1

Opera Mini 7 przynosi nowe funkcje i głebszą integracje z … Facebookiem

Opera Mini to najpopularniejszy produkt norweskiej firmy. Jest powszechnie wykorzystywanamszczególnie wśród użytkowników mniej zaawansowanych telefonów, tzw. featurephone’ów, które często nie posiadają wbudowanej przyzwoitej przeglądarki internetowej i to właśnie do nich skierowane jest najnowsze wydanie Opery Mini w wersji 7. Opera najwyraźniej niewzruszona ewentualną możliwością przejęcia jej przez Facebooka nie komentuje plotek ale mimo to znacząco poprawia jego obsługę i dodaje kilka innych […]

Opera Mini to najpopularniejszy produkt norweskiej firmy. Jest powszechnie wykorzystywanamszczególnie wśród użytkowników mniej zaawansowanych telefonów, tzw. featurephone’ów, które często nie posiadają wbudowanej przyzwoitej przeglądarki internetowej i to właśnie do nich skierowane jest najnowsze wydanie Opery Mini w wersji 7. Opera najwyraźniej niewzruszona ewentualną możliwością przejęcia jej przez Facebooka nie komentuje plotek ale mimo to znacząco poprawia jego obsługę i dodaje kilka innych ciekawych funkcji.

Największą nowością jest Smart Page. Inteligentna strona gromadzi w jednym miejscu informacje z Facebooka i Twittera, które znajdziemy bezpośrednio na stronie domowej przeglądarki. Dodatkowo zawartość będzie można uzupełnić o subskrypcję stron z wiadomościami. Oprócz tego znajdziemy linki do najczęściej odwiedzanych stron oraz do treści sugerowanych na podstawie naszej historii przeglądanych stron. Tym sposobem użytkownik powinien łatwiej, z mniejszą ilością kliknięć i załadowanych stron, dotrzeć do interesujących go informacji. W teorii podobnie jak kompresja powinno spowodować to zmniejszenie wykorzystania transferu, tym razem ograniczając ładowanie zbędnych, stanowiących jedynie jeden z etapów osiągnięcia celu stron WWW. W praktyce wszystko będzie zależało od algorytmu sugerującego treści oraz specyfiki poszukiwanej informacji. Mówiąc krótko, czasem zadziała świetnie, czasem  w ogóle – jak to w przypadku automatycznego sugerowania treści bywa.

Oczywiście funkcje znane z wcześniejszych wersji przeglądarki nie znikają. Speed Dial również znajdzie się na Smart Page i będzie działał jak do tej pory, pozwalając dodać nielimitowaną ilość pozycji.

Osobiście w integracji Smart Page z Facebookiem nie dopatrywałbym się zapowiedzi przejęcia przeglądarki. To po prostu funkcja, która jest zdecydowanie sensowna dla każdego właściciela mniej zaawansowanego telefonu, który nie zawsze posiada możliwość włączenia powiadomień o nowych wydarzeniach na portalach społecznościowych. Skoro to jest jedna z ważniejszych grup docelowych Opery, dziwne byłoby gdyby w ten sposób nie próbowali pozyskać jak największej liczby klientów. Uczynienie prostego telefonu bardziej społecznościowym, gdzie informacja jest łatwiej osiągalna to po prostu logiczny ruch.

Z drugiej strony zastanawiający jest brak dementowania przez Operę informacji o chęci przejęcia jej przez społecznościowego giganta. Dodatkowo trzeba pamiętać, że grupa docelowa Opery Mini i Facebooka jest bardzo zbliżona. Większość smartfonów i tabletów posiada już możliwość bezproblemowej obsługi portalu społecznościowego zarówno z poziomu przeglądarki, jak i dedykowanych aplikacji, zarówno stworzonych przez samego Facebooka, jak i firmy trzecie. Pozyskanie użytkowników mniej zaawansowanych telefonów jest atrakcyjne z wielu względów. Wciąż jest ich bardzo dużo. Na konferencji Generation Mobile 2012 Sacha Tueni opowiadał jak ważne było podpisanie umowy z operatorami, którzy zgodzili się dać darmowy dostęp do Facebooka, nie naliczając opłat za zużyty transfer. Okazało się, że jest wiele miejsc, w których nie ma utwardzanych dróg, ani stacjonarnego, szerokopasmowego internetu, a ludzie mogą komunikować się za pomocą Facebooka, nawet wówczas gdy stan ich konta nie pozwala dzwonić ani wysyłać SMSów. Oczywiście w takich miejscach to nie smartfony, ale właśnie zdecydowanie prostsze urządzenia są najpopularniejsze i koniecznie trzeba to uwzględnić. Tutaj Opera Mini i Facebook mają do czynienia z niemal idealnie pokrywającą się grupą docelową.

Zgodnie z informacjami podanymi przez Tech Crunch, Opera Mini jest używana przez 168 milinów użytkowników miesięcznie i daje się uruchomić na trzech tysiącach rożnych modeli telefonów. Takie statystki są nie do pogardzenia dla Facebooka. Pytanie brzmi: skoro Instagram z 30 milionami użytkowników kosztował miliard dolarów, to ile będzie kosztowała Opera? I czy w ogóle norweska firma jest zainteresowana taką transakcją? Pozostaje nam tylko poczekać na więcej informacji. Przejęcie, chociaż mało prawdopodobne, nie można go całkiem wykluczyć.