Włoski urząd antymonopolowy nałożył wczoraj rekordową karę na Amazona w wysokości 1,13 mld euro za nadużywanie swojej dominującej pozycji. Przeciw gigantowi toczą się jednak jeszcze dwa kolejne postępowania.
Amazon nie zgadza się z zarzutami
Postępowanie we Włoszech dotyczyło kwestii wykorzystania przez Amazona swojej pozycji do lepszego promowania artykułów w serwisie, które były obsługiwane przez giganta w ramach programu Fulfilment by Amazon (FBA). Polega to na tym, że firmy sprzedające swoje produkty za pośrednictwem serwisu Amazon Marketplace, które korzystają przy tym z magazynowania, pakowania i wysyłek realizowanych przez giganta, mogły dodawać do swoich ofert znaczek "Prime", który znacząco zwiększa sprzedaż na platformie. Według badań posiadacze usługi Prime, których we Włoszech jest ponad 7 milionów, znacznie chętniej wybierają towary dostępne właśnie w tej ofercie. Zwykli sprzedawcy, którzy korzystają z platformy Amazon tylko do sprzedaży, a sami zajmują się wysyłkami, nie mogą skorzystać przy swoich ofertach ze znaczka Prime.
Nie muszę chyba wspominać, że za usługi FBA pobierana jest dodatkowa opłata, nie tylko za realizację samej wysyłki, ale również za magazynowanie. Włoski urząd antymonopolowy ocenił, że takie postępowanie jest niezgodne z prawem i nałożył na Amazon karę w wysokości 1,13 mld euro. To ogromna kwota, istotna nawet dla takiego giganta jak Amazon, dlatego firma zamierza złożyć apelację. Firma nie zgadza się z zarzutami, argumentując, że oferuje usługę FBA w bardzo konkurencyjnej cenie i zdejmuje ona wiele obowiązków ze sprzedawców pozwalając być im konkurencyjnymi. Co ciekawe to już druga kara nałożona na Amazon w ostatnich tygodniach przez włoskie władze. Pod koniec listopada Amazon został ukarany kwotą niespełna 70 mln euro za ograniczenie możliwości sprzedaży słuchawek Apple tylko do wybranych sprzedawców.
Dwa kolejne postępowania nadal trwają
Włoskie postępowanie było prowadzone przy współpracy z Komisją Europejską i trudno oczekiwać, aby apelacja jaką złoży Amazon została uwzględniona. Tym bardziej, że władze UE prowadzą jeszcze dwa kolejne postępowania przeciwko Amazonowi, który miał wykorzystywać swoją dominującą pozycję do generowania większych zysków z platformy. Pierwsze z nich trwa od lipca 2019 roku, a dotyczy wykorzystania informacji o sprzedawanych produktach do lepszego kształtowania własnej oferty. Drugie, które rozpoczęło się pod koniec 2020 roku skupia się na zbadaniu, czy Amazon nie promuje lepiej swoich własnych ofert, niż tych oferowanych przez niezależnych sprzedawców korzystających z usługi FBA. Na decyzje w tych sprawach będziemy musieli jednak jeszcze nieco poczekać.
W ostatnim czasie Amerykańscy giganci technologiczni są pod ostrzałem europejskich urzędów antymonopolowych. W tym roku nałażono już w sumie 720 mln euro kary na Google oraz 1,1 mld euro na Apple. Prowadzone jest też postępowanie w sprawie Facebooka, w którym stroną jest Unia Europejska oraz Wielka Brytania.
Stanowisko Amazon
Otrzymaliśmy oficjalne stanowisko Amazona, w sprawie wymierzonej kary, które w całości poniżej cytujemy.
Zdecydowanie nie zgadzamy się z decyzją Włoskiego Urzędu ds. Konkurencji (ICA) i będziemy się od niej odwoływać. Proponowana kara pieniężna i środki zaradcze są nieuzasadnione i nieproporcjonalne. Ponad połowa rocznej sprzedaży na Amazon we Włoszech pochodzi od małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), a ich sukces jest podstawą naszego modelu biznesowego. MŚP mają do dyspozycji różne kanały sprzedaży swoich produktów, zarówno online, jak i offline, Amazon jest tylko jedną z tych opcji. Stale inwestujemy, aby wspierać rozwój 18 000 włoskich małych i średnich przedsiębiorstw, które sprzedają na Amazon oraz zapewniamy wiele narzędzi naszym sprzedawcom, także tym, którzy sami zarządzają wysyłką produktów.
Dodatkowe informacje:
- Duże firmy nie są dominujące tylko ze względu na ich wielkość, a założenie, że sukces może być tylko wynikiem antykonkurencyjnych zachowań jest po prostu błędne. W każdym kraju, w którym działamy, są więksi detaliści. We Włoszech, w 2021 roku, udział sprzedaży e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej wzrósł z 9% w 2020 roku do 10%, zgodnie z ostatnią analizą B2C eCommerce Observatory of the Politecnico di Milano.
- Nawet włoski Urząd ds. Komunikacji (AGCOM) zauważył w swoich konsultacjach publicznych, że Amazon posiada jedynie 17% udziału w segmencie handlu detalicznego online.
- Amazon i partnerzy sprzedaży wzajemnie się uzupełniają, razem zapewniamy duży wybór, wartość i wygodę, cenione przez naszych klientów. Sprzedawcy zewnętrzni odpowiadają obecnie za około 60% sprzedaży w serwisie Amazon i rosną dwa razy szybciej niż sprzedaż detaliczna Amazon. W 2020 r. włoskie MŚP wyeksportowały za pośrednictwem Amazon produkty o wartości ponad 600 mln euro, a ponad 200 MŚP z branży IT sprzedających na Amazon przekroczyło w 2020 r. po raz pierwszy 1 mln euro sprzedaży.
Fulfillment By Amazon:
- FBA jest usługą całkowicie opcjonalną. Sprzedawcy mogą z niej korzystać i objąć nią wybrane przez siebie produkty. FBA łączy wiele usług, które ułatwiają prowadzenie biznesu sprzedawcom, takich jak zarządzanie zapasami, obsługę zwrotów i wsparcie obsługi klienta. FBA umożliwia małym firmom rozwijanie działalności poza granicami kraju i przyczynia się do zapewnienia klientom Amazon doskonałych doświadczeń zakupowych.
- Większość partnerów sprzedaży Amazon nie korzysta z usługi FBA, a jeśli sprzedawcy wybierają FBA, robią to, ponieważ jest to efektywne, wygodne i konkurencyjne cenowo.
źródło: Reuters
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu