Motoryzacja

Technologia miękkich hybryd debiutuje w odświeżonej Kii Sportage: oto dokładne zmiany

Marek Adamowicz
Technologia miękkich hybryd debiutuje w odświeżonej Kii Sportage: oto dokładne zmiany
5

Kia Sportage ma teraz odświeżony wygląd i wiele nowinek w ofercie. Jest też miękką hybrydą. Jeden z najważniejszych graczy w segmencie SUV-ów został poddany liftingowi.

Historia kompaktowego SUV-a zaczyna się już w 1993 roku. Wtedy też motoryzacyjny świat poznał pierwszą generację koreańskiego auta. Obecnie sprzedawana jest czwarta odsłona, którą niedawno poddano kuracji odświeżającej. Chociaż w stylistyce nadal niewiele się zmieniło, to Sportage przeszedł prawdziwą rewolucję pod płaszczykiem karoserii – wprowadzono m.in. miękką hybrydę do oferty. Zacznijmy jednak od początku.

Odświeżona Kia Sportage: kosmetyka nadwozia

Niewielkie zmiany wprowadzone w modelu Sportage pokazują, że nadal jest to świeża konstrukcja. W stylistycznej części poprawiono zderzaki z przodu i z tyłu, zmieniono wygląd przednich i tylnych świateł oraz dodano chromowane elementy wykończenia nadwozia. Dodatkowo w katalogu wyposażenia pojawiły się nowe wzory felg aluminiowych (w rozmiarach 16, 17 i 19 cali) oraz pięć nowych barw w palecie kolorystycznej lakierów. Nie zapomniano również o dodatkowych osłonach pod silnikiem, a wszystkie wersje silnikowe wyposażone są w podwójną końcówkę układu wydechowego oraz przednie lampy przeciwmgielne w technologii LED w kształcie kostek lodu.

Zmiany zaaplikowano również w kabinie Sportage. Przeprojektowana została m.in. kierownica, zestaw wskaźników (tutaj mamy większy wyświetlacz komputera pokładowego) oraz nowe wzory tapicerek. W odświeżonej Kii zmodyfikowany został też multimedialny system info-rozrywki ze zmienionym wyświetlaczem – mniejszy ma przekątną 7 cali, a większy (niemal bez ramkowy) 8 cali. Koreańczycy postawili też duży nacisk na systemy bezpieczeństwa. Na liście wyposażenia znalazły się najnowsze wersje m.in. aktywnego tempomatu z funkcją Stop&Go, systemu kamer 360 stopni Around View Monitor czy Driver Attention Warning, czyli układu wykrywającego zmęczenie kierowcy. Największe zmiany zaszły jednak w tematyce jednostek napędowych.

Odświeżona Kia Sportage: miękka hybryda trafi do oferty

Kilka dni temu informowaliśmy was o wprowadzeniu w niedalekiej przyszłości systemu typu „mild hybrid" do oferty. Jest to pierwszy model, do którego zaaplikowano te rozwiązania, lecz już wiadomo, że ta technologia znajdzie się też w innych autach. Zestaw napędowy składa się z wysokoprężnej jednostki napędowej (w tym wypadku to 2.0 CRDI) oraz silnika elektrycznego o napięciu 48V. Dzięki temu rozwiązaniu Kia chwali się, że emisja dwutlenku węgla została obniżona nawet o 4% według nowych norm pomiarów spalania.

Zmian w jednostkach napędowych jest więcej. Dotychczasowego diesla 1.7 CRDI został zastąpiony nowszą generacją silnika 1.6 CRDI, który jeszcze lepiej radzi sobie z coraz ostrzejszymi normami emisji spalin. Nowa jednostka napędowa występuje w dwóch wariantach mocy: 115 KM i 136 KM. W zależności od wyboru silnika moc może być przekazywana na przednie lub wszystkie koła przy pomocy manualnych lub 7-biegowych, dwusprzęgłowych skrzyń biegów.

Nowa Kia Sportage to nie tylko odświeżenie modelu, stanowiącego ogromną część sprzedaży całej marki – wystarczy wspomnieć, że w 2017 roku sprzedano ponad 131 000 egzemplarzy tego SUV-a. Dzięki wprowadzeniu technologii miękkiej hybrydy, Kia poprzez model Sportage rozpoczyna ofensywę wprowadzania ekologicznych modeli do swojej oferty. Do 2025 roku w salonach pojawi się aż 16 nowych samochodów z zaawansowanymi zespołami napędowymi. Odświeżony Sportage trafi do sprzedaży  prawdopodobnie w trzecim kwartale bieżącego roku. Wtedy też powinniśmy poznać ceny.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu