7

Od początku roku 90 mln transakcji BLIKIEM – to tyle, co w całym zeszłym roku!

Kiedy już zaczyna się wydawać, że lepiej już być nie może, BLIK prezentuje wyniki za kolejny kwartał i się okazuje, że mur jest jeszcze daleko. Tym samym można już śmiało powiedzieć, że pojawienie się Google Pay czy Apple Pay w żaden sposób nie zagroziło i już chyba nie zagrozi popularności BLIKA w Polsce.

Rok 2018 był rekordowy w całej historii BLIKA w Polsce, pierwszy kwartał 2019 roku, był rekordowym kwartałem w historii BLIKA w Polsce – 40 mln transakcji, no i drugi kwartał 2019 roku jest kolejnym rekordowym kwartałem, w którym dokonaliście 50 milionów transakcji, razem więc mamy ich już 90 mln od początku roku, to tyle, co w całym 2018 roku. Mamy więc już teraz – na koniec czerwca, kolejny rekordowy rok BLIKA.

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności BLIK:

Polacy pokochali BLIKA i wciąż – z kwartału na kwartał – używają go coraz częściej. Zamknęliśmy pierwsze półrocze z poziomem transakcji porównywalnym z tym za cały ubiegły rok. To blisko 90 milionów transakcji. W internecie BLIK jest też regularnie wybierany przez użytkowników częściej niż karty płatnicze. Ten trend się utrzymuje, co potwierdzają dane NBP.

W rozbiciu na poszczególne kanały płatności, kolejność jest niezmienna praktycznie od samego początku obecności BLIKA w Polsce. Najpopularniejszym kanałem są oczywiście płatności w internecie, które odpowiadają za 34,7 mln transakcji, dalej mamy operacje w bankomatach (wypłaty i wpłaty) – 6 mln, płatności w terminalach w sklepach stacjonarnych 5 mln transakcji i płatności na telefon P2P z 3,6 mln transakcji – imponujący wzrost rok do roku, jeśli chodzi o płatności w terminalach – o 363% oraz płatności P2P – o 265%.

W przypadku płatności w sieci czy wypłat i wpłat do bankomatów wzrosty również są znaczące i wynoszą odpowiednio 168% i 73% rok do roku, a i w porównaniu z poprzednim kwartałem robią wrażenie – 16% i 28%.

Dariusz Mazurkiewicz:

BLIK jest obecnie dostępny praktycznie dla wszystkich użytkowników bankowości mobilnej w Polsce. Cieszymy się, że nasze rozwiązanie trafiło pod koniec kwartału także do klientów banków spółdzielczych z Grupy SGB. To ważne, że bankowość spółdzielcza sięga po najlepsze innowacje płatnicze. BLIK jest dzięki temu dostępny dla klientów nawet z najmniejszych miejscowości. Nadal widzimy ogromny potencjał w rozwijaniu możliwości, jakie daje BLIK. Intensywnie pracujemy nad umożliwieniem płacenia BLIKIEM w zagranicznych serwisach internetowych, z których chętnie korzystają Polacy.

Spójrzmy jeszcze na statystyki dzienne – średnio dziennie dokonujecie 545 tysięcy transakcji, a w najlepszym dniu dla BLIKA było ich 759 tysięcy. Średnia kwota transakcji z kolei, to 131,00 zł, znaczący wpływ na jej wysokość, była średnia kwota transakcji w bankomatach, która wyniosła 423,00 zł.

Podsumowując całe pierwsze półrocze 2019 roku, mówimy już o 90 mln transakcji BLIKIEM w Polsce, z czego 64,5 mln przypada na transakcje internetowe, 10,7 mln – bankomatowe, 7,8 mln – terminalowe i 6,2 mln na transakcje pomiędzy telefonami użytkowników BLIKA.

Co dalej? PSP pracuje własnie nad udostępnieniem płatności BLIKIEM w zagranicznych sklepach internetowych, nad płatnościami zbliżeniowymi (we współpracy z Mastercard) oraz drobnymi usprawnieniami w płatnościach w sieci czy P2P.


Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, T-Mobile Usługi Finansowe oraz Banku Pekao S.A, a od teraz także w bankach spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej.