28

BLIKOMANIA ogarnęła Polaków – 91 mln transakcji na 12 mld zł w 2018 roku

Nie ma w tym słowie krzty przesady, jak zaraz sami się o tym przekonacie, zerkając na slajdy i porównania z poprzednimi latami, które to dziś BLIK udostępnił chwaląc się wynikami za IV kwartał 2018 rok i za cały ubiegły rok.

Zacznijmy jednak od wyników za IV kwartał – już na pierwszym wykresie widzimy nieprawdopodobny wzrost popularności płatności BLIKIEM w sieci, ponad trzykrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2017 roku.

Duże przyrosty, ale już w nie takiej skali odnotowały też pozostałe kanały, na uwagę zasługuje przeskoczenie płatności P2P tych, dokonywanych w sklepach stacjonarnych w terminalach płatniczych, które póki nie udostępnione zostaną płatności zbliżeniowe BLIKIEM, nie powinny już więcej rosnąć. Łącznie w IV kwartale dokonano prawie 40 mln transakcji BLIKIEM, a płatności w sieci odpowiadają już za 75% wszystkich transakcji BLIKIEM.

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA:

BLIK staje się pierwszym wyborem przy płatnościach w e-commerce. Oprócz tego, że jest już powszechnie dostępny, to także dzięki kolejnym innowacjom jakie wprowadzamy wspólnie z bankami, jest najwygodniejszą metodą płatności w sieci.

Płatności w sieci mają gigantyczne wzrosty nie tylko rok do roku (300%), ale są to też znaczne wzrosty kwartał do kwartału – w porównaniu z 3 kwartałem 2018 roku płatności internetowe BLIKIEM urosły o 45% z poziomu 17,5 mln transakcji do 25,3 mln. Duży wzrost zanotowały też przelewy na numer telefonu 412% rok do roku, osiągając liczbę ponad 2 mln transakcji.

Przelewy na numer telefonu BLIK są coraz popularniejszą metodą rozliczeń pomiędzy użytkownikami. To nie tylko zasługa dobrze przyjętej kampanii pokazującej zalety tego rozwiązania, ale przede wszystkim bardzo ważnej zmiany, jaką wprowadziliśmy wspólnie z bankami – użytkownicy w aplikacji mobilnej widzą kto z ich znajomych z listy kontaktów telefonu korzysta z przelewów BLIK – mogą więc w pierwszej kolejności wybrać to rozwiązanie, które jest najszybszym sposobem na przekazanie pieniędzy, przed nami kolejne rewolucyjne zmiany.

W prezentacji wynikowej pojawiły się też ciekawe statystyki odnośnie średniej transakcyjności BLIKIEM we wszystkich kanałach. Średnio dziennie wszystkich transakcji było 366 tysięcy, a najwięcej jednego dnia było ich 581 tysięcy. W przypadku płatności w sieci rekord to 460 tysięcy transakcji jednego dnia, przy średniej 255 tysięcy.

Przechodząc już do podsumowania całego 2018 roku, należy podkreślić, że z BLIKA może już korzystać 90% klientów wszystkich instytucji płatniczych w Polsce. Dokonali oni aż 91 mln transakcji BLIKIEM (275% więcej niż w 2017) na kwotę 12 mld zł. Średnio w 2108 roku wykonywali oni 250 tysięcy transakcji dziennie.

BLIK w tempie ekspresowym zwiększa udziały rynkowe w płatnościach elektronicznych. Rok 2018 był kluczowy nie tylko z uwagi na masowy przyrost transakcji, ale także na znaczne zwiększenie zasięgu i dostępności naszej metody płatności. BLIKIEM mogą płacić już klienci 13 banków czyli ponad 90 proc. klientów banków. BLIK święci triumfy w internecie, nie tylko dzięki upowszechnianiu dostępności płatności na jedno kliknięcie, czyli bez konieczności przepisywania kodu, ale także jako najszybsza alternatywa płatności wobec tradycyjnych pay-by-linków. Rok 2018
jest również przełomowy z uwagi na nawiązanie partnerstwa z Mastercard. Dzięki temu użytkownicy BLIKA będą już wkrótce płacić nim zbliżeniowo i to nie tylko w Polsce.

Jakie plany na ten rok? Przede wszystkim BLIK pracuje nad udostępnieniem płatności cyklicznych przy pomocy BLIKA, dzięki czemu zapłacimy tak za usługi streamingowe czy różnego rodzaju abonamenty. Najważniejszą jednak nowością w tym roku mają być wspomniane przez prezesa BLIKA płatności zbliżeniowe, te mają się pojawić w drugiej połowie roku 2019.

Źródło: BLIK.