Facebook

Wymóg logowania się kontem Facebooka by skorzystać z gogli Oculus jest poroniony. Nareszcie politycy to zauważyli

Kamil Świtalski
Wymóg logowania się kontem Facebooka by skorzystać z gogli Oculus jest poroniony. Nareszcie politycy to zauważyli
Reklama

Nie podoba wam się wymóg logowania kontem do Facebooka by skorzystać z gogli Oculus? Nie tylko wam.

Ostatnie dni zdecydowanie nie należą do ulubionych w siedzibie Facebooka. Zaledwie wczoraj informowałem o pozwie, który Federalna Komisja Handlu złożyła przeciwko gigantowi w amerykańskim sądzie za przejęcie Instagrama i WhatsApp, a dziś kolejna porcja niepokojących dla giganta wieści. Tym razem to niemiecka instytucja, Bundeskartellamt (czyli Federal Cartel Office - w skrócie FCO), ogłosiła rozpoczęcie śledztwa w sprawie bliskości Facebooka i Oculusa. W ich mniemaniu taka relacja gogli VR z siecią społecznościową może oznaczać niesprawiedliwą konkurencję dla obu branż — zarówno społecznościowej, jak i rynku VR.

Reklama


Oculus Quest 2 wymaga konta na Facebooku i to najwyraźniej o krok za daleko

Jeżeli śledzicie rynek domowych, przystępnych cenowo, gogli VR to prawdopodobnie doskonale wiecie że znaleźć tam można Oculus Quest (+ inne produkty firmy) i... całą resztę konkurencji. To produkt charakteryzujący się najlepszym stosunkiem jakości do ceny, a jeżeli weźmiemy pod uwagę że Quest nie potrzebuje dodatkowo żadnego dodatkowego zapasu mocy by uruchamiać wszystkie ulubione gry VR — jest samowystarczalny — to naprawdę trudno tutaj o lepszy wybór. Ale jak to bywa w przypadku ogromnych korporacji, ich działania są... dyskusyjne.

Oculus Quest 2 wymaga od użytkowników zalogowania się. I pewnie, nie ma w tym nic złego — mamy taki świat, że wszyscy mają swoje konta gdzie gromadzą dane na temat użytkowników. Nowe gogle jednak nie wymagają już konta Oculusa — jak miało to miejsce przed laty. Teraz niezbędne jest posiadanie konta na Facebooku, bo bez niego — ani rusz. I wbrew wyobrażeniom większości: tak, nie brakuje w tym świecie ludzi chcących korzystać ze współczesnych urządzeń i usług, którzy nie posiadają konto w największym portalu społecznościowym. Co więcej — od 11 października tego roku nie ma już nawet możliwości stworzenia konta, które przez wiele lat było przepustką do świata oculusowej rozszerzonej rzeczywistości — a dotychczasowe konta podziałają do stycznia 2023 roku. Na szczęście nie jestem jedynym, dla którego coś tu nie gra.

Łączenie w ten sposób produktów VR i sieci społecznościowej grupy może stanowić nadużycie pozycji przez Facebooka

— twierdzi Andreas Mundt stojący na czele FCO. Zauważył też, że Facebook jest dominującym graczem jeżeli chodzi o serwisy społecznościowe w Niemczech, i Federal Cartel Office przyjrzy się jak to wpływa na rynek i tamtejszą konkurencję.


Inne działania Oculusa także budzą wątpliwości

Kilka tygodni temu Oculus miał także kapkę innych problemów. Departament Sprawiedliwości rozmawiał z twórcami oprogramowania, którzy oskarżyli Oculusa o klonowanie produktów tworzonych przez konkurencję i faworyzowanie ich w swoim sklepie. Patrząc na lata praktyk Facebooka na różnych polach, absolutnie nie mam wątpliwości, że są do tego zdolni. Pytanie tylko, czy ktokolwiek jeszcze może stanąć im na drodze i pokrzyżować jakiekolwiek plany?

Źródło

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama