Wywiady

"Obecny rok jest początkiem końca dla Facebooka" - wywiad z Małgorzatą Robinson, Frostbox

Tomasz Krela
"Obecny rok jest początkiem końca dla Facebooka" - wywiad z Małgorzatą Robinson, Frostbox
44

Pół roku po rozpoczęciu współpracy przez startup Frostbox w ramach projektu realizowanego przez Wahooly oraz Klout jego współzałożycielka Małgorzata Robinson dzieli się wyniesionymi z tej współpracy doświadczeniami. W wywiadzie podsumowuje wydarzenia minionego półrocza w branży internetowej oraz dzi...

Pół roku po rozpoczęciu współpracy przez startup Frostbox w ramach projektu realizowanego przez Wahooly oraz Klout jego współzałożycielka Małgorzata Robinson dzieli się wyniesionymi z tej współpracy doświadczeniami. W wywiadzie podsumowuje wydarzenia minionego półrocza w branży internetowej oraz dzieli się przemyśleniami na temat tego co mogą przynieść najbliższe miesiące.

Tomasz Krela, Antyweb.pl: Nasza poprzednia rozmowa miała miejsce na początku roku. Frostbox rozpoczynał wtedy współpracę z Wahooly. Jak się zakończyła wasza współpraca?

Małgorzata Robinson, Frostbox: Wahooly zajmuje się szeroko pojętym PR. Frostbox wszedł na rynek w wersji beta w styczniu, oferując backup dla serwisów społecznościowych, więc PR był dla nas logicznym krokiem. W momencie, kiedy podpisaliśmy z nimi umowę, struktura firmy Wahooly była kompletnie inna niż obecnie. Frostbox jako firma był promowany poprzez grupę użytkowników Wahooly w zamian za udziały w firmie. Otrzymaliśmy bardzo dużo wsparcia w pierwszych dwóch miesiącach naszej współpracy, jednak niedługo po tym Wahooly przeszło tzw. pivot. Firma zmieniła nazwę (obecnie Chasm.io), zmieniła podejście do PR i w związku z tym, że nie byli już w stanie dotrzymać punktów zawartych w kontrakcie, dali nam opcję rozwiązania umowy na bardzo korzystnych warunkach.

Jak z perspektywy czasu oceniacie tę współpracę? Czy mimo wszystko było warto ją podejmować?

Współpraca z Wahooly była pierwszą tego typu dla naszej firmy i był to również pierwszy raz, kiedy zdecydowaliśmy się przekazać komuś udziały, wiec jako startup, trudno było nam ocenić, ile ta współpraca będzie warta. Rozwiązanie umowy było na bardzo dobrych dla nas warunkach. W efekcie dostaliśmy dwa miesiące usług PR za darmo, bez utraty udziałów. Do tego poprzez Wahooly Frostbox nawiązał współprace z Klout.

Nie bez przyczyny nasza rozmowa ma miejsce akurat teraz. Frostbox wdrożył dla swoich użytkowników rozwiązanie Rublon. Na czym polega współpraca z tym podmiotem i co otrzymują dzięki temu użytkownicy Frostboxa?

Współpracę z Rublonem rozpoczęliśmy w tym miesiącu oferując wszystkim użytkownikom dwuetapowe uwierzytelnianie (2FA).

Frostbox zabezpiecza dość znaczną ilość danych i chcemy oferować naszym użytkownikom najlepsze rozwiązanie do backup’u danych z serwisów społecznościowych dostępne na rynku. Bezpieczeństwo jest numerem jeden na naszej liście priorytetów

Biorąc pod uwagę ilość problemów z hackerami i skradzionymi hasłami, temat 2FA wszedł prawie w mainstream. W maju tego roku, platformy takie jak Twitter, Evernote i LinkedIn wprowadziły dwuetapowe uwierzytelnianie. Gmail i Facebook maja je już od dłuższego czasu. Problem polega na tym, że jako duże platformy z milionami użytkowników, nie chcą wprowadzać nowych, lepszych rozwiązań, do których każdy musiałby się przyzwyczaić, wiec wprowadzają system SMS + PIN, którego prawie nikt nie używa, ponieważ jest czasochłonny i wymaga podwójnego logowania za każdym razem.

W idealnym świecie, mielibyśmy wbudowane w produkt dwuetapowe uwierzytelnianie, o którym możemy zapomnieć, ale które cały czas nas zabezpiecza. Rublon jest właśnie takim rozwiązaniem i działa w tle, bez potrzeby podwójnego logowania za każdym razem.

Jak rozpoczęła się współpraca z Rublonem?

Ilość użytkowników Frostbox’a wzrasta w tempie 30% co miesiąc i doszliśmy do momentu, kiedy 2FA przestało być planem “na przyszłość”, a stało się wymogiem “na teraz”. Zbadaliśmy dostępne na rynku rozwiązania, ale większość z nich była oparta na systemie SMS + PIN, co nigdy do mnie osobiście nie przemawiało. Głównie ze względu na to, że ten proces musiałabym powtarzać przy każdym logowaniu. W czasach, kiedy duża część internautów pozostawia zapamiętywanie haseł w rękach wyszukiwarki, przekonanie użytkowników do podwójnego logowania za każdym razem jest prawie niemożliwe. Wszyscy szukamy łatwych rozwiązań, oszczędzających czas. Rublon jest dokładnie tym, czego potrzebowaliśmy

Nowo wprowadzone rozwiązanie funkcjonuje u Was już jakiś czas. Czy są już pierwsze opinie i informacje zwrotne od użytkowników odnośnie tego rozwiązania?

Współpracę rozpoczęliśmy niedawno, wiec trudno jest ocenić wyniki, zanim system nie będzie aktywny przy najmniej miesiąc, ale jako firma jesteśmy bardzo zadowoleni. Dostajemy bardzo dobry serwis i jesteśmy w kontakcie z Rublonem 24/h. Użytkownicy, którzy aktywowali 2FA są zadowoleni, ponieważ Rublon jest bardzo łatwy w implementacji i obsłudze, dając im najwyższy standard zabezpieczenia dostępny na rynku.

Jak sądzisz, czy rozwiązania takie jak Rublon w dobie afery PRISM i tego, że internauci zaczynają się coraz bardziej obawiać o prywatność i swoje dane, będą zyskiwały na popularności?

Internauci zaczynają się obawiać o prywatność w sieci, chcą chronić swoje dane. Rublon rozwiązuje problem hackerów, ataków typu phishing, naszych haseł typu: hasło123 czy haseł wykradzionych poprzez malware. Jest to duży krok w kierunku bezpieczeństwa danych i dla każdej osoby, która ceni swoja prywatność i swoje dane. Jest to serwis, z którym powinniśmy się zapoznać.

Jakie plany na najbliższe miesiące ma Frostbox? Planujecie wprowadzać nowe funkcje czy dopracowywać te już obecne?

Frostbox opiera się obecnie na API z Facebook’a, Tumblr’a, Twitter’a, Foursquare, Gmail, Instagram, LinkedIn i Flickr’a. W ostatnim czasie dodaliśmy bardzo ograniczoną wersję backup’u dla Evernote. Co miesiąc mamy bardzo dużo zmian odnośnie samych updatów w API, więc na chwilę obecną będziemy dopracowywać obecne funkcje.

Przed końcem roku będziemy rozbijać nasz serwis na wersję darmową i płatną. Użytkownicy wersji darmowej, którzy zarejestrują się do Frostbox przed tym uaktualnieniem, zostaną automatycznie przesunięci do wersji płatnej za darmo. Dostajemy dużo pomocy od naszych obecnych użytkowników, ich opinie kształtują kierunek, w którym idziemy, wiec to jest takie małe podziękowanie dla naszych obecnych użytkowników.

Obserwujesz polską branżę internetową z pewnej perspektywy. Jakie wydarzenia uznałabyś za najważniejsze w I półroczu 2013 roku - zarówno w Polsce jak i na świecie?

W Polsce zdecydowanie najbardziej świetlistą gwiazdą jest Fejsbukowe konto Pawła Orzecha i jego kota Benedykta. Najlepszy export prosto ze stolicy. Śledzę codziennie. :)

Na świecie w obecnym czasie widzimy rozwój drukarek 3D przechodzący z wariackiego pomysłu na Kickstarterze do mainstreamu. Myślę, ze dla tego rynku rok 2013 jest rokiem przełomowym i w ciągu następnych 4-5 lat, posiadanie drukarki 3D będzie tak popularne, jak posiadanie zwyczajnej drukarki jest dzisiaj.

Stereolitografia została wykreowana w 1984, wiec nie jest to nowy koncept, ale myślę, ze właśnie teraz rynek dorósł, aby 3D stało się czymś masowym.

Dlaczego uważasz je za tak istotne?

Jak to dlaczego! Wyobraź sobie, ile nowych par szpilek mogłabym wydrukować! Ok, poważnie: Nie jesteśmy jeszcze zupełnie gotowi na bioprinting (tworzenie zapasowych ludzkich organów) w ilościach masowych, ale drukarki 3D są w stanie tworzyć zapasowe części do maszyn.

W wielu wypadkach dużo sprzętu jest wyrzucane, ponieważ nie możemy nigdzie dostać zapasowych części. Używając drukarek 3D moglibyśmy ściągać pliki z internetu i drukować własne części, które już nie są dostępne w żadnym sklepie.

NASA już testowała drukarki 3D na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a niedawno ogłosili zapotrzebowanie na drukarkę 3D o wysokiej rozdzielczości do produkcji elementów statków kosmicznych podczas misji kosmicznych. Amerykańska armia również eksperymentowała z drukarkami 3D zdolnymi do “wydrukowania” zapasowych zbiorników i innych części pojazdu, na polu bitwy.

Drukarki 3D mogą być również wykorzystane do przyszłych budynków. Zespół w Universytetu Loughborough pracuje nad projektem konkretnej drukarki 3D, która może umożliwić tworzenie dużych elementów konstrukcyjnych oraz o ulepszonych właściwościach termicznych w 3D na miejscu, do każdego projektu.

Rozwój 3D nie będzie połączony jedynie ze sprzedażą drukarek, ale całą infrastrukturą wokoło 3D, bibliotekami z plikami, sprzętem, materiałem etc.

Spodziewasz się, że w tym roku czeka nas jeszcze kilka niespodzianek w branży internetowej oraz zdobyczy nowych technologii?

Przewidywanie przyszłości nie jest moja domeną, ale myślę, że obecny rok jest początkiem końca dla Facebookaa. Rok temu Mashable zasugerowało  ten spadek i trend nie zniknął. W tym miesiącu Mashable przestawia interesującą perspektywę, z punktu widzenia 13-latki, która twierdzi, że jej znajomi nie są już na Facebook’u i że jest to platforma, której używają tylko jej rodzice.

Społeczność Facebooka powoli się starzeje. Z punktu widzenia firm zaangażowanie użytkowników spadło, więc budżety są redukowane. Wiele firm z bardziej wizualnymi produktami, które wyglądają fajnie na zdjęciach, przenosi się na Instagram, gdzie ich posty są zawsze widoczne (w przeciwieństwie do 20% widoczności, która dostają na Facebooku, kiedy post nie jest promowany). W porównaniu do innych platform społecznościowych, Facebook radzi sobie najlepiej biorąc pod uwagę zaangażowanie i sam fakt, że ulepszają i aktywnie zmieniają serwis cały czas i po prawie 10 latach liczba użytkowników rośnie, jednak fakt “starzenia się” społeczności na platformie to duży problem, który muszą zaadresować.

Dziękuję za rozmowę i życzę dalszych sukcesów w rozwijaniu Frostboxa.

Dzięki!

 

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu