26

O Ruszaj.pl (zakupy grupowe) rozmawiałem z Michałem Brańskim

Ruszaj.pl wczoraj oficjalnie został uruchomiony. O serwisie tym pisałem w dużych ogółach kilka dni temu. Jest to nowy produkt grupy o2 z kategorii zakupów grupowych. Przypomnę też, że do uruchomienia własnego serwisu z tego rodzaju szykuje się też Gazeta.pl, a chodzą też plotki o tym że do serwisów z zakupami grupowymi dołączy również Onet. Widać, […]

Ruszaj.pl wczoraj oficjalnie został uruchomiony. O serwisie tym pisałem w dużych ogółach kilka dni temu. Jest to nowy produkt grupy o2 z kategorii zakupów grupowych. Przypomnę też, że do uruchomienia własnego serwisu z tego rodzaju szykuje się też Gazeta.pl, a chodzą też plotki o tym że do serwisów z zakupami grupowymi dołączy również Onet. Widać, więc, że kategoria ta staje się wręcz ekstremalnie konkurencyjna.

Jaki jest więc pomysł na przebicie się ruszaj.pl? Między innymi na te pytanie odpowiedział mi Michał Brański:

GM : Michał na początku ciekawy jestem twojej opinii na temat obecnej sytuacji jeśli chodzi o zakupy grupowe w Polsce oraz tego jak oceniasz stabilność tego biznesu w okresie najbliższych 5 lat?

MB: Rynek zacznie się specjalizować tematycznie, jak i regionalnie. W tej chwili gros konkurencji ma ambicje krajowe, lecz nastąpi odwrót od tego w przypadku małych graczy. Te wyspecjalizowane przekroje tematyczne i geograficzne rokują dobrze w zakresie retencji użytkowników i zapobieganiu zmęczeniu (patrz: churn rate). Docelowo istotna będzie pozycja danego gracza kuponowego na pulpicie smartfonów.



GM: Wydaje się, że rynek zakupów grupowych w Polsce jest mocno obsadzony a do startu szykują się kolejni gracze. Jaki w związku z tym jest pomysł na ruszaj.pl ? Czym serwis będzie różnił się od konkurencji?

MB: Będziemy mniej agresywni, na ten rok nie zakładamy zysku na projekcie, jak i nie stawiamy nierealnych targetów przychodowych. Powinno nas to uchronić przed wkładaniem do serwisu wątpliwej jakości ofert, które wypychają przestarzały sprzęt, czy też kierują ludzi do miejsc drugiej kategorii. Clue będzie jednak nieinwazyjna, sprofilowana dystrybucja kanałymi innymi niż newslettery. Nie ruszyły one pierwszego dnia, ale wzmocnią Ruszaj.pl w nadchodzących tygodniach. Jednocześnie te metody dystrybucji będziemy oferować konkurencji Ruszaj.pl, jak i reklamodawcom ogólnopolskim.

GM: Pisząc na blogu o ruszaj wysunąłem tezę, że serwis ten (kategoria) będzie wyzwaniem nawet dla tak dużej marki jak O2. Czy miałem racje? Czy możesz powiedzieć jak wyglądało przygotowanie do uruchomienia takiego biznesu, czy potrzebne były nowe kompetencje do jego realizacji?

MB: Będzie wyzwaniem, ale nie z powodów, o których myślisz. Logistykę, transakcje i software zrobić relatywnie prosto. Pozyskiwanie deali jest wyzwaniem, ale trzeba mieć na uwadze, że Grupa o2 ma doświadczenie w prowadzeniu sprzedaży bezpośredniej. To, z czym musimy się zmagać, to wytworzenie u konsumentów przekonania, że jesteśmy jedną z „top of mind” marek w kategorii, jak i nauczenie się, jak tworzyć otoczenie oferty, które krzyczy „kup, kup, kup” (patrz: identyfikacja wizualna, wizualne podbicie nastroju konsumenta, uczucie wyjątkowości).

GM: Ostatnio w Internecie pojawiła się coraz więcej informacji o tym, że oferty w serwisach z zakupami grupowymi nie są tak naprawdę tak atrakcyjnej jak by się wydawało (naciąganie cen przed upustem). Jak w ruszaj.pl macie zamiar walczyć z tym problemem? Lub zadając pytanie inaczej co powinno być głównym wskaźnikiem efektywności tego typu serwisu?

Złoszczą mnie sytuacje, gdy ktoś niszczy ten entuzjazm użytkowników dla zakupów grupowych. Wszystko w rękach „head of business” Ruszaj.pl, który ma ostatnie słowo w zakresie tego, co zaszkodzi reputacji, a co nie. Dla nas głównym wyznacznikiem będzie retencja użytkowników, nawet jeśli to oznacza powolny start, odraczanie monetyzacji i mniejsze natężenie ofert.

GM: Gdzie ruszaj.pl będzie za 3 lata? Pytam jakie są plany i ambicje związane z tym projektem

MB: Za 3 lata będziemy w top 3 rynku, więcej powiedzieć nie mogę.

GM: Czy w kategorii zakupów grupowych da się twoim zdaniem wprowadzić coś co jeszcze bardziej podniesie atrakcyjność tego typu zakupów?

MB: Kluczowe będą mechanizmy „pamięci” preferencji użytkowników (przejścia, akcje per user), jak i odejście od dystrybucji via newslettery w kierunku nauczania użytkowników, że warto wrócić do witryny oferenta.

GM: Ostatnie pytanie – czy na ruszja.pl mogą się pojawić również usługi i dobra wirtualne ?

MB: Jesteśmy otwarci na dobra wirtualne, choć nie spodziewamy się, aby ich wolumen kiedykolwiek przekroczył próg 5% obrotów platformy.

Dzięki za rozmowę