Motoryzacja

Nowe przepisy nic nie zmieniły? Piesi nadal giną na przejściach

PW
Paweł Winiarski
25

Wiele osób kwestionowało sens wprowadzania nowego przepisu dotyczącego pierwszeństwa dla pieszych. Okazuje się jednak, że dzięki temu zanotowano aż 30 procent mniej śmiertelnych wypadków na pasach. Niestety piesi wciąż giną na przejściach.

Jesteśmy świeżo po zmianie przepisów stawiających na pierwszeństwo dla pieszych na pasach, tymczasem portal brd24.pl dotarł do policyjnych danych o wypadkach podsumowujących trzy miesiące od wprowadzenia nowych przepisów. Dane o wypadkach na przejściach dla pieszych w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia dostarczyła serwisowi Komenda Główna Policji. "Pobraliśmy też liczbę ofiar śmiertelnych i rannych w tych miejscach w tym okresie. Zestawiliśmy ją z danymi za ten sam okres roku 2019 (rok 2020 r. ze względu na lockdown, zmniejszoną mobilność itd. nie jest dobrym punktem odniesienia)" - czytamy w artykule. Niby tak, niby nie - mówimy bowiem o okresie czerwiec-sierpień 2020 i choć faktycznie w tamtym czasie więcej osób niż teraz pracowało zdalnie, to jednak był to relatywnie "normalny" czas, zupełnie inny od wcześniejszych okresów z lockdownami. Niektórzy powiedzą wręcz, że w tych miesiącach ludzie wręcz więcej wychodzili z domów by odbić sobie czas spędzony w czterech ścianach.

Jak nowe przepisy wpłynęły na życie pieszych?

Na stornie brd24.pl możemy przeczytać, że:

  • na przejściach dla pieszych straciło życie o ponad 30% mniej osób
  • liczba wypadków na przejściach dla pieszych zmniejszyła się o 20%
  • o blisko 20% zmniejszyła się liczba osób rannych w wypadkach na przejściach dla pieszych.

Od czerwca do sierpnia w wypadkach na przejściach dla pieszych śmierć poniosło 28 osób, w tym samym okresie w 2019 roku było to 41 osób. W pandemicznym 2020 roku 25 osób.

Od czerwca do sierpnia na przejściach dla pieszych zostało rannych 416 osób. W tym samym okresie 2019 roku 508 pieszych, w pandemicznym 2020 roku 433 pieszych.

Od czerwca do sierpnia doszło do 421 wypadków na przejściach dla pieszych. W tym samym okresie w 2019 roku miały miejsce 524 wypadki, w pandemicznym 2020 roku 435 wypadków.

Jak czytamy w serwisie brd24.pl, największe zmiany widać w danych dotyczących przejść dla pieszych w obszarach zabudowanych, co ma też związek z ujednoliceniem dopuszczalnej prędkości na obszarze zabudowanym do 50 km/h.

  • "w okresie czerwiec-sierpień 2019 r. na przejściach w obszarach zabudowanych doszło do 514 wypadków. W pandemicznym roku 2020 – 422. Natomiast w tym roku liczba wypadków na przejściach dla pieszych w obszarach zabudowanych spadła do 406. To ponad sto mniej niż w roku 2019. Ginęło też odpowiednio mniej pieszych. W 2019 r. w tym okresie – 37, w 2020 r. – 23, w tym roku – 24."
  • "w obszarze niezabudowanym redukcja nie była już widoczna. W okresie czerwiec-sierpień 2019 r. na przejściach poza obszarem zabudowanym doszło do 10 wypadków. W roku 2020 – 13, a w tym roku aż do 14. W 2019 r. na przejściach poza obszarem zabudowanym w tym okresie w wypadkach zginęły 4 osoby, w 2020 r. – 2, a w tym roku znów 4."

Z własnych obserwacji w Warszawie mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że na pasach jest jakby trochę bezpieczniej. Kierowcy częściej zatrzymują się przed przejściem i przepuszczają osoby na "zebrze". Nie jest jeszcze niestety idealnie i zdarzało mi się kilka razy stać na przejściu dłużej - szczególnie w porannych godzinach. Mam jednak nadzieję, że z każdym kolejnym kwartałem sytuacja będzie się polepszać. A jakie są Wasze obserwacje?

źródło

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy: