Polacy mimo narzekań na wysokie stawki abonamentu, drogie telefony i kłopoty z zasięgiem (nie wspominając o mobilnym internecie), lubią swoich operato...
Polacy mimo narzekań na wysokie stawki abonamentu, drogie telefony i kłopoty z zasięgiem (nie wspominając o mobilnym internecie), lubią swoich operatorów. W rankingu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) na pierwszym miejscu pod względem naszych sympatii znalazł się - uwaga, uwaga - Play, najgorzej zaś poradził sobie Orange. W rzeczywistości jednak różnice w wynikach nie są duże.
Długo by mówić o badaniach przeprowadzonych na zlecenie UKE. Z raportu, który notabene dostępny jest na stronach urzędu, dowiadujemy się m.in., że:
- 84,2% Polaków posiada telefon komórkowy
- najbardziej rozpoznawalna marka to Orange (86,1%) i Plus (82,3%)
- najczęściej dzwonimy do osób z naszej sieci
- wybierając operatora kierujemy się ceną
- średni abonament za telefon Polaka wynosi 69 zł
- 11,7% rodaków posiada smartfony
- jedynie 2,4% osób wysyła esemesy na telefony stacjonarne
Polacy najbardziej lubią Playa. W 5-stopniowej skali sieć ta otrzymała 4,3 punktu. Drugie miejsce zajęły ex aequo Plus i T-Mobile z 4,2 pkt, zaś Orange uplasował się na trzeciej pozycji - 4,1 pkt. Nie są to duże różnice - można powiedzieć, że jesteśmy ogólnie zadowoleni z usług naszych operatorów. Z raportu UKE wynika również, że niski jest odsetek osób narzekających na swoich dostawców. Takich osób jest ledwie od 0,5 do 3,8%, a najczęściej krytykują oni sieć Orange.
Ciekawe, na ile niezadowolenie z Orange związane jest z kojarzeniem jej przez użytkowników z Telekomunikacją Polską? Podejrzewam, że przede wszystkim dlatego planowana jest właśnie zmiana nazwy naszej (nie)kochanej Tepsy, która większości Polaków od lat kojarzy się jak najgorzej. Play z kolei w świadomości rodaków istnieje głównie jako operator z niskimi opłatami za abonament.
Zaraz pewnie pojawią się głosy, że sytuacja na polskim rynku mobilnym wcale nie jest taka różowa. Zanim zaczniemy krytykować, warto jednak zadać sobie pytanie, skąd takie wyniki raportu? Myślę, że Polacy zaczęli zauważać powoli wprowadzane zmiany wśród operatorów - głównie obniżkę cen za usługi, w tym internet.
To w dużej mierze zasługa byłej prezes UKE, Anny Streżyńskiej, za czasów której opłaty w sieciach komórkowych zostały obniżone średnio o 72%. Spadły również ceny za internet (około 70%), a także za abonament telefonów stacjonarnych. Oby mająca zastąpić ją od stycznia na stanowisku prezesa UKE Magdalena Gaj miała co najmniej tak dobre wyniki jak jej poprzedniczka.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu