Polska

Polska będzie sercem Netflixa w Europie. Wydatki sięgnęły pół miliarda złotych!

Konrad Kozłowski
Polska będzie sercem Netflixa w Europie. Wydatki sięgnęły pół miliarda złotych!
Reklama

Netflix zapowiada otwarcie biura w Warszawie, które stanie się hubem na cały region Europy Środkowo-Wschodniej. Podsumował też swoje inwestycje w Polsce, które osiągnęły aż prawie pół miliarda złotych!

Wszyscy pamiętamy szum wokół pierwszego serialu oryginalnego Netflix w Polsce. Zainteresowanie "1983" było ogromne, ale serial nie spełnił pokładanych w nim nadziei. Trudno też nie odnieść wrażenia, że odbiór tego serialu wpłynął na to, jak Netflix planował swoje kolejne działania w naszym kraju. Kilka projektów prawdopodobnie zostało anulowanych, a inne zainicjowane, bo na następną polską produkcję czekaliśmy nieco dłużej, niż się spodziewano. W późniejszym etapie działalność Netfliksa w Polsce ruszyła jak lawina, ponieważ gigant zaczął nabywać prawa do dystrybucji lokalnych tytułów, które Polacy uwielbiają i zaczął kręcić bardziej globalne historie.

Reklama

Netflix zainwestował 490 mln złotych w Polsce

W podsumowaniu, którym dzieli się z nami platforma, czytamy że wydatki w okresie 2020-2021 sięgnęły aż 490 milionów złotych. Działalność firmy w Polsce stworzyła 2600 miejsc pracy, a o tym jak bardzo serio Netflix traktuje Polskę i nasz region, najlepiej świadcząplany otwarcia biura w Warszawie. Nie będzie to jednak siedziba skupiona tylko nad operacjami nad Wisłą, ponieważ właśnie ze stolicy Polski prowadzone będą działania w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

[okladka rozmiar=srednia]

[/okladka]

Polska stała się dla nas kluczowym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę polskich produkcji, nadszedł właściwy moment, aby jeszcze bardziej zbliżyć się do lokalnej branży kreatywnej i filmowej. Biuro Netflix w Warszawie to naturalny krok w naszym rozwoju, który znacznie ułatwi budowanie długoterminowej współpracy w regionie i wzmocni istniejące relacje, tworząc szerokie możliwości dla twórców i producentów. Kreatywność i potencjał branży sprawiają, że Warszawa jest doskonałym punktem do prowadzenia biznesu na całą Europę Środkowo-Wschodnią  –  mówi Larry Tanz, Vice President, Head of Original Series, EMEA at Netflix.

Polskie produkcje Netfliksa na arenie międzynarodowej

Na przestrzeni wspomnianych dwóch lat Netflix wyprodukował między innymi "Sexify", który zdołał trafić na listę TOP 10 serwisu w 80 krajach wokół globu. Tytuł powędrował na 1. miejsce rankingu w 20 krajach, w tym we Włoszech, Indiach, Egipcie i Dominikanie. Drugą produkcją zrealizowaną w historii w Polsce był serial "W głębi lasu", który powstał na podstawie książki Harlana Cobena. On również zdołał podbić ranking Top 10 w około 40 krajach, w tym w Brazyli, Francji, Grecji, Polska, Argentynie, Wielkiej Brytani i Irlandii. Na naszym podwórku przygotowano też typowo polską produkcję: "Kajko i Kokosz" bazując na znanej serii. Była to też pierwsza polska animacja Netfliksa.

Ale Netflix podkreśla, że działalność w Polsce nie ogranicza się tylko do produkcji seriali i filmów, bo już w 2020 rozpoczęto współpracę z z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych (KIPA). Utworzono wtedy fundusz z myślą o najbardziej poszkodowanych pracownikach branży telewizyjnej i filmowej w związku z wstrzymaniem produkcji z powodu pandemii koronawirusa. Netflix przeznaczył wtedy kwotę 2,5 mln złotych, a w kolejnym etapie współpracy eksperci Netflix prowadzili szkolenia w ramach Netflix Day podczas KIPA Film Financial Lab, kursu poświęconego obsłudze serwisowej międzynarodowych produkcji filmowych oraz koprodukcjom, z naciskiem na kwestie finansowe. W tym roku Netflix rozpoczął współpracę ze Szkołą Filmową w Łodzi, co ma pozwolić na odkrywanie i wspieranie młodych talentów i stworzenie im szans na doskonalenie praktycznych kompetencji zawodowych.

Netflix otworzy biuro w Warszawie na cały region Europy Środkowo-Wschodniej

Teraz Netflix stawia niejako kropkę nad i dla swoich działań w naszym regionie zapowiadając otwarcie biura. Platforma nie dokonuje takich działań w każdym kraju, gdzie jest obecna, więc jest to znaczący krok i potwierdzenie zaangażowania Netfliksa w operacje w Polsce i innych krajach regionu, a także deklaracja chęci powrotu do pracy w placówkach firmy, co było ograniczane w ostatnich dwóch latach.

Reklama

Otwarcie stałego biura w Warszawie jednego z światowych liderów OTT oznacza, że Polska jest jednym z bardziej rozwojowych rynków produkcji audiowizualnych w Europie. Traktowana jest jako poważny, długofalowy partner. Będzie lokalizacją większej ilości realizowanych projektów. A nowe projekty to miejsca pracy, większy transfer środków, nowe możliwości kreatywne. Cieszymy się, że rynek polski, polscy producenci, mają coraz więcej partnerów finansujących produkcję z rynków zagranicznych – to pobudza gospodarkę oraz rozwój sektora jako takiego. To ważny sygnał dla nas wszystkich ugruntowujący pozycję rodzimego sektora audiowizualnego w naszym regionie Europy  mówi Alicja Grawon-Jaksik, Prezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych.

Wśród zapowiedzi na 2021 rok nie brakowało mocnych premier, jak i rozczarowań, więc jestem  tym bardziej ciekaw tego, co Netflix pokaże nam w nadchodzących miesiącach. Jak na razie lista zapowiedzianych produkcji z Polski nie jest zbyt obszerna, ale wkrótce powinno się to zmienić - Netflix ma w zwyczaju prezentować swój szeroki plan działań z pewnym wyprzedzeniem. Można więc być pewnym, że kwota inwestycji w Polsce niedługo znacząco wzrośnie.

Reklama

 

 

 

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama