25

Nasza Klasa wdraża system klasy ERP

Kiedyś pisałem już o tym iż interesującym dla mnie tematem jest jak nasze startupy radzą sobie z nagłym i dynamicznym rozwojem firmy. W odpowiedzi na to pytanie można było na Auli obejrzeć prezentację Goldenline w której było kilka bardzo ciekawych porad co robić w momencie kiedy nasz biznes szybko rozwija skrzydła, pojawia się coraz więcej […]

Kiedyś pisałem już o tym iż interesującym dla mnie tematem jest jak nasze startupy radzą sobie z nagłym i dynamicznym rozwojem firmy. W odpowiedzi na to pytanie można było na Auli obejrzeć prezentację Goldenline w której było kilka bardzo ciekawych porad co robić w momencie kiedy nasz biznes szybko rozwija skrzydła, pojawia się coraz więcej pracowników i co za tym idzie musimy zadbać o lepszą organizację naszej pracy.

Nasza Klasa jest chyba najlepszym przykładem na to jak niespodziewanie z garażowego starupu można stać się średniej wielkości firmą w której nagle pojawia się ponad 100 pracowników, trzeba zarządzać reklamą i rozliczeniami, kontaktami z klientem, finansami, dbać o sprawy techniczne itp.

NK próbuje usprawnić swoją organizację poprzez wdrożenie systemu do zarządzania przedsiębiorstwem klasy ERP dostarczanego przez firmę Exact. NK zdecydował się wdrożyć dwa moduły system które będą odpowiedzialne za fakturowanie, sprzedaż, kontrolę projektów, finanse, HR, relacje z klientami itp. Co ciekawe Exact dostał za zadanie zintegrować swój system z systemem do zarządzania powierzchnią reklamową jaki w tej chwili jest w NK.

Z mojego doświadczenia wiem, że systemy klasy ERP to droga inwestycja która należy dobrze przemyśleć. Opłaty w tego typu systemach nie kończą się na wdrożeniu czy też licencjach per użytkownik, co roku ponosi się tęż opłatę za „utrzymanie” która w wielu przypadkach sięga do 20% ceny systemu (tak jest na przykład w przypadku produktów firmy SAP).

Wydaje mi się, że NK zrobiło bardzo dobry krok w kierunku usprawnienia swojej firmy od wewnątrz – w czasach kryzysu efektywność działania organizacji oraz usprawnianie swoich procesów jest czymś bardzo istotnymi. Mimo iż takie działania nie są widoczne na zewnątrz to jednak w wielu przypadkach pozwalają osiągać przewagę nad konkurencją. Ciekawe czy tak będzie w przypadku NK, które na razie prowadzi stosunkowo prosty biznes polegający na sprzedaży reklamy i pobieraniu drobnych opłat od użytkowników (ale nikt nie wie co jest w planach)