W minionym tygodniu branżowy portal Wirtualnemedia.pl, opracował zestawienie najchętniej słuchanych rozgłośni radiowych FM w samochodach przez Polaków, na podstawie danych Radio Track Kantar Polska. Przy okazji możemy się z niego dowiedzieć, jak w ogóle przeprowadzane są badania Radio Track.
Zacznijmy jednak od początku. Według ostatnich opublikowanych danych przez Komitet Badań Radiowych, zasięg dzienny radia FM w Polsce wynosi 68,1% - tyle Polaków każdego dnia włącza radio i słucha go przez średnio 4,5 godziny.
styczeń 2021 : marzec 2021 | luty 2021 : kwiecień 2021 | marzec 2021 : maj 2021 | kwiecień 2021 : czerwiec 2021 | |
Zasięg dzienny | 67,0% | 67,2% | 67,5% | 68,1% |
Średni czas słuchania (min) | 253,6 | 255,6 | 256,8 | 259,8 |
Gdzie najchętniej? W kolejnej tabelce widzimy podział według roku - przed pandemią, w czasie największej fali pandemii i po powrocie do stacjonarnej pracy i nauki.
Miejsce słuchania radia | ||||
Kwiecień-Czerwiec 2021 | W pracy | W domu | W innym miejscu | W samochodzie |
2019 | 14,8% | 37,5% | 8,5% | 41,0% |
2020 | 12,4% | 38,3% | 6,6% | 34,6% |
2021 | 13,6% | 33,3% | 6,6% | 40,3% |
Ponownie więc najchętniej słuchamy radia w samochodzie, a przeliczając to na konkretne dane liczbowe, obecnie 12,1 mln osób słucha radia w swoich samochodach.
Jakie to stacje? Na to pytanie odpowiedź już daje zestawienie portalu Wirtualnemedia.pl.
Słuchalność stacji radiowych w samochodzie - zasięg w kwadransach | |||
Wirtualnemedia.pl | Wszyscy 15-75 | Dynamika | |
Stacja | lipiec 2020 - wrzesień 2020 | lipiec 2021 - wrzesień 2021 | W pkt. proc. |
Radio RMF FM | 17,1% | 17,3% | 0,2% |
Radio ZET | 7,7% | 9,0% | 1,3% |
Radio ESKA | 7,0% | 7,3% | 0,3% |
RMF MAXXX | 3,8% | 3,8% | 0,0% |
Radio VOX FM | 2,5% | 2,3% | -0,2% |
Audytorium 17 | 2,4% | 2,1% | -0,3% |
Antyradio | 1,9% | 2,0% | 0,1% |
Radio TOK FM | 1,3% | 1,6% | 0,3% |
Radio Złote Przeboje | 1,6% | 1,6% | 0,0% |
Jedynka | 1,5% | 1,4% | -0,1% |
Trójka | 2,0% | 1,4% | -0,6% |
Radio Plus | 1,4% | 1,2% | -0,2% |
Radio RMF Classic | 1,1% | 1,0% | -0,1% |
Meloradio | 0,7% | 0,6% | -0,1% |
Radio SuperNova | 1,4% | 0,6% | -0,8% |
Dwójka | 0,3% | 0,4% | 0,1% |
Polskie Radio 24 | 0,4% | 0,4% | 0,0% |
Radio Maryja | 0,5% | 0,4% | -0,1% |
Radio Pogoda | 0,6% | 0,4% | -0,2% |
Rock Radio | 0,5% | 0,4% | -0,1% |
Radio Muzo.FM | 0,2% | 0,3% | 0,1% |
Radio ChilliZet | 0,2% | 0,2% | 0,0% |
Radio Wnet | 0,1% | 0,1% | 0,0% |
N= | 21 098 | 20 926 |
Na pierwszym miejscu mamy radio RMF FM, czyli bez zmian w porównaniu z rokiem ubiegłym, a na drugie miejsce wskoczyło Radio ZET - z największym wzrostem słuchalności 1,3 p.p., z klei największe starty odnotowało Radio SuperNova - 0,8 p.p. (najwyraźniej słuchacze źle przyjeli rebranding stacji z Radia WAWA) i Program III Polskiego Radia - 0,6 p.p.
Oceniając to zestawienie i patrząc na dwa pierwsze miejsce, można wysnuć podejrzenie, iż wynikają one z tego, że to stacje z dobrym zasięgiem na drogach poza miastami, nie pasuje tu jednak odległe miejsce "Trójki", która ma chyba największy zasięg w Polsce - "złapiemy" tę stację niemal w każdym miejscu w naszym kraju.
Przechodząc już do wspomnianej ciekawostki, czyli do tego jak w ogóle przeprowadzane są te badania - osobiście wydawało mi się zawsze, iż ankieterzy pytają zwyczajnie respondentów wprost - czy i jakich stacji słuchają w określonych godzinach i tyle. Co w wynikach mogłoby się przełożyć na wiele przypadkowych wskazań, obarczonych błędem skojarzeń tylko z najbardziej popularnymi stacjami, a więc najbardziej reklamującymi się w mediach rozgłośniami. Jednak okazuje się, że badania te są o wiele bardziej dokładne.
Monika Polewska, rzecznik prasowy KBR:
Nie pytamy więc „Czy słuchał Pan radia od godz. 11 do 11:15” tylko pytamy o najważniejsze zdarzenia dnia wczorajszego, które pozwolą podzielić dzień na etapy i tworzą kontekst pytań o słuchanie radia, np.: „O której się Pan obudził?”, „O której wyszedł Pan z domu? Czy słuchał Pan radia między przebudzeniem, a wyjściem z domu?” Następnie dopytujemy, jakie to były stacje i jak długo były słuchane. W ten sposób przechodzimy z respondentem przez cały dzień. Osadzenie słuchania radia w codziennych czynnościach sprzyja odświeżaniu pamięci respondenta, co zwiększa precyzję udzielanych odpowiedzi.
A jak prezentowane są te stacje respondentom, by uniknąć skojarzeń z tymi najbardziej medialnymi? Otóż ankieterzy w pierwszej kolejności pytają badanych o to, jakie stacje radiowe są mu znane, a dopiero później odczytywane są im w zmienionej, losowej kolejności nazwy stacji tych, które nadają w miejscu jego zamieszkania. Przy czym każda nazwa jest starannie czytana przez ankieterów, zanim badani wskażą ją jako im znaną lub słuchaną w ciągu ostatnich 7 dni.
Jan M. Kujawski, główny konsultant Komitetu Badań Radiowych:
Radio Track jest jednym z największych badań radia w Europie, gdyż co miesiąc realizowane jest na próbie siedmiu tysięcy respondentów. Jest także największym, prowadzonym w sposób ciągły, badaniem w Polsce, które od ponad 20 lat dostarcza informacji o rodzimym rynku radiowym, zarówno ogólnokrajowym, jak i regionalnym i lokalnym.
7 tyś. respondentów w skali roku przekłada się na 84 000 zrealizowanych wywiadów, a wyniki publikowane są w falach 3-miesięcznych, zrealizowanych na próbie około 21 tys. respondentów.
Źródło: Komitet Badań Radiowych/Wirtualnemedia.pl.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu