Kilka dni temu Komitet Badań Rynkowych opublikował raport z badania Radio Track Kantar Polska za I półrocze 2019 roku, dzięki któremu można ocenić popularność radia FM w Polsce. Sprawdźmy wyniki.
Dziś z kolei KBR podzieliła się również najnowszymi danymi odnoszącymi się do poziomu słuchalności przez Polaków poszczególnych stacji radiowych, tak więc w pigułce dostaniemy informacje - ilu Polaków, przez jaki czas i gdzie słucha radia oraz dokładnie jakich rozgłośni słuchamy najczęściej.
Zacznijmy od badania Polaków, według którego okazuje się, że 72,1% z nas (22 mln Polaków pomiędzy 15 a 75 rokiem życia) słucha radia FM codziennie i to średnio przez 4,5 godziny (268 minut). Dużą słuchalność radio FM notuje w samochodach, aż 41% Polaków (12 mln) w ten sposób odsłuchuje swoje ulubione rozgłośnie, ze średnim czasem słuchania na poziomie 118 minut, najczęściej w godzinach pomiędzy 7 a 9 i 15 a 17, czyli idealne wpasowanie w czas do pracy/szkoły i powrót do domu.
Największe zasięgi radio FM ma wśród najbardziej atrakcyjnej pod względem reklamowym grupie Polaków pomiędzy 25 a 39 lat - 75,4% z nich słucha radia codziennie oraz pomiędzy 40 a 59 lat - 75,3%. Najmłodsza grupa z kolei, osoby pomiędzy 15 a 24 lata to odsetek na poziomie 68,6%. Jeśli chodzi o wykształcenie, najchętniej radio FM codziennie słuchają osoby z wyższym wykształceniem - 76,8% oraz ze średnim - 73,7%.
Przekrój społeczeństwa mamy już mniej więcej jasny, zobaczmy teraz jakich rozgłośni FM najchętniej słuchamy.
Najpopularniejsze rozgłośnie ogólnopolskie
Największą słuchalnoscią wśród Polaków, jeśli chodzi o ogólnopolskie stacje FM, cieszy się radio RMF FM, to się nie zmienia od lat, podobnie jak drugie miejsce, na którym jest Radio Zet. Radio RMF FM dodatkowo w ostatniej fali badania za okres od maja 2019 do lipca 2019 odnotowało najlepszy wynik w historii badań Radio Track, które przeprowadzane są od 2001 roku (Źródło: Press.pl).
Stacje radiowe ogólnopolskie | maj 2018 : lipiec 2018 | sierpień 2018 : październik 2018 | listopad 2018 : styczeń 2019 | luty 2019 : kwiecień 2019 | maj 2019 : lipiec 2019 |
Radio RMF FM | 25,40% | 25,90% | 26,40% | 27,30% | 28,20% |
Radio ZET | 12,50% | 12,30% | 12,30% | 11,80% | 12,50% |
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia | 7,10% | 6,30% | 5,70% | 5,80% | 5,70% |
Trójka – Program 3 Polskiego Radia | 5,70% | 5,60% | 5,70% | 5,00% | 5,10% |
VOX | 3,90% | 4,10% | 3,70% | 3,60% | 3,50% |
AntyRadio | 2,10% | 2,00% | 1,80% | 2,00% | 2,10% |
Radio TOK FM | 1,90% | 1,90% | 2,10% | 2,20% | 1,90% |
Radio Maryja | 1,80% | 1,50% | 1,80% | 1,70% | 1,50% |
RMF Classic | 1,30% | 1,30% | 1,60% | 1,50% | 1,10% |
Polskie Radio 24 / do 2016-08 Czwórka – Program 4 Polskiego Radia | 0,40% | 0,60% | 0,50% | 0,50% | 0,50% |
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia | 0,30% | 0,60% | 0,60% | 0,40% | 0,40% |
Radio Muzo.fm / do 2014-09 Radio PiN | 0,40% | 0,30% | 0,30% | 0,30% | 0,30% |
Radio Track, Kantar Polska S.A., udział w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat |
RMF FM słucha już 28,2% Polaków, Radio Zet z kolei 12,5%, a kolejne miejsca systematycznie tracą słuchalność. Mowa oczywiście o radiowej "Jedynce" i "Trójce". Pierwsza z nich z 7,1% słuchalności jeszcze w zeszłym roku w analogicznym okresie spadła do 5,7% obecnie! Świetna kiedyś "Trójka" z kolei zaliczyła spadek z 5,7% do 5,1% - chyba tylko dzięki Wojciechowi Mannowi, który o dziwo nadal się tam trzyma, spadek nie był tak spektakularny jak w przypadku "Jedynki".
Najpopularniejsze sieci radiowe
W przypadku sieci radiowych, niezmiennie najpopularniejsze są stacje ESKI, ale spory skok popularności zaliczyła rozgłośnia RMF Maxxx, która również, podobnie jak RMF FM osiągnęła rekordowy wynik 4,2%, spychając na 3 miejsce grupę Audytorium 17.
Sieci radiowe | maj 2018 : lipiec 2018 | sierpień 2018 : październik 2018 | listopad 2018 : styczeń 2019 | luty 2019 : kwiecień 2019 | maj 2019 : lipiec 2019 |
ESKA | 8,10% | 7,40% | 7,40% | 7,80% | 7,80% |
RMF MAXXX | 3,30% | 3,60% | 4,00% | 3,70% | 4,20% |
A 17 (27) | 5,30% | 5,20% | 5,40% | 5,00% | 4,00% |
Złote Przeboje | 3,10% | 3,20% | 2,80% | 2,90% | 3,00% |
Radio PLUS | 2,30% | 2,10% | 2,30% | 1,80% | 2,30% |
Radio WAWA | 1,60% | 1,80% | 1,60% | 1,80% | 1,90% |
Meloradio | 0,80% | 0,90% | 1,10% | 1,00% | 1,10% |
Radio Pogoda | 1,10% | 1,10% | 1,10% | 0,90% | 0,90% |
Rock Radio | 0,30% | 0,50% | 0,40% | 0,60% | 0,40% |
Chilli Zet | 0,30% | 0,20% | 0,20% | 0,20% | 0,20% |
Radio Track, Kantar Polska S.A., udział w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat |
Źródło: KBR.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu