12

Najbardziej zaawansowany magazyn Amazona w Europie stoi w… Kołbaskowie

Amazon właśnie uruchomił nowe centrum logistyczne w Polsce. Ulokowana w Kołbaskowie pod Szczecinem placówka jest największą tego typu w Polsce i zarazem najnowocześniejszą w całej Europie. A wszystko to dzięki armii 3 tysięcy robotów, które zaangażowano tutaj do pracy.

Amazon ma już 46 centrów logistycznych w 8 europejskich krajach. To w Szczecinie jest jednym w największych. Na 150 tys. metrów kwadratowych rozlokowano magazyny, a maszyny segregujące, a także 3223 roboty. To najwięcej na całym kontynencie. Dotąd najbardziej nowoczesne centrum logistyczne Amazona mieściło się w Manchesterze.

Teraz palmę pierwszeństwa przejęło Kołbaskowo. Aktualnie zatrudniono tutaj już kilkaset osób, ale docelowo ma ich być ponad tysiąc. Firma podkreśla, że nie korzysta z żadnych pośredników w zatrudnieniu – każdy pracownik otrzymuje umowę o pracę bezpośrednio w Amazonie. To wszystko idzie w parze z szeregiem świadczeń dodatkowych, na które składa się m.in. prywatna opieka zdrowotna, ubezpieczenie na życie, zniżki na zakupy w Amazonie czy bezpłatny transport z i do pracy. Oprócz tego przed świętami we wszystkich centrach logistycznych w Polsce zatrudnienie ma znaleźć aż 10 tys. pracowników sezonowych.

Roboty w Amazon to efekt inwestycji w firmę Kiva w 2012 roku. W 2015 roku trafiły one do Wrocławia. Centrum to było pierwszy w Europie, w którym uruchomiono program Robotics. W sumie pracowników wsparło tam 270 robotów. Relację z tego miejsca publikowaliśmy w ubiegłym roku. Sami zobaczcie:

W całej Europie przy Amazon Robotics pracuje 600 inżynierów. Każdy z robotów waży ok 150 kg, ale może podnosić ciężar ponad dwukrotnie większy (nawet 340 kg!). Poruszają się z prędkością 6 km/h. Są nawigowane dzięki kodom QR naklejanym na podłodze. W Kołbaskowie znajduje się och aż 70 tys. W rezultacie roboty Amazona mogą obsługiwać magazyn z nawet 13 mln produktów.

Od strony wizualnej roboty przypominają… duże odkurzacze typu Roomba. W szczecińskim Amazonie mamy ich najnowszą generację oznaczoną literką H. Ma ona charakteryzować się lepszymi bateriami oraz większą ładownością. Każdy robot porusza się w oparciu o wspomniane kody QR, ale wyposażono go również w kamerę, która pozwala na unikanie kolizji. Ruch odbywa się po specjalnych alejkach. Każdy robot przewozi identycznych rozmiarów ładunek – swego rodzaju wieżę z szufladkami, do których w nieuporządkowany sposób pracownicy wkładają poszczególne towary. W momencie złożenia zamówienia, robot podjeżdża pod odpowiednie stanowisko, gdzie pracownik wyładowuje produkt z konkretnej szufladki i umieszcza w plastikowym kontenerku. Stamtąd kontenerek jedzie do stanowisk pakowania. Gotowa paczka wraca na taśmę, gdzie maszyna przykleja jej etykietę. Tak naprawdę zatem pracownicy nie znają danych osobowych zamawiających.

Placówka robi wrażenie swoimi rozmiarami oraz liczbą znajdujących się tutaj maszyn. Widać tutaj duży nacisk na zadowolenie pracownika, czego przykładem są chociażby różnego rodzaju HR-owe rozwiązania. Jednym z nich jest chociażby tablica, na której zatrudnieni w Amazonie mogą zgłaszać swoje skargi, problemy, pomysły, a dział HR każdego dnia się do nich odnosi. Firma zapewnia, że wielu pracowników wielokrotnie awansuje, a pewne stanowiska w jej strukturach są obsadzane wyłącznie w wyniku rekrutacji wewnętrznej.

Dotąd Amazon zainwestował w Polsce 3 mld złotych, nie korzystając z żadnych form pomocy rządowej. Łącznie zatrudnienie w centrach logistycznych firmy znalazło 9 tys. osób.