18

Mobile aplikacje powoli wygrywają z mobilnymi stronami?

Mocno kibicuję w tym starciu aplikacjom. Są według mnie bardziej angażujące i dające więcej możliwości niż nawet najlepiej zrobiona mobilna strona. Nie wspominając już o grach, rozrywce czy też bardziej zaawansowanych usługach (oczywiście są też obszary w których robienie aplikacji nie ma większego sensu, ale przyznam, że jest ich coraz mniej) Jeszcze nie tak dawno […]

Mocno kibicuję w tym starciu aplikacjom. Są według mnie bardziej angażujące i dające więcej możliwości niż nawet najlepiej zrobiona mobilna strona. Nie wspominając już o grach, rozrywce czy też bardziej zaawansowanych usługach (oczywiście są też obszary w których robienie aplikacji nie ma większego sensu, ale przyznam, że jest ich coraz mniej) Jeszcze nie tak dawno zastanawiałem się kiedy osiągniemy moment w którym zaangażowanie w mobilne aplikacje przewyższy ruch jaki generujemy na mobilnych stronach www.

Według ComScore, w US to się właśnie stało. W maju 51% badanych mobilnych użytkowników w US deklarowało korzystanie z pobranych aplikacji, a 49,5% korzystanie z mobilnego www. Oczywiście na pierwszy miejscu (poza rozmowami telefonicznymi) cały czas niezagrożone są SMS-y z których korzysta 75% użytkowników mobilnych.

Niestety badanie to jest dla mnie nie pełne ponieważ z podziału aplikacja/www wydzielone zostały blogi, gry oraz serwisy społecznościowe. Czyli kategorie które są bardzo znaczące dla tego pojedynku. Osobiście chciałbym wiedzieć jak rozkłada się korzystanie z mobilnych aplikacji vs mobilnej strony szczególnie przy serwisach społecznościowych typu Facebook (choć akurat ten serwis nie jest najlepszym przykładem gdyż jego aplikacje mobilne są wręcz tragiczne jeśli chodzi o wydajność).

Dlaczego moim zdaniem ten pojedynek jest ważny?

Przede wszystkim pokazuje on dużą zmianę w zwyczajach użytkowników mobilnych co ma oczywiście wpływ na branżę reklamową, rynek mobilny oraz internetowy. Początkowo korzystaliśmy z smartphonów jako kolejnego narzędzia do przeglądania internetu. Dziś jest to nie tylko urządzenie do komunikacji i przeglądania sieci ale również do obsługi bardziej zaawansowanych usług. Nie tylko typowo internetowych. Co ciekawe bardziej świadomi użytkownicy internetu zaczynają doceniać elastyczność aplikacji nawet przy tak nieskomplikowanych obszarach jakimi są newsy i wiadomości.

Niestety jest też mniej optymistyczna informacji. W Polsce poprzez dominację tanich smartphonów, które po prostu zastąpiły klasyczne telefony komórkowe w wielu domach – nie możemy jeszcze liczyć na takie zaangażowanie jeśli chodzi o aplikacje mobilne.

Dane z raportu mobilnego Generation Mobile: