Felietony

Minecraft z rzeczywistą fizyką? Tak, poproszę!

Krzysztof Rojek
Minecraft z rzeczywistą fizyką? Tak, poproszę!
6

Fizyka w idealnym świecie złożonym z klocków? Czemu by nie! Jestem zdania, że rozgrywka Minecrafta sporo by zyskała gdyby dodać do niej nieco więcej animacji opartych właśnie o fizykę.

Minecraft to gra... specyficzna. Charakterystyczna estetyka, raczej nie rzucająca na kolana grafika i bardzo umowna fizyka (a raczej jej brak) niektórych przyciągają, a niektórych - wręcz przeciwnie. Mi akurat nieskomplikowany klimat gry się podoba, a wysoki poziom uproszczeń w żadnym stopniu mi nie przeszkadza. Jest jednak jednak kwestia która mnie nurtowała. Wiadomo, że Minecraft to gra w której w kieszeniach nosi się setki ton materiałów, a jedna postać jest w stanie postawić cały budynek w kilka chwil, jednak zawsze chciałem zobaczyć, jak wyglądałaby rozgrywka, gdyby tej fizyki  było w niej nieco więcej. W końcu już jakiejś jej zalążki mamy - niektóre bloki jak piach czy aktywowane TNT w końcu podlegają jej zasadom. Co by było gdyby dodać fizykę do Minecrafta?

Fizyka w Minecraft fizyce nierówna. Jedna mogłaby znacznie rozbudować rozgrywkę...

Poszukując modyfikacji, które implementują fizykę w Minecrafcie, natrafiłem na kilka ciekawych pomysłów. Pierwszy z nich odnosi się do tego, że stałe bloki po zniszczeniu rozpadają się na elementy fizyczne, które mogą np. klinować się w ciasnych przejściach. Oprócz tego, jeżeli zniszczymy podstawę bloku (np. strop w opuszczonej kopalni) bloki także się rozpadają i ich fragmenty spadają nam na głowę. Gdyby te elementy nie znikały, moim zdaniem byłby to super dodatek do gry, choć oczywiście nie zawsze. Pomyślcie jednak, że uciekacie przed zgrają mobów i chcąc się zabezpieczyć niszczycie po drodze filar, zasypując przejście.

Drugą kwestią jest wchodzenie w interakcje z obiektami fizycznymi. Tutaj z kolei widziałbym to dosyć podobnie jak w materiale CooL125, gdzie możliwe jest przenoszenie bloków jak dirt czy kamień nie tylko w ekwipunku, ale też - jako elementów w przestrzeni. Dzięki temu możliwe jest zrobienie chociażby osuwiska czy lawiny.

Są też pomysły takie jak ten, które stawiają na głowie całą ideę walki i eksploracji.

... a inna spalić komputer

Fizyka w przypadku Minecraft oznacza jedno - więcej elementów do ogarnięcia przez komputer w jednym momencie. I nie chodzi mi tu o sytuację, w której nasz pecet musi zanimować wiele bloków na ekranie, ale przede wszystkim - policzyć zachowanie każdej pojedynczej cząsteczki. Jestem przekonany, że przy fizyce takiej jak poniższa to mój komputer długo by nie wytrzymał.

Ba, myślę, że większość nieco słabszych maszyn miałaby też spory problem z czymś takim:

Fizyka w Minecraft - jak najbardziej na tak!

Mojang pokazuje, że pomimo swoich lat ich flagowa gra dalej ma bardzo duży potencjał rozwojowy. Nie miałbym więc nic przeciwko, gdyby trochę bardziej zechcieli się pobawić fizyką w swojej produkcji. Może nie na taką skalę, jak w pokazanych przed chwilą modyfikacjach, ale myślę, że dodanie kilku opierających się na fizyce elementów nie tylko by grze nie zaszkodziło, ale wręcz bardzo jej pomogło, rozszerzając możliwości tworzenia mechanizmów, pułapek czy ogólnie - wzbogacając rozgrywkę o nowe elementy. Namiastkę tego będziemy mieli w Cliffs and Caves Update, gdzie dripleaf będzie reagował na moby i graczy na nim stojących, a stalaktyt może spaść im na głowy. Może więc niedługo doczekamy się więcej zabawy fizyką w tej grze.

Jakie obiekty fizyczne widzielibyście w Minecraft'cie?

Źródło grafiki

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu