Płatności i bankowość

MC Silk przekonał Polaków do przelewów na telefon? Milion przelewów P2P więcej niż rok temu

Grzegorz Ułan
MC Silk przekonał Polaków do przelewów na telefon? Milion przelewów P2P więcej niż rok temu
Reklama

Dziś PSP podał wyniki za III kwartał, które pokazały nie tylko dalsze wzrosty transakcji BLIKIEM w popularnych kanałach czyli przy płatnościach w sieci czy wypłatach z bankomatów, ale i w przypadku znikomych w użyciu wcześniej płatności na numer telefonu.

W połowie III kwartału zastanawiałem się z Wami nad sukcesem BLIKA w Polsce i nieustającymi wzrostami popularności poszczególnych płatności, które wykonujemy przy pomocy BLIKA. Chwaliłem przede wszystkim skupienie się na reklamie i rozwoju przelewów P2P, które nie były jeszcze tak popularne do tej pory.

Reklama

W mojej ocenie wtedy dobór do reklamy przelewów na telefon popularnego wśród młodzieży MC Silk był strzałem w dziesiątkę, podobno jej wykonanie jak i zaadresowanie jej do konkretnej młodszej grupy odbiorców. Ponadto jeden szczegół istotny dość, czyli dodanie ikony na liście kontaktów informujący, iż druga strona też korzysta z BLIKA, również mógł zaważyć o sukcesie w III kwartale płatności P2P:

Skończę ten mój wywód małą dygresją, uważam, że to, iż przelewy P2P nie zdobyły jeszcze takiej popularności, jak płatności w sieci czy wypłaty z bankomatów wynika z tego, że początkowo klienci nie wiedzieli, czy znajomi z książki telefonicznej korzystają z BLIK-a i nie byli pewni czy to zadziała. Teraz na liście kontaktów w większości banków widzimy odpowiednią ikonę, jak widzicie na zdjęciu powyżej. Genialne. Myślę więc, że teraz, jak nie w wynikach za II kwartał 2018, to już w III kwartale popularność płatności na numer telefonu poprzez BLIK-a wystrzeli w górę.

Tak jak przypuszczałem wtedy, stało się to w III kwartale. Ale od początku, czyli od ogólnej liczby transakcji BLIKIEM. W ostatnim kwartale było ich 24,3 mln. W całym 2017 roku było ich 33 mln. Tak więc skala wzrostu ogromna, a od początku tego roku Polacy skorzystali z BLIKA już 57 mln razy.

Największe wzrosty notuje tradycyjnie kanał internetowy (71% wszystkich transakcji), gdzie liczba transakcji zwiększyła się trzykrotnie, ale i pozostałe ładnie rosną, zwłaszcza przelewy na telefon P2P, których w III kwartale było więcej o milion niż rok temu i wyniosły 1,38 mln.

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK:

Przelewy BLIK na numer telefonu do jedna z najwygodniejszych i użytecznych funkcji systemu. Pozwala przekazać pieniądze innemu użytkownikowi bez znajomości jego rachunku bankowego, natychmiast, z banku do banku, o każdej porze dnia i nocy, bez opłat. W trzecim kwartale br. ich liczba, rok do roku wzrosła o milion. To przede wszystkim zasługa wdrożenia przez banki nowej funkcji – identyfikacji odbiorcy przelewu. Użytkownicy na liście adresowej widzą obecnie, kto korzysta z przelewów BLIK na numer telefonu – wiedzą więc, że ta osoba otrzyma pieniądze natychmiast. Wpływ na znaczny wzrost wykorzystania tych przelewów miała także nasza ostatnia kampania reklamowa o przelewach BLIK na numer telefonu.

Na poniższym wykresie widać wpływ tej kampanii reklamowej, która miała miejsce mniej więcej w okresie mistrzostw świata w piłce nożnej. Wcześniej kwartał do kwartału P2P notowała zdecydowanie mniejsze wzrosty niż pomiędzy II a III kwartałem.

Reklama

Z ciekawostek można jeszcze wymienić rekordy BLIKA - w III kwartale klienci korzystali z BLIKA średnio 264 tys. razy dziennie, a w rekordowym dniu aż 281 tys. razy. W przypadku przelewów P2P średnia dzienna wynosiła 15 tysięcy, a rekordem było 25 tysięcy takich przelewów przez cały dzień.

PSP podzielił się jeszcze planami na najbliższy czas - wkrótce pojawić się ma możliwość opłacania abonamentów czy subskrypcji w serwisach streamingowych za pomocą BLIKA oraz dojdą kolejne banki, które udostępnią swoim klientom możliwość płatności jednym klikiem w sklepach internetowych. Poszerzy się też lista banków, które umieszczą w swoich aplikacjach ikony BLIKA przy kontaktach w książce adresowej swoich klientów, korzystających już z BLIKA.

Reklama

Źródło: PSP.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama