Konsole

Zaczęło się niepozornie, skończyło rewolucją. Xbox to mocna marka, której konkurencja powinna się obawiać

Kamil Świtalski
Zaczęło się niepozornie, skończyło rewolucją. Xbox to mocna marka, której konkurencja powinna się obawiać
18

Rynek konsol na początku tego stulecia wydawał się być podzielony i ustabilizowany. Sony wydawało się nie mieć sobie równych w kwestii tego typu urządzeń podłączanych do telewizora. Bo choć przenośne konsole od Nintendo dawały sobie doskonale radę, to Nintendo 64 nie wiodło się najlepiej, a kolejny sprzęt firmy — GameCube, także nie mógł liczyć na równie dużo uwagi, co wcześniejszy NES i SNES. Sega od lat miała problemy, więc Microsoft postanowił uszczknąć sobie odrobinę tego tortu. I w 2001 na rynek trafiła ich pierwsza konsola — Microsoft Xbox.

Microsoft Xbox: pierwsza konsola giganta z Redmond

Pierwszy Xbox pojawił się na rynku już po premierze PlayStation 2, jednak udało mu się wskoczyć jeszcze przed GameCube'a od Nintendo. Warto zauważyć, że podczas debiutu Xbox był jedynym w tym zdominowanym przez Japończyków segmencie rynku pochodzącym od amerykańskiego producenta. Pierwszy raz konsolę ogłoszono w 2000 roku — zadebiutowała rok później, w listopadzie 2001 — ale tylko na rynku amerykańskim. Pozostała część świata musiała na pierwszego Xboksa zaczekać nieco dłużej — do wiosny 2002 roku. Jako że Europa wciąż znacznie chętniej zagrywała się na komputerach, najpierw wprowadzono konsolę na rynek japoński.

Pierwszy Xbox wprowadził niemałe zamieszanie. Mocne podzespoły, wbudowany twardy dysk, płatna usługa sieciowa i zestaw rozwiązań, które na tamte czasy były prawdziwym novum. Do 2006 sprzedano blisko 25 milionów urządzenia, ale jak pokazała historia — był to dopiero początek rewolucji.

Microsoft miał środki by powalczyć o uwagę i pieniądze graczy. Przygotowując się do premiery swojej autorskiej konsoli — gigant z Redmond wchłonął studio Bungie, które na ich zlecenie stworzyło Halo: Combat Evolved. Strzelaninę która udowodniła, że gatunek FPS na konsolach ma rację bytu — i do szczęścia zbędne będą graczom myszki i klawiatury.

Specyfikacja techniczna pierwszego Xboxa:

  • CPU: zmodyfikowana wersja Pentium III pracująca z częstotliwością 733 MHz (FSB 133 MHz z obsługą MMX i SSE, slot Micro-PGA2, 180 nm, 32 KB L1 cache, 128 KB L2 cache)
  • GPU: Zmodyfikowany GeForce 3 Nvidia NV2A 233 MHz
  • RAM: 64 MB DDR dzielone pomiędzy CPU i GPU
  • Audio: Nvidia MPCX 64-bit (Dolby Digital 5.1)
  • HDD: 8 lub 10 GB (sformatowane do pojemności 8 GB), system plików FATX
  • Sieć: 10/100 Ethernet
  • Rozdzielczości: 480i, 576i 480p, model NTSC dodatkowo: 720p, 1080i
  • Porty kontrolerów: 4 porty USB 1.1;
  • Waga: 3,86 kg.

Xbox 360: konsola która pokazała Sony, że ich konsole nie są niezastąpione

Microsoft Xbox okazał się sukcesem — ale to rywalizujące z nim bezpośrednio PlayStation 2 od Sony w tamtej generacji nie miało sobie równych. Xbox 360, czyli bezpośredni następca konsoli od Microsoft, ukazał się na rynku jesienią 2005 roku (choć oficjalna polska data premiery przypada dopiero na... 3.11.2006). Amerykańska firma wyszła przed szereg i wypuściła swoją konsolę wcześniej niż konkurencja. Agresywna taktyka jak najbardziej się opłaciła — bo urządzeniu udało się nieźle namieszać na rynku podczas siódmej generacji konsol.

Bezprzewodowe kontrolery, rozbudowane usługi online, przetarcie kroków w kwestii cyfrowej dystrybucji oraz streamingu — tak wyglądały początki życia Xboxa 360. Pierwsze wersje konsoli trafiły na stosunkowo niewiele rynków — Microsoft zmusił graczy do uzbrojenia się w cierpliwość, ale... może to i lepiej. Pierwsze warianty Xboxa 360 masowo łapały tzw. Red Ring of Death. Problemy techniczne były na tyle częste, że firma zdecydowała się wydłużyć gwarancję każdej konsoli do trzech lat — liczonej od dnia oryginalnego zakupu sprzętu.

Zobacz też: Gry Xbox 360 — najlepsze tytuły, które trzeba znać!

Konsola Xbox 360 radziła sobie doskonale — owszem, na tle debiutującej później PlayStation 3 widać było niedobór mocy, a także postawienie na złego konia. HD DVD nie miały szans w starciu z dyskami BluRay, które stały się standardem. Xbox 360 w 2010 doczekał się czujnika ruchowego o nazwie Kinect. Przystawka okazała się ogromnym sukcesem, która porwała sprzed kanapy miliony graczy na całym świecie. To jemu w dużej mierze przypisuje się popularyzację gier wideo wśród tzw. casuali. Brak skomplikowanych kontrolerów i prostota obsługi sprawiły, że po gry wideo zaczęli sięgać także ci, którzy do tej pory przechodzili obok nich obojętnie. Drugi Xbox wszystkim miłośnikom poprzednika przyniósł cały zestaw kontynuacji tworzonych na wyłączność konsoli Microsoftu gier — m.in. Halo.

Xbox 360 doczekał się całego zestawu wcieleń. Poza debiutującymi konsolami w wersji Core i Arcade, były również: Premium, Elite, S oraz E.

Jedne z ostatnich danych informują, że Xbox 360 sprzedany został w ponad 84. milionach egzemplarzy — co z porównaniem do poprzednika jest ogromnym skokiem. Mimo wszystko PlayStation 3 udało się w końcu przegonić rywala — jedne z ostatnich danych informują o 87,4 milionach sprzedanych sztuk. Trudno tu jednak mówić o przepaści, która panowała jeszcze poprzedniej generacji, kiedy to Xboks znalazł 24 miliony nabywców, a PlayStation 2 — ponad 155 milionów.

Specyfikacja techniczna Xbox 360:

  • CPU: IBM PowerPC Xenon; trzy rdzenie taktowane zegarem 3,2 GHz
  • GPU: ATI R500 (Xenos)
  • RAM: 512 MB GDDR3 współdzielonych przez procesor główny i układ graficzny
  • Rozdzielczości: 480p, 720p, 1080p, 1080i
  • Wsparcie formatów: DVD-Video, CD-Audio, HD DVD (wymaga dokupienia zewnętrznego napędu), WMA, MP3, JPEG, MPEG-4 część 2, H.264, VC-1
    od 3 do 5 portów USB 2.0;
  • Kontrolery: maksymalnie 4 (standardowo, powyżej modelu Core — bezprzewodowe)
  • HDD: odłączany dysk twardy 2,5" o pojemności 20 GB, 60 GB, 120 GB, 250 GB, 320 GB oraz 500 GB; obsługa nośników USB o pojemności od 1 GB do 2 TB;
  • Złącza: HDMI (w systemach wyprodukowanych po 2007 roku); S/PDIF (model S), dźwięk stereo, Composite Video - Jack 3,5 mm (model E); AV: composite video, D-Terminal, S-Video, SCART RGB, VGA, Component Video, S/PDIF, RCA).

Xbox One: chcieli być odważni i innowacyjny, ale... przestraszyli się reakcji tłumu

Xbox One miał być rewolucją — i odejściem od konserwatywnego podejścia do konsol, do którego zdążyliśmy już przywyknąć. Przyporządkowanie gier do konsoli (a tym samym: brak opcji wymiany i pożyczania znajomym), sprawdzanie licencji — a więc regularne logowanie się on-line, by móc cieszyć się tamtejszymi dobrami. Jak można się było spodziewać: gracze byli na nie i dość szybko dali do zrozumienia, co myślą na ten temat. Podczas trwających wciąż targów E3, gigant z Redmond zaczął się więc wycofywać z tych deklaracji — zamiast konsoli opartej przede wszystkim na usługach, zaserwował... to samo co konkurencja. Sytuacji nie poprawiała też kwestia zakupu konsoli Xbox One z ulepszonym kontrolerem Kinect, który znacząco podnosił cenę całego zestawu.

Xbox One zadebiutował na rynku w listopadzie 2013 roku — podobnie jak jego największy konkurent, czyli PlayStation 4. Firma od początku pozycjonowała konsolę jako urządzenie multimedialne, które poza dostępem do gier, miałoby być również konkurentem platform takich jak Apple TV, co niespecjalnie przypadło do gustu graczom. Inżynierowie postanowili pożegnać się z architekturą bazującą na PowerPC — i wrócili do korzeni, czyli x86 — podobnie jak miało to miejsce w przypadku pierwszego Xboksa. Kontroler Xbox One to na pierwszy rzut oka to samo akcesorium, z którego gracze mogli korzystać w Xbox 360 — ale nic z tych rzeczy. Mimo podobnego wyglądu, został on przeprojektowany i udoskonalony tak, by korzystało się z niego jeszcze lepiej i przyjemniej.

Podobnie jak Xbox 360 — Xbox One także doczekał się kolejnych wariantów konsol. I to nie tylko odchudzonego i udoskonalonego Xbox One S, ale także oferującego dużo mocniejsze podzespoły Xbox One X.

Microsoft w ósmej generacji konsol, zgodnie ze wcześniejszymi postanowieniami, w dużej mierze stawia na rynek usług. To właśnie na Xbox One debiutowała usługa EA Access, która wiele lat później przywędrować ma na konsolę największego konkurenta. Ponadto pakiet Xbox Game Pass okazał się dla wielu strzałem w dziesiątkę: w ramach niewielkiej jednorazowej opłaty, gracze otrzymują dostęp do kilkudziesięciu gier. Zgodnie z tradycją — wszyscy zainteresowani dostępem do sieciowego grania, zmuszeni są do opłacania abonamentu Xbox Live Arcade, w ramach którego otrzymują dostęp do darmowych czterech gier w miesiącu.

Specyfikacja techniczna Xbox One

  • CPU: ośmiordzeniowy x86-64 oparty na mikroarchitekturze AMD „Jaguar” i taktowany z częstotliwością 1,75 GHz, 2 MB współdzielonej pamięci podręcznej;
  • GPU: procesor graficzny o częstotliwości taktowania 853 MHz;
  • RAM: 8 GB DDR3, 32 MB ESRAM[16]
  • Audio: 7.1
  • HDD: 500 GB, 1 TB lub 2 TB, w wybranych zestawach SSHD;
  • Sieć: 1Gbps Ethernet oraz Wi-Fi 802.11n z Wi-Fi Direct
  • Podłączenie: wejście HDMI, wyjście HDMI, wyjście S/PDIF, SATA II (wewnętrzny), 3 porty USB 3.0
  • Kontrolery: Kinect 2.0 (z kamerą 1080p), gamepad Xbox One, Xbox Elite lub Xbox One S.

Przyszłość konsol Microsoftu. Nowy Xbox tuż za rogiem!

Na tę chwilę konsole Microsoftu obecne były przez trzy generacje — i mimo że w ostatniej Xboks nie poradził sobie tak dobrze, jak wielu się spodziewało — firma nie składa broni. Nie od dziś wiadomo, że trwają pracę nad kolejnym wcieleniem konsoli giganta z Redmond. Nowy Xbox ma trafić na rynek w 2020 roku — i prawdopodobnie wyposażony będzie w dysk SSD o pojemności 1 TB oraz obsługę technologii ray-tracing. Wykorzystany w nim procesor ma być oparty na architekturze Zen 2, zaś układ graficzny wyposażony w 8 rdzeni / 16 wątków znamy pod nazwą kodową Navi. Wszystko to jednak na tę chwilę owiane jest solidną nutką tajemnicy — i zniecierpliwionym nowości nie pozostaje nic innego, jak tylko uzbroić się w cierpliwość.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu