Motoryzacja

Mercedes-Benz E 400 4Matic Coupe - gdy styl, technika, komfort i moc spotykają się w jednym samochodzie

Tomasz Niechaj
Mercedes-Benz E 400 4Matic Coupe - gdy styl, technika, komfort i moc spotykają się w jednym samochodzie
20

Mercedes-Benz E 400 4Matic Coupe z silnikiem 3.0 V6 o mocy 333 KM to przykład auta, w którym spotykają się: nietuzinkowa stylistyka, klasyczny dla marki komfort, najnowsza i bardzo zaawansowana technika, oraz szybkość, która naprawdę wgniata w fotel (ok. 5 s do 100 km/h). Samochody o takim nadwoziu, a w szczególności z tak mocnym silnikiem, to rzadkość na drogach, więc tym bardziej warto przyjrzeć się bliżej temu obiektowi westchnień, którym niewątpliwie jest - tego jestem pewien.

Po pierwsze: nietuzinkowy styl Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe

Choć Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe z przodu wygląda bardzo podobnie do każdej innej Klasy E z zewnętrznym pakietem AMG, to jednak wystarczy nieco mocniej się przyjrzeć, by dostrzec rasowe wypukłości na masce - typowe dla wersji AMG Klasy E. Zmieniając nieco kąt patrzenia na auto szybko dostrzeżemy klasyczną i bardzo elegancką linię Coupe. Szczególnie okazale auto to prezentuje się z tyłu - wyjątkowo szerokie lampy mocno nachodzące na bok samochodu, wyraźnie uwypuklone nadkola, a także bardzo subtelny spojler zintegrowany z klapą bagażnika - to naprawdę może się podobać. W oczy rzucają się również wyloty powietrza, jak i duże końcówki układu wydechowego. Niestety te pierwsze to atrapy, a drugie połowicznie także - chromowane końcówki nie są połączone z właściwym układem wydechowym, choć spaliny rzeczywiście wydostają się przez rzeczone końcówki. Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe zwraca uwagę na ulicy, choć nie jako auto sportowe, z którym każdy chce się ścigać, a wyjątkowy okaz pięknej motoryzacji.

Zajmując miejsce w środku doświadczymy kontynuacji wyjątkowego połączenia klasyki z nowoczesnością. Z jednej strony tradycyjna kierownica Mercedesa z również tradycyjnym układem przycisków na drzwiach, a z drugiej dwa duże ekrany przed kierowcą i na środku kokpitu oraz bardzo stylowe kratki wentylacyjne, które wyglądają jak małe dzieła sztuki! Ogólny projekt jest oczywiście analogiczny jak w Klasie E sedan/kombi, ale pewne detale są charakterystyczne właśnie dla wersji Coupe. Oprócz wspomnianych otworów wentylacyjnych, to m.in. wykończenie elementów centralnego kokpitu, a także opcjonalnie listew na drzwiach i na wysokości otworów wentylacji drewnem jesionowym. Sprawdza się ono znacznie lepiej od fortepianowej czerni (czarny, błyszczący plastik).

Po drugie: najnowsza technika w Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe

Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe korzysta oczywiście z tych samych rozwiązań technicznych, co sedan czy kombi. Mamy wiec pełen zestaw nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy jak i aktywnie dbających o bezpieczeństwo, które opisałem już wcześniej. Wszystkie są oczywiście dostępne w wersji Coupe. Poniżej wklejam filmy do moim zdaniem najciekawszych:

To co prezentuje Mercedes Klasy E to absolutny top jeśli chodzi o wspomniane wcześniej systemy wsparcia i bezpieczeństwa!

Po trzecie: moc i szybkość w Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe

Auto w tego typu karoserii powinno nie tylko wyglądać na szybkie - ono takie powinno być! Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe niewątpliwie takie jest. Nieco ponad 5 sekund od 0 do 100 km/h, a prędkość maksymalna - ograniczona elektronicznie - 250 km/h uzyskiwana jest w około 41 sekund:

Takie osiągi to oczywiście zasługa podwójnie doładowanego, 3-litrowego silnika V6 o mocy 245 kW (333 KM) o bardzo dużym momencie obrotowym wynoszącym 480 Nm. Jednostka ta ma chęć do działania nawet przy bardzo niskich obrotach: już przy około 2000 obr./min wystarczy, by przyspieszenie wgniatało w fotel. Używając wyłącznie trzeciego biegu można z powodzeniem przyspieszyć od około 30 km/h do 130 km/h. No i naprawde bardzo fajne brzmienie - ale niezbyt nachalne, by nie naruszać komfortowego charakteru samochodu. Co ważne, delikatnie traktowany nie jest bardzo paliwożerny:

Jednak silnik to dopiero początek dobrych wieści na temat świetnych osiągów tego samochodu. Z jednostką V6 zespolona jest 9-stopniowa skrzynia biegów 9G-Tronic i seryjny napęd na cztery koła 4Matic, który na życzenie kierowcy może mieć nadsterowną charakterystykę. Za przyczepność odpowiada w testowanym egzemplarzu pneumatyczne zawieszenie Air Body Control. Kluczowy jest jednak tryb jazdy, który wybraliśmy: komfortowy, sport, sport+, ekonomiczny, indywidualny.

W trybie komfortowym Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe jest bardzo wygodny. Zawieszenie bardzo dobre wybiera nierówności - nie jest to poziom Klasy S, ale naprawdę jest dobrze, szczególnie że bądź co bądź mamy do czynienia z autem usportowionym. Skrzynia biegów bardzo spokojnie i bez szarpnięć zmienia przełożenia i utrzymuje silnik na niskich obrotach. Ten ostatni jest bardzo cichy - wręcz niesłyszalny. Układ kierowniczy w tym ustawieniu jest lekki, choć daje dobre wyczucie co dzieje się z przednimi kołami. Na uwagę zasługuje także świetne wyciszenie kabiny z szumów otoczenia. Nawet przy prędkościach autostradowych jest naprawdę cicho!

Przechodząc w tryb sportowy skrzynia biegów utrzymuje nieco wyższe obroty silnika, agresywniej redukuje podczas mocnego hamowania, a zawieszenie jest nieco twardsze. Układ kierowniczy również działa z większym oporem i daje zauważalnie lepsze czucie sytuacji.

Ciekawie robi się w trybie Sport+, w którym Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe staje się już bardzo twardy, skrzynia biegów bardzo dynamicznie zmienia przełożenia z delikatnym szarpnięciem (ale nie takim, by ktoś mógł to odebrać jako “kopanie w plecy”) i jeszcze agresywniej redukuje podczas mocnego hamowania zachęcając do szybkiego wyjścia z zakrętu. Zmienia się też brzmienie silnika na zdecydowanie bardziej rasowe. W tym ustawieniu Klasa E Coupe jest bardzo zwarta i chętna wykonywać każde polecenie kierowcy. Jeśli tylko nie przesadzimy ze zbyt mocnym skrętem auto jest bardzo przewidywalne i ma delikatnie nadsterowną charakterystykę. Szybkość, z jaką można pokonywać zakręty jest doprawdy imponująca! Generalnie już sam napęd na cztery koła - 4Matic - świetnie realizuje funkcję stabilizacji samochodu w podbramkowej sytuacji. Jeśli już pojawia się poślizg, to znacznie częściej jest on czterokołowy - no chyba, że nonszalancko wdepniemy gaz w zakręcie przy uśpionej kontroli trakcji. Jednak na duże szaleństwa nie ma co liczyć, bo szybko ustabilizuje ona samochód. Warto wspomnieć jeszcze o hamulcach. Te są łatwe do wyczucia i dozowania, są też bardzo skuteczne. Oczywiście w okresie zimowym trudno jest je zgrzać wcześniej niż opony, ale po ostrej jeździe nie było większych oznak zmęczenia.

Próba równie ostrej jazdy w trybie komfortowym może skończyć się dużo szybszą interwencją układów dbających o bezpieczeństwo. Daje się też wyczuć delikatne “pływanie” nadwozia, czego nie należy traktować jako wady - występuje ono tylko w “komforcie”. Co ciekawe, nawet w trybie indywidualnym, gdzie można ustawić “manual” dla napędu, skrzynia biegów zmieni przełożenie przy granicznych obrotach, a także zareaguje na “kick down”. Bardzo fajną sprawą jest system “Stop-Start”, który pamięta nasze ostatnie ustawienie. Jeśli więc go wyłączymy, to taki pozostanie aż do zmiany naszej decyzji niezależnie od liczby włączania/wyłączania samochodu.

W tym miejscu warto też wspomnieć o pozycji za kierownicą, która bardzo dobrze pasuje do tego samochodu. Fotel można naprawde mocno obniżyć, co tylko utwierdza nas w przekonaniu, że mamy do czynienia z autem usportowionym. Oczywiście szeroki zakres regulacji kolumny kierowniczej sprawia, że zajęcie właściwej pozycji jest banalnie proste i możliwie także dla bardzo wysokich osób.

Jednym zdaniem: Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe jest dokładnie takim autem jakiego może oczekiwać jego właściciel. Na co dzień jest bardzo komfortowy, spokojny i cichy (także na autostradzie), a gdy kierowca tego zechce, może się nim wybrać na tor, na którym auto pokaże co potrafi i da mnóstwo frajdy z jazdy.

Po czwarte: komfort

Całkiem dużo na temat komfortu podróżowania w samochodzie Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe napisałem już we wcześniejszym rozdziale, ale wciąż warto dodać kilka informacji. Po pierwsze: w środku jest zaskakująco dużo miejsca. Oczywiście jak na auto typu Coupe. W przednim rzędzie siedzi się jak w typowej Klasie E, w której nawet dwie bardzo rosłe osoby znajdą odpowiednią ilość miejsca. Zakres regulacji fotela i kolumny kierowniczej sprawia, że każdy znajdzie konfigurację odpowiednią dla siebie. Same fotele również są bardzo wygodne. A z tyłu… Najtrudniej jest sie tam dostać, co jest oczywiście typowe dla tego tego typu aut. Ale gdy już się to uda (pomagają w tym elektrycznie odsuwane przednie siedziska), to osoby o wzroście do około 1,8 może nawet 1,85 m bedą w stanie tam całkiem wygodnie podróżować. Co może być zaskakujące: znajdziemy tam mocowania ISOFIX na dwa foteliki dziecięce. Może wydać się to niedorzeczne w takim samochodzie, ale znam osoby, które mają małe dzieci i wciąż używają tego typu auta.


Praktyczna strona Klasy E Coupe objawia się również gdy zajrzymy do bagażnika. Nie dość, że jest on całkiem pojemny - 425 l - to jest możliwość łatwego złożenia oparć tylnej kanapy, by przewieźć jeszcze więcej bagaży. Oczywiście o transportowaniu większych mebli możemy raczej zapomnieć przez mały otwór załadunkowy, ale chyba nie o to chodzi :)

Jakość wykończenia i spasowania. Wsiadając do środka tego auta nie ma wątpliwości, że obcujemy z klasą premium. Każdy detal jest dopracowany, estetycznie wykonany, a co tylko możliwe obite jest skórą. Fotele są oczywiście w pełni elektrycznie regulowane, podobnie jak kolumna kierownicy. To oczywiście nic niezwykłego dla Klasy E w wysokiej wersji wyposażenia wnętrza. Niestety nie jest też zaskoczeniem, że niektóre elementy konsoli centralnej uginają się wydając odgłosy pod mocniejszym naciskiem, co nie powinno mieć miejsca w takim aucie. Problem pojawił się również przy uszczelkach prawych drzwi (bezramkowe, jak to w Coupe), które na mocno nierównej drodze potrafiły czasem zaskrzypieć. Wiem, że dziennikarze często nie dbają o samochody, ale znowu: w takim aucie nie przystoi.

O komfort dbają również zaawansowane systemy wsparcia kierowcy: w korku jak i na autostradzie Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe potrafi całkiem długo wyręczać kierowcę ze żmudnej jazdy w takich warunkach.

Podróż zdecydowanie uprzyjemni zaawansowany system multimedialny i informacyjny. Oprócz standardowego zestawu systemów jak zaawansowana nawigacja, czy systemy łączności Android Auto i CarPlay, mamy dostęp do najważniejszych informacji online (np. na temat zbliżających się wydarzeń w okolicy, restauracji w miejscu docelowym itd.). Wspomnieć należy także o naprawdę świetnym systemie audio firmy Burmester, który radzi sobie chyba z każdym rodzajem muzyki.

Podsumowując: Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe pokazuje, że krótsze i dłuższe podróże w aucie tego typu mogą być bardzo relaksujące i wygodne i lista wyrzeczeń - teoretycznie oczywista dla Coupe - wcale nie jest długa.

Ceny

Mercedes-Benz Klasy E Coupe można mieć już za 206 tys. zł. Będzie to ubogo wyposażona wersja E 200 z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 184 KM. Testowana odmiana silnikowa - E 400 4Matic - startuje od kwoty 320 500 zł, a po doposażeniu jej we wszystko, co wyżej opisałem łatwo przekroczyć nawet 450 tys. zł. Nie jest to więc tanie auto, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę że to wciąż samochód w układzie 2+2.

Podsumowanie

Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe urzekł mnie pod dwoma względami. Po pierwsze dlatego, że jest to bardzo zaawansowane technicznie, komfortowe i stylowe auto, które zwraca na siebie uwagę i naprawdę podkreśla status właściciela. Jednocześnie nie jest prowokujące: siedząc za kierownicą nie czujesz się wyzywany na pojedynek przez pierwszego lepszego “mistrza prostej”. Po drugie pod tą samą karoserią kryje się rasowe auto usportowione, które naprawdę można zabrać na tor i świetnie się tam bawić. Rewelacyjne zawieszenie, świetny układ kierowniczy, imponująca charakterystyka silnika, współgrająca z tym skrzynia biegów i bardzo skuteczne hamulce. Kluczem do tego świata jest przełącznik “Dynamic Select”, który decyduje o charakterze samochodu. W trybie Sport+ Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe jest niebywale precyzyjny, zwarty i przede wszystkim: bardzo szybki.

Niewiele jest aut, które potrafią równie skutecznie schować dwie osobowości pod jedną karoserią. Mercedes-Benz Klasy E 400 4Matic Coupe jest niewątpliwie jednym z przedstawicieli tego bardzo ekskluzywnego grona.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu