25

mBank jako pierwszy bank w Polsce wdraża dla swoich klientów usługę „Prośba o przelew na telefon BLIK”

Polski Standard Płatności, operator płatności mobilnych BLIK jeszcze w grudniu 2019 roku uzyskał zgodę od prezesa Narodowego Banku Polskiego na wdrożenie w swoim rozwiązaniu usługi „Request for payment”. Dzięki niej, banki korzystające z systemu BLIK, będą mogły wdrożyć dla swoich klientów usługę, polegającą na wysyłaniu próśb o przelew na numer telefonu do znajomych z listy kontaktów.

Pierwszym bankiem w Polsce, który zdecydował się na wdrożenie usługi „Prośba o przelew na telefon BLIK” jest mBank. Klienci tego banku będą mogli od teraz w ramach mobilnej aplikacji bankowej, wysłać do swojego znajomego z listy kontaktów prośbę o przelew na numer telefonu. Usługa będzie możliwa do zrealizowania tylko wewnątrz aplikacji, a więc nie będzie mozliwe przeprowadzenie tutaj ataku na BLIKA, polegającego na podszywanie się pod znajomych po przejęciu jego konta na Facebooku.

Marcin Waldowski, dyrektor Departamentu Rozwoju Produktu w Polskim Standardzie Płatności, operatorze systemu BLIK:

– Nowa usługa jest w całości realizowana w ekosystemie bankowym, wyłącznie po zalogowaniu do aplikacji mobilnej. Nie będzie możliwości wysłania prośby do osób, które nie korzystają z usługi „Przelew na telefon BLIK”. To gwarancja, że pieniądze przelejemy wyłącznie do znanej nam osoby, której tożsamość została zweryfikowana przez bank.

Jak będzie można skorzystać z usługi? Po wybraniu właściwej osoby z listy kontaktów, wysyłamy do niej prośbę o przelew wraz z adnotacją czego zwrot danej kwoty dotyczy. Odbiorca ma 3 dni na zatwierdzenie przelewu i wysłanie swoich środków.

Iwona Kaszcyk-Wawrzyniak, koordynująca wdrożenie nowej usługi po stronie mBanku:

– Aby wysłać prośbę o przelew na telefon należy zalogować się do aplikacji i wejść do zakładki „Płatności”. Następnie kliknąć w pole „Prośba o przelew” i wybrać odbiorcę z listy kontaktów. Na liście automatycznie pojawiają się znajomi, którzy korzystają z BLIK-a. Potem wystarczy wpisać kwotę oraz krótki opis za co chcemy się rozliczyć, np. za wczorajszą kawę i nacisnąć „Wyślij”. Resztą zajmuje się bank: uzupełnia pozostałe dane potrzebne do przelewu i wysyła na nr telefonu odbiorcy powiadomienie. Aby zaakceptować prośbę wystarczy jedno kliknięcie w apce. Znajomy ma na to 72 godziny.

Na tę chwilę możliwe będzie wysłanie jednej prośby o przelew do jednego odbiorcy (maksymalnie 500 zł), ale mBank planuje rozszerzenie usługi na możliwość rozliczania się w ten sposób przez większą grupę osób. No i póki inne banki nie wdrożą u siebie tej usługi, na razie rozliczanie takie będzie możliwe tylko pomiędzy klientami mBanku.

Źródło: mBank.