TomTom podzielił się dziś z nami wynikami swojego corocznego rankingu TomTom Traffic Index, z którego wynika, że najbardziej zakorkowanym miastem na świecie jest Bengaluru. W Polsce z kolei prym w tym niechlubnym zestawieniu wiedzie Łódź.
Łódź najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce. Największy wzrost zakorkowania w Krakowie i Poznaniu
TomTom przeanalizował ruch pojazdów na drogach aż 416 miast w 57 krajach na całym świecie i okazało się, że najwięcej dodatkowego czasu w korkach - 71%, w porównaniu do standardowego natężenia drogowego, spędzają mieszkańcy indyjskiego Bengaluru (10 mln mieszkańców). Dalsze miejsca na podium zajęły Manila i Bogota.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży - liczba ludności powyżej 800 000) | |||||
1 | Bengaluru, Indie | 71% | 6 | Moskwa, Rosja | 59% |
2 | Manila, Filipiny | 71% | 7 | Lima, Peru | 57% |
3 | Bogota, Kolumbia | 68% | 8 | Nowe Delhi, Indie | 56% |
4 | Bombaj, Indie | 65% | 9 | Stambuł, Turcja | 55% |
5 | Pune, Indie | 59% | 10 | Dżakarta, Indonezja | 53% |
Ralf-Peter Schäfer, TomTom VP of Traffic information:
Globalnie jest jeszcze dużo do zrobienia, zanim poziom natężenia ruchu zostanie opanowany. Z czasem rozwój autonomicznych pojazdów i usług wspólnego użytkowania samochodów pomoże zmniejszyć zatory, ale ważne dla planistów i decydentów jest to, aby mogli zacząć działać już teraz. Powinni zatem korzystać ze wszystkich dostępnych im narzędzi do analizy poziomu natężenia ruchu i jego skutków, aby móc podejmować kluczowe decyzje dotyczące infrastruktury. Również kierowcy mają do odegrania pewną rolę. Niewielkie zmiany w ich zachowaniu mogą mieć ogromne znaczenie.
Jeśli chodzi o polskie miasta, przeanalizowano ich 12 i najwięcej dodatkowego czasu w korkach - 47% spędzają mieszkańcy Łodzi, to o 3% więcej niż w poprzednim rankingu za 2018 rok. Taki wynik dał Łodzi 19 miejsce w globalnym rankingu.
Na kolejnych miejscach znalazł się następujące miasta: Kraków (45%), Poznań (44%), Warszawa (40%), Wrocław (39%), Bydgoszcz (34%), Trójmiasto (33%), Szczecin (30%), Lublin (27%) oraz Białystok (26%), z których największy wzrost zakorkowania zaliczył Kraków i Poznań, dokładnie o 5%. Co więcej, Łódź, Kraków i Poznań zajęły całe podium pod względem najbardziej zakorkowanych miast w Europie do 800 tys. mieszkańców.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży. Różnice w stosunku do 2018 r.) | |||||
1 | Łódź | 47%, wzrost o 3% | 6 | Bydgoszcz | 34%, wzrost o 3% |
2 | Kraków | 45%, wzrost o 5% | 7 | Trójmiasto | 33%, wzrost o 3% |
3 | Poznań | 44%, wzrost o 5% | 8 | Szczecin | 30%, wzrost o 3% |
4 | Warszawa | 40%, wzrost o 1% | 9 | Lublin | 27%, wzrost o 2% |
5 | Wrocław | 39%, wzrost o 4% | 10 | Białystok | 26%, wzrost o 1% |
Kris Kobyliński, Senior Product Manager, TomTom Łódź:
Dzięki pracy ekspertów z oddziałów TomTom w Łodzi i Poznaniu, wszyscy możemy lepiej zrozumieć specyfikę zakorkowania polskich miast. Ponadto, wiele z obecnie tworzonych rozwiązań spotkamy już niebawem w elektrycznych, współdzielonych samochodach autonomicznych.
Zanim przejdziemy do najbardziej zakorkowanych ulic w polskich miastach, spójrzmy jeszcze jak wygląda europejski ranking miast bez podziału na liczbę ludności. Tutaj już w pierwszej dziesiątce mamy dwa polskie miasta - Łódź i Kraków.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży – zestawienie bez podziału na liczbę ludności) | |||||
1 | Moskwa, Rosja | 59% | 6 | Dublin, Irlandia | 48% |
2 | Stambuł, Turcja | 55% | 7 | Odessa, Ukraina | 47% |
3 | Kijów, Ukraina | 53% | 8 | Łódź, Polska | 47% |
4 | Bukareszt, Rumunia | 52% | 9 | Kraków, Polska | 45% |
5 | Sankt Petersburg, Rosja | 49% | 10 | Nowosybirsk, Rosja | 45% |
To sprawdźmy jeszcze na koniec najbardziej zakorkowane ulice oraz wąskie gardła polskich miast:
Łódź:
- Zachodnia
- Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
- Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego
- Aleja Włókniarzy
Warszawa:
- Wawelska / Aleja Armii Ludowej
- Aleja Wilanowska (skrzyżowanie z Doliną Służewiecką)
- Dolina Służewiecka
- Aleja Wincentego Witosa
Kraków:
- Zakopiańska
- Powstańców Wielkopolskich / Nowohucka
- Marii Konopnickiej
- Jerzego Turowicza
Poznań:
- Franklina Roosevelta
- Królowej Jadwigi / Bolesława Krzywoustego
- Jana Pawła II
- Bałtycka (Most Lecha)
Wrocław:
- Generała Kazimierza Pułaskiego
- Zwycięska
- Klecińska
- Jedności Narodowej
- Traugutta
Wąskie gardła w polskich miastach:
Łódź:
- Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza od skrzyżowania z Milionową do skrzyżowania z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego
- Bolesława Limanowskiego w pobliżu skrzyżowania z Zachodnią
- Zachodnia od skrzyżowania z Bolesława Limanowskiego do skrzyżowania z Narutowicza
Warszawa:
- Aleja Wincentego Witosa/skrzyżowanie z Czerniakowską
- Dolina Służewiecka od skrzyżowania z Aleją Komisji Edukacji Narodowej do skrzyżowania z Aleją Wilanowską
- Aleja Wilanowska od skrzyżowania z Puławską do ulicy Karczocha
- Wawelska od skrzyżowania z Aleją Niepodległości do skrzyżowania z Andrzeja Krzyckiego
Kraków:
- Most Grunwaldzki
- Zakopiańska od skrzyżowania z Orzechową i Armatury do skrzyżowania z Księdza Józefa Tischnera
- Opolska od skrzyżowania z Kazimierza Wyki do skrzyżowania z Prądnicką
Poznań:
- Od Mostu Królowej Jadwigi do Ronda Rataje
- Franklina Roosevelta od Ronda Kaponiera do skrzyżowania z Karola Libelta
- Jana Pawła II od skrzyżowania z Arcybiskupa Antoniego Baraniaka do Ronda Rataje
Wrocław:
- Generała Kazimierza Pułaskiego od skrzyżowania z Traugutta do skrzyżowania z Hubską i Dyrekcyjną
- Traugutta od skrzyżowania z Generała Kazimierza Pułaskiego do skrzyżowania z Generała Tadeusza Kościuszki i Krakowską
- Krakowska od Alei Armii Krajowej do skrzyżowania z Karwińską
--
TomTom Traffic Index to uśredniony dodatkowy czas podróży, wyliczony względem czasów przejazdu przy najniższym natężeniu ruchu. W oparciu o zebrane dane z dróg, wyliczane są różnice pomiędzy czasami przejazdu w najmniej zakorkowanych godzinach (tzw. free flow) a całym dniem. Czyli, TomTom Traffic Index o wartości 40% dla Warszawy mówi o tym, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż ta, którą moglibyśmy odbyć w godzinach nocnych. Dane przetwarzane przez algorytmy są zbierane z dróg głównych, lokalnych a nawet pobliskich autostrad. Ilość danych dla każdego miasta jest wyrażona w kilometrach przejechanych w danym okresie. Wszystkie dane pochodzą z historycznych pomiarów GPS zgromadzonych w bazie TomTom Traffic.
Źródło: TomTom.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu