Motoryzacja

Lexus RC 300h – sportowe coupe z napędem hybrydowym?

Tomasz Niechaj
Lexus RC 300h – sportowe coupe z napędem hybrydowym?

Sportowe coupe – Lexus RC 300h – wygląda zadziornie i elegancko, ma jedną parę drzwi, jest luksusowo wręcz wykończone i ma tylny napęd. Czy to wszystko czego oczekujemy od sportowego coupe? Przydałby się jeszcze solidny napęd, prawda? Lexus RC 300h ma układ hybrydowy korzystający z silnika benzynowego 2,5 l. Moc systemowa wynosi 164 kW (223 KM). Czy to jest wystarczający zestaw? Właśnie zaprezentowano odświeżony model na rok 2019 i miałem okazję go sprawdzić.




Lexus RC jest na rynku od 2014 roku, ale właśnie doczekał się delikatnej modernizacji. Teraz jego wygląd mocno nawiązuje do flagowego coupe – Lexusa LC. Pewne zmiany zaszły także w środku, ale to symbolika. Niezmiennie za to Lexus RC prezentuje się agresywnie i zwraca uwagę na ulicy. Wyraźnie zarysowane linie, a w szczególności ta boczna biegnąca ku górze zdradzają sportowe aspiracje.




Te bez problemu daje się również zauważyć po otwarciu drzwi, bez ramek wokół szyb dodajmy. Nisko umieszczone siedziska, niemalże pionowo ustawiona kierownica i luksusowo wykończone wnętrze. Po zajęciu pozycji za kierownicą ma się wrażenie, że auto nas otula, co jest oczekiwane w tego typu samochodzie. Włączasz silnik i… cisza. To hybryda!




Hybrydowy Lexus RC 300h

Lexus RC 300h to samochód hybrydowy, korzystający z doskonale znanego silnika 2,5 l i jednostek elektrycznych. Moc systemowa wynosi 164 kW (223 KM), co w połączeniu z napędem na tylne koła powinno dać niemało frajdy z jazdy. Czy tak jest w istocie?


Podczas żwawej jazdy Lexus RC 300h jest zwarty i zwinny. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu chętnie wpisuje się w kolejne zakręty, które pokonywane są pewnie i stabilnie. O niewzruszone reakcje dba także nadzwyczaj wyczulona elektronika, która gasi wszelką nerwowość w zarodku. Niezależnie jednak od wybranego trybu jazdy, Lexus RC 300h oferuje zaskakująco sprężyste i komfortowe zawieszenie. Większość nierówności jest tłumiona bardzo dobrze i tylko te większe są wyraźnie odczuwalne przez pasażerów. W części to zasługa także foteli, które są całkiem miękkie jak na ich sportowy jednak kształt. W efekcie, spokojna jazda Lexusem RC 300h jest bardzo wygodna, szczególnie że wygłuszenie jak na usportowione coupe jest bardzo dobre przy niskich i średnich prędkościach.




Napęd hybrydowy

Sportowe coupe musi być wyposażone w odpowiedni napęd, prawda? Na papierze parametry napędu hybrydowego Lexusa RC 300h są całkiem w porządku: 164 kW (223 KM). Spojrzenie w dwie rubryki niżej może trochę zaskoczyć. Masa własna ~1750 kg… Przyspieszenie do 100 km/h? 8,6 s. W praktyce powinno być nieco lepiej, bo wyposażony w ten sam napęd Lexus IS 300h przyspieszał szybciej, niż wynikałoby to ze specyfikacji:

Takie osiągi wydawać się mogą niedorzeczne, szczególnie biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z jakby nie patrzeć sportowym coupe. Uważam jednak, że wcale tak być nie musi!


Rzecz w tym, że Lexusy (większość modeli) zwykle nie są kupowane przez osoby, które chcą –nazwijmy to – dynamicznie jeździć drogami publicznymi czy wybierać się na tor wyścigowy. To samochód raczej dla statecznej osoby, dla której takie auto ma być świadectwem sukcesu zawodowego, ma być luksusowo wykończone i komfortowe. Taki kierowca już dawno się wyszalał i „przegazówka” na światłach wywołuje tylko politowanie na jego twarzy. W oczach takiej osoby Lexus RC 300h ma zalety, na których mu najbardziej zależy: atrakcyjnym i luksusowym wyglądzie i komfortowym i oszczędnym charakterze napędu. A ten jak wiemy potrafi być wyjątkowo oszczędny szczególnie w miejskich warunkach. Poniżej 5 l/100 km w mieście, jakie uzyskał Lexus IS 300h powinno być jeszcze poprawione przez RC 300h:

Pod tym względem, Lexus RC 300h przebija absolutnie wszystkich rywali. Tak niskiego zużycia paliwa nie zaoferuje ani BMW serii 4, ani Audi A5, ani też Mercedes Klasy C Coupe.


Trudno jednak nie dostrzec, że napęd zastosowany w Lexusie RC 300h wypadałoby zaktualizować. Równolegle bowiem z prezentacją RC 300h jeździłem nową Toyotą RAV4 oraz Lexusem ES 300h, które zostały wyposażone w nowej generacji napęd hybrydowy z nowym silnikiem 2,5 l. Moc całego zespołu napędowego wynosi 160 kW (218 KM), a więc jest podobna (nawet nieco niższa). Jest on jednak wyraźnie lepszy. Przekładnia planetarna lepiej współpracuje z kierowcą, silnik lepiej brzmi i żwawiej reaguje na dodanie gazu, a zużycie paliwa jest… jeszcze niższe. Niezależnie jednak od rodzaju napędu hybrydowego Lexusa, RC 300h to moim zdaniem ciekawy samochód… tyle, że dla precyzyjnie określonej grupy odbiorców.






Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu