Tablets
30

Kto rządzi teraz na rynku tabletów, Android czy iOS?

Tablety to obecnie jedne z najpopularniejszych urządzeń mobilnych codziennego użytku. Jeszcze parę lat temu tablet był rzadkością, obecnie posiadanie jednego z nich nikogo już nie dziwi. Tylko w 2013 roku sprzedało się blisko 195 milionów sztuk tych urządzeń! Kto miał największe żniwa w ubiegłym roku? Jeszcze do niedawna tablet utożsamiany był z iPadem. To Apple […]

Tablety to obecnie jedne z najpopularniejszych urządzeń mobilnych codziennego użytku. Jeszcze parę lat temu tablet był rzadkością, obecnie posiadanie jednego z nich nikogo już nie dziwi. Tylko w 2013 roku sprzedało się blisko 195 milionów sztuk tych urządzeń! Kto miał największe żniwa w ubiegłym roku?

Jeszcze do niedawna tablet utożsamiany był z iPadem. To Apple udało się przekonać konsumentów na całym świecie, że chcą właśnie takie urządzenie we własnych domach. Oczywiście, potencjalnie lukratywny rynek nie uszedł uwadze konkurentom firmy z Cupertino i szybko zaczęły pojawiać się tablety z logami innych marek. Początkowo jednak daleko im było do popularności iPadów. To jednak zaczęło się zmieniać wraz z rozwojem rynku i pojawianiem się mniejszych, działających pod kontrolą Androida, urządzeń, których cena przestała być barierą nie do przebicia dla przeciętnego konsumenta.

Mimo tego, do zeszłego roku to Apple wiodło prym w sprzedaży tabletów. Według Gartnera, w 2012 roku udało się tej firmie sprzedać 61 milionów sztuk tych urządzeń, co stanowiło wówczas 53% całego rynku. Lecz ten zaczął gwałtownie rosnąć, zalewany przez coraz tańsze, adroidowe tablety. Dobrze się więc domyślacie, że Apple musiało oddać swoją koronę. Komu?

Oczywiście Androidowi. Przy 195 milionach sztuk sprzedanych tabletów w 2013 roku, aż 61,9%, czyli ponad 120 milionów urządzeń, działa pod kontrolą systemu mobilnego od Google. Tym samym Zielony Robot przegonił iOS na tabletach, tak, jak zrobił to na smartfonach. iOS spadł na drugą pozycję, z 36% udziału w rynku.

tablets market share

Zostawmy na chwilę jednak “odwieczną” wojnę między iOS a Androidem i przyjrzyjmy się innym, ciekawym danym z tego raportu. Przyjrzyjmy się Windowsowi. W 2013 roku sprzedano około 4 milionów sztuk tabletów z tym system na pokładzie, czyli system Microsoftu ma około 2% udziału w rynku. Jest to dość mało. Jednak patrząc na rok 2012 mamy wzrost sprzedaży o niemal 3 miliony sztuk i skok z 1% udziału w rynku. Jak widać, powoli, bo powoli, ale tablety z Windows zyskują sobie uznanie klientów, choć tempo ich upowszechniania się raczej nie napawa radością Microsoftu.

Ciekawie wyglądają również dane odnośnie Amazonu i jego Kindle Fire. Tani tablet ze zmodyfikowanym Androidem na pokładzie początkowo robił niemałą furorę. W 2012 roku jego sprzedaż wyniosła prawie 8 milionów sztuk. Jednak w 2013 roku już “tylko” niecałe 9,5 miliona. To wyhamowanie impetu raczej nie powinno dziwić. Mimo wszystko Kindle Fire to tablet, który skierowany jest przede wszystkim do klientów Amazonu i jego cyfrowych usług. Ale sam Amazon nie wszędzie dociera za swoją ofertą, a co za tym idzie, trudno oczekiwać masowej iPad minisprzedaży jego tabletów. Zresztą, dla tej firmy sprzedaż samego Kindle Fire nie ma większego znaczenia, o ile klienci Amazonu dalej korzystają z jego usług.

Co warto jeszcze zauważyć? Choć iOS stracił udział w rynku (procentowy), to i tak Apple przoduje pod względem sprzedaży urządzeń. W 2013 roku firma sprzedała ponad 70 milionów iPadów. Drugi w kolejności jest Samsung – 37 milionów, a trzeci ASUS – 11 milionów. W przypadku Samsunga 2013 był rokiem naprawdę dobrym. W 2012 firma ta sprzedała około 8,5 miliona tabletów, co stanowiło 7,4% udziału w rynku. W 2013, ze sprzedażą tabletów na poziomie 37 milionów sztuk Samsung miał 19% rynku. Ogromny skok!

Jakie wnioski nasuwają się na podstawie powyższych danych? Przede wszystkim tak, jak w przypadku smartfonów, do przewidzenia była postępująca dominacja Androida w segmencie tabletów. Android plus tanie urządzenia to przepis na sukces i zawładnięcie rynkiem. Przynajmniej w przypadku udziału w rynku konkretnego systemu mobilnego. Bo to wciąż Apple sprzedaje więcej tabletów niż jakakolwiek inna, pojedyncza firma. I choć wzrost rok do roku sprzedaży nie jest szczególnie duży, porównując chociażby z Samsungiem, to wciąż klienci sięgają po iPady. To jednak prędzej czy później się zmieni, czego uczy nas przykład iPhone’ów. Czy Samsunga i Androida jest jeszcze w stanie cokolwiek powstrzymać?