Google od dawna rozwija swoje produkty z grupy Google Apps. Gigant daje użytkownikom do dyspozycji pocztę elektroniczną, narzędzie do tworzenia stron,...
Google od dawna rozwija swoje produkty z grupy Google Apps. Gigant daje użytkownikom do dyspozycji pocztę elektroniczną, narzędzie do tworzenia stron, kalendarz czy pakiet biurowy on-line. Usługi te są doskonale znane pojedynczym użytkownikom, jednak to nie oni generują zyski firmy, a biznes. Biznes oraz organizacje rządowe czy non-profit przyzwyczajone są jednak do narzędzi Microsoftu typu Microsoft Office, gdyż to gigant z Redmond królował na tym rynku przez wiele lat. Google stara się zatem walczyć z Microsoftem o klienta, wprowadzając w życie coraz to nowsze pomysły i idee - tym razem narzędzie umożliwiające połączenie Microsoft Office z chmurą obliczeniową Google.
Software as a Service zdobywa popularność
Usługi typu SaaS zaczęły zdobywać popularność w 2009 roku, kiedy to trafiły do mainstreamu oraz zostały szeroko zaadaptowane przez biznes. 2010 to rok, w którym pojawiły się zintegrowane rozwiązania dla biznesu, potrzebującego możliwości współtworzenia dokumentów przez pracowników firm. W bieżącym roku oczekuje się rozwój tego typu rozwiązań, integrujących również synchronizację między urządzeniami - komputerami, tabletami czy smartfonami.
Na rynku liczy się obecnie dwóch graczy - Google i Microsoft, chociaż HyperOffice też ma coś do powiedzenia. Gigant z Redmond poszerzył zakres funkcjonalności swojego pakietu Microsoft Office, umożliwiając synchronizację dokumentów, a w przyszłości również ich edycję on-line. Odświeżona wersja usługi SaaS od Microsoftu to Office 365. Google natomiast od początku skupił się na oferowaniu usług dostępnych jako aplikacje webowe.
Google Cloud Connect for Microsoft Office
Nowym pomysłem Google, który z fazy testów przeszedł wczoraj do wykorzystywania masowo przez użytkowników, jest narzędzie Google Cloud Connect. Jest to wtyczka do pakietu biurowego Microsoft Office, która umożliwia nie tylko synchronizację dokumentów przez serwer w chmurze, ale także wprowadza do oprogramowania Microsoftu m.in. możliwość współtworzenia dokumentów na żywo. Gdyby tego było mało, narzędzie to weszło w skład pakietu promocyjnego Appsperience (od Applications Experience). Appsperience jest trzymiesięczną próbką funkcjonalności Google Apps for Business - zatem firmy mają aż trzy miesiące na wdrożenie nowych narzędzi. Jest to wyjście na przeciw klientowi, któremu trudno byłoby się zdecydować na tak poważną zmianę jak narzędzia wykorzystywane przez firmę jeśli miałby od razu zapłacić za nowe oprogramowanie. Z tego powodu dostaje on okres przejściowy, a w razie problemów z nowymi narzędziami, po prostu pozostanie przy dotychczasowych rozwiązaniach. Google mówi w tym miejscu jedynie o symbolicznej opłacie, która tak na prawdę nie jest aż tak symboliczna. Drugą kwestią jest przekonanie obecnych użytkowników pakietu biurowego Microsoftu do korzystanie z chmury Google'a - pozwolenie im na tworzenie kopii zapasowych czy po prostu migrację danych jako część procesu migracji na Google Apps.
Sam Appsperience opisany został jako "a way for companies that currently use cumbersome legacy systems to see how web-powered tools help their teams work together more effectively".
Najlepiej wtyczkę giganta opisuje natomiast jednak poniższy film wideo:
Google zyskuje coraz większy udział na rynku dostawców rozwiązań dla biznesu, m.in. dlatego, że pracownicy na codzień korzystają z narzędzi giganta w wersji darmowej i są z nimi obeznani. Microsoft powinien zatem przyspieszyć ze stworzeniem finalnej wersji Office 365, który to pakiet obecnie dostępny jest w wersji beta.
Cloud Connect jest dostępny do pobrania za darmo na stronie Google, skąd także dowiedzieć się można więcej informacji na temat tego dodatku.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu