Motoryzacja

Koenigsegg żegna się z Agerą: Thor i Vader na pożegnanie

Marek Adamowicz
Koenigsegg żegna się z Agerą: Thor i Vader na pożegnanie
3

Koenigsegg Agera to jeden z najbardziej spektakularnych super samochodów w całej historii motoryzacji. Po 7 latach produkcja Agery zostanie zakończona.

Firma Koenigsegg została stworzona w 1994 roku, a jej nazwa pochodzi od nazwiska założyciela i właściciela Christiana von Koenigsegg. Szwedzkie przedsiębiorstwo ma na swoim koncie stworzenie kilku spektakularnych super samochodów, które zapisały się w historii motoryzacji. Jeden z nich szczególnie mocno, co zostało zaakcentowane kilkoma rekordami. Po 7 latach od uruchomienia produkcji, ze sprzedaży wycofany zostanie model o nazwie Agera. W związku z tą decyzją Koenigsegg przygotował specjalne dwa finalne egzemplarze specjalne o spektakularnej nazwie: Thor i Vader. Czy nie pasują one idealnie do tych aut?

Obydwa samochody oparte zostały o produkcyjny model Agera RS z najwyższą dostępną specyfikacją. Do napędu służy benzynowe V8 o pojemności 5 litrów i mocy ponad 1300 KM – oficjalne dane techniczne zostały owiane tajemnicą firmy. W przypadku auta o nazwie Thor jego największym wyróżnikiem jest dwukolorowe włókno węglowe, które pokryto przezroczystą powłoką z detalami ubranymi w diamentowy pył. Dodatkowo konstruktorzy zamontowali w tym aucie specjalną „płetwę”, którą instaluje się w samochodach wyścigowych, startujących w wyścigach długodystansowych. To rozwiązanie ma jeszcze bardziej wpłynąć na stabilność przy dużych prędkościach.

Drugie auto charakteryzuje się elementami z włókna węglowego, które zostały pokryte jednokolorowym odcieniem, wstawkami z białego złota oraz podwójnym i specjalnym tylnym skrzydłem, które zapewnia jeszcze lepszy docisk. Dodatkowo projektanci zmienili błotniki i nadkola i przedni splitter.

Jak wspominaliśmy na początku na koncie Koenigsegga Agery jest kilka spektakularnych rekordów – w tym pięć ustanowionych na odcinku publicznej autostrady w amerykańskim stanie Nevada. Agera osiągnęła wtedy 400 km/h w zaledwie 24 sekundy, zatrzymała się z 400 km/h do 0 na odcinku 499,3 metra, przyspieszenie i hamowanie 0-400-0 km/h zajęło jej 33,29 sekundy, dystans 1/4 mili pokonała w czasie 9,96 sekundy, a maksymalna prędkość jaką osiągnęła to 457 km/h. Czy następca w postaci Koenigsegga Regery okaże się równie spektakularny? Tego dowiemy się prawdopodobnie podczas Salonu Samochodowego w Genewie (w marcu 2019), a finalne samochody zobaczymy podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu