Uncategorized

Kampania na Facebook-u na przykładzie Lenovo Polska

Grzegorz Marczak
Kampania na Facebook-u na przykładzie Lenovo Polska
14

Autorem tekstu jest Cezary Kramp. Wiele już powiedziane zostało na temat Facebooka, jego rozwoju, wzrostu popularności w Polsce, czy przewagi jaką uzyskuje dzięki świetnemu API. Ale jak to się sprawdza w praktyce? Mam nadzieję, że zainteresują Was twarde dane z realnej akcji na Facebooku przeprowad...

Autorem tekstu jest Cezary Kramp.
Wiele już powiedziane zostało na temat Facebooka, jego rozwoju, wzrostu popularności w Polsce, czy przewagi jaką uzyskuje dzięki świetnemu API. Ale jak to się sprawdza w praktyce? Mam nadzieję, że zainteresują Was twarde dane z realnej akcji na Facebooku przeprowadzonej dla Lenovo.

Założenia były następujące – zaistnieć na Facebooku jak najlepiej wykorzystując fakt iż notebook Lenovo jest oficjalnym laptopem polskiej siatkówki oraz wykorzystać Mistrzostwa Europy w Piłce Siatkowej Kobiet, które rozgrywane były w Łodzi. Ostatecznie zdecydowaliśmy się stworzyć dwa profile. Pierwszy – „Lenovo wspiera siatkówkę” – poświęcony reprezentacji siatkarzy i siatkarek, drugi – „Lenovo Polska” – poświęcony produktom Lenovo. Ten drugi – uruchomiony miał zostać po Mistrzostwach, a informacje o jego powstaniu miały co jakiś czas pojawiać się na „Lenovo wspiera siatkówkę”.



Cały nacisk promocyjny w czasie mistrzostw położony został więc na profil siatkarski. Na szczęście nie chodziło wyłącznie o stworzenie strony fanów na Facebooku, która miałaby w cudowny sposób sama z siebie przyciągać fanów – to nadal bardzo poważny błąd wielu firm, które w ten sposób postrzegają promocję w tzw. social media.

Profil miał być aktualizowany kilka razy w tygodniu i w każdym dniu meczu, zaraz po jego zakończeniu. Stworzeniu profilu towarzyszyła kampania reklamowa obejmująca wyłącznie Facebooka. Trwać miała 11 dni (rozpoczęła się dzień przed mistrzostwami i potrwała do ich zakończenia). Do tego na fanów siatkówki czekało kilka atrakcji. Najbardziej aktywne osoby otrzymać miały bilety na mecze, wszyscy mogli też skorzystać z dwóch stworzonych specjalnie na tę okazję aplikacji na Facebooka: Głosowanie na najlepszą polską siatkarkę i typowanie wyników meczów. O ile głosowanie należało potraktować wyłącznie jako zabawę, to w typowaniu wyników wygrać można było wartościowe nagrody, zwłaszcza dla fanów siatkówki – piłkę i koszulkę z autografami Mistrzów Europy. Uzupełnieniem „Lenovo wspiera siatkówkę”, było forum dyskusyjnego na FB, w którym aktywny udział brali założyciele profilu. To my staraliśmy się rozpoczynać dyskusje, proponować tematy i jak najszybciej odpowiadać na pytania użytkowników.

Efekty akcji? W ciągu 8 dni fanami profilu zostało 570 osób. Bardzo pozytywnie zaskoczyła aktywność użytkowników na forum. Niespełna minutę po publikacji feeda pod tekstem pojawiały się pierwsze komentarze. Łączna aktywność przy wielu feedach przekraczała 50 („Lubię to” + komentarze), a na forum pojawiło się ponad 100 wpisów. Sporą popularnością cieszyły się też aplikacje. Łącznie na najlepsze siatkarki w 8 dni oddano ponad 5 400 głosów, a w typowanie wyników codziennie bawiło się ponad 200 osób. Z kolei w galerii pojawiły się zdjęcia, którzy fani sami robili w trakcie meczów.

Przyznam jednak, że jednym z najmilszych akcentów całej akcji jest ciągła aktywność fanów na profilu. Ten co prawda nie jest już reklamowany, ale nadal regularnie aktualizujemy go, a każdy feed zapoczątkowuje dyskusję. Po mistrzostwach fanami profilu zostało jeszcze 270 osób. Obecnie łączna ich liczba oscyluje w okolicach 800. Aplikacje, które zostały przygotowane na Mistrzostwa Europy wykorzystane będą również przy innych turniejach dla siatkarzy i siatkarek.

Aktualnie pracujemy nad rozbudową profilu „Lenovo Polska”, na którym teraz skupia się kampania reklamowa. Tam pojawiają się nowości, galerie zdjęć, informacje prasowe i filmy związane z produktami Lenovo.

Akcję zaplanowały i zrealizowały: Agencja 21 (www.agencja21.pl) i DeepSense (www.deepsense.pl)

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

FacebookmarketingSocial Media