10

Już dla 72% Polaków źródłem informacji są media społecznościowe. To nie jest dobra wiadomość

To już drugi raport firmy doradztwa strategicznego McKinsey & Company - Cyfrowi Polacy – przyśpieszenie e-rewolucji. Pierwszy wykonany był w 2016 roku, dzięki temu w aktualnym możemy sprawdzić jak ta cyfryzacja Polaków zmienia się w czasie.

Cały raport wygląda na solidny, widać, że dobrze się do niego przyłożyli, udało im się nawet sklasyfikować i nazwać kilka grup Polaków. Więc może od tego zaczniemy.

  • Cyfrowi wszystkożercy – należą do niej wykształceni i najzamożniejsi cyfrowi Polacy (zarobki powyżej 5 tysięcy zł). Lubią gadżety i aktywne korzystanie z sieci. W 2016 roku to była najliczniejsza grupa badanych.
  • Aspirująca entuzjastka – tej grupie przypisane są osoby studiujące lub dopiero rozpoczynające karierę zawodową w 2016 roku, tych ostatnich była połowa badanych, a 3/4 zarabiały poniżej średniej krajowej. Również dla połowy z nich internet był ważną częścią życia, a 1/5 z nich chętnie udzielała się w sieci, głównie w mediach społecznościowych oraz na tworzeniu treści, na przykład na blogach. Dokonywały też często zakupów w sieci, spośród znalezionych okazji i promocji.
  • Cyfrowy Kowalski – grupa Polaków zakwalifikowana do średniej, jeśli chodzi o wiek, wykształcenie i dochody. Podobnie wykazywali średnie zainteresowanie internetem, korzystaniem z nowych technologii czy zakupami w sieci. Również dotyczy to czasu spędzonego w sieci, gdzie głównie korzystali z mediów społecznościowych, oglądania wideo czy przeglądania stron internetowych.
  • Zamożny pragmatyk – grupa najlepiej wykształconych, 60% z nich miała wyższe wykształcenie i była zatrudniona na pełen etat. Podejście do internetu mieli czysto praktyczne, wykorzystywane jako źródło informacji, nie rozrywki.
  • E-minimalistki – najmłodsza grupa badanych, z przedziału 15-24 lata i studenci, to też grupa o najniższych dochodach. 40% zarabiało poniżej 1 tysiąca, a ponad 90% poniżej 4 tysięcy złotych. Dużo czasu poświęcała na media społecznościowe, ale nie uważała internetu za główną część dnia. Rzadko korzystała z bankowości elektronicznej.
  • Staroświeccy internauci – to z kolei najstarsza grupa badanych. 75% z nich to emeryci i renciści. 60% z nich wykazywało dochód poniżej 2 tysięcy złotych, 78% nie miało wyższego wykształcenia. Co zrozumiałe, mieli najmniej urządzeń cyfrowych, najrzadziej dokonywali zakupów w sieci, no i najmniej czasu w niej spędzali.

Jak się te grupy zmieniły przez te dwa lata? Cyfrowi Polacy są teraz bardziej cyfrowi, podłączeni do sieci jesteśmy średnio przez 11 godzin każdego dnia na różnych urządzeniach. W 2016 roku było to 6 godzin.

Wojciech Bogdan, partner i lider Praktyki Dóbr Konsumpcyjnych i Handlu Detalicznego w McKinsey & Company:

Polacy spędzają coraz więcej czasu online. Dziś jest to średnio 11 godzin dziennie. Jest to spowodowane głównie faktem, że Polacy są podłączeni do sieci na wielu różnych urządzeniach jednocześnie – słuchają muzyki, komunikują się ze znajomymi, odbierają e-maile. Coraz częściej korzystają też z internetu jako podstawowego kanału komunikacji – dziś jest to już blisko 80 proc. całej komunikacji Polaków. Jednocześnie bardzo istotnie wzrosło korzystanie z mediów społecznościowych – najbardziej w ramach średniej i starszej grupy wiekowej.

Wzrosło korzystanie z mediów społecznościowych, ale co bardziej niepokojące w dobie wszechobecnych fake newsów, media społecznościowe stały się głównym źródłem informacji dla 72% Polaków, co było wzrostem aż o 27% w porównaniu z 2016 rokiem, powinno być chyba odwrotnie? Istotny wzrost o 23% odnotowały też blogi. Widać też, że zwykłe telefony komórkowe coraz powszechniej odchodzą z użytku, ze smartfonów korzysta już 94%, o 16% więcej niż jeszcze dwa lata temu.

Wzrost ten rozłożył się na wszystkie grupy, ale największy bo, aż o 25% dotyczył E-minimalistek, widać też spory wzrost u osób starszych, które w miejsce telefonu stacjonarnego czy zwykłego telefonu, wyposażone zostały przez dzieci czy wnuki w smartfony. Nadal największą grupą wśród cyfrowych Polaków stanowią Cyfrowi wszystkożercy, którzy też najwięcej czasu spędzają w sieci i dokonują zakupów.

Na które wydają 15% swoich dochodów, kiedy w przypadku osób starszych jest to już 1/4. A jak się komunikują? Już 78% komunikacji odbywa się online, głównie poprzez media społecznościowe i komunikatory, rzadziej poprzez email. Komunikacja offline z kolei to głównie rozmowy telefoniczne 61% i SMS-y 39%, jednak nie umierają.

A co robimy w sieci? We wszystkich grupach na czoło wysuwa się konsumpcja treści wideo, no i korzystanie z mediów społecznościowych, najmniejszy odsetek odpowiada za poszukiwanie informacji i zakupy.

Na koniec zerknijmy na stosunek do internetu jako takiego. Dla Cyfrowych wszystkożerców i Aspirujących entuzjastek jest najbardziej istotnym elementem życia, ale najwięcej rzeczy starają się częściej robić przez internet Zamożni pragmatycy i co ciekawe Staroświeccy internauci.

 

Z całością raportu możecie zapoznać się pod tym linkiem (pdf).

Źródło: Newseria via McKinsey & Company.