Wczoraj dostałem od twórców nowego serwisu JUST ask, emaila z prośbą o zapoznanie się z ich pomysłem na opiniotwórczy portal w polskim internecie i wy...
Wczoraj dostałem od twórców nowego serwisu JUST ask, emaila z prośbą o zapoznanie się z ich pomysłem na opiniotwórczy portal w polskim internecie i wyrażenie o nim swojej opinii... Co też czynię, bo po pierwszych chwilach spędzonych na ich stronach dostrzegłem w tym projekcie spory potencjał. Przy zachowaniu kilku warunków.
Ale zacznijmy od wykonania. To chyba najważniejsza kwestia przy pierwszym kontakcie, by użytkownik chciał zostać i zapoznać się z serwisem. Ze mną im się udało, po chwili miałem założone konto z czystej ciekawości. Tu też się nie zawiodłem. Przynajmniej na początku.
Portal podzielony jest na trzy części. Nasze opinie, polecenia czy zapytania jako główna część, po prawej menu z podobnymi treściami od naszych znajomych, czyli to co nas najbardziej będzie interesować, a niejako w dostawce górne menu zarezerwowane zostało do przeglądania wszystkich treści od wszystkich użytkowników portalu.
Produkty i Usługi podzielone zostały według kategorii, Apele to lista pytań, próśb użytkowników w poszukiwaniu danych pozycji. Odpowiedzi udzielamy poniżej, gdzie oprócz opinii możemy zaznaczyć, czy jesteśmy w posiadaniu przedmiotowego produktu, czy go polecamy i ewentualnie dodać jego zdjęcie.
Tu już dostrzegłem pierwsze niedociągnięcie w wykonaniu. Okno odpowiedzi jest jakoś dziwnie osadzone z dużym odstępem. Najwyraźniej poprzez ten boczny panel po lewej, który nie wiadomo do czego ma służyć. Rozumiem, że to wersja beta serwisu, ale został już udostępniony do oceny, więc tak prosty element można było już wcześniej dopracować. Przez takie porozrzucane elementy mamy wrażenie braku spójności w serwisie.
Przejdźmy już do samej idei pomysłu na portal opiniotwórczy. Z założenia ma to być miejsce wymiany opinii o produktach i usługach. Sami twórcy, już na filmiku czy infografikach promujących serwis, zwracają uwagę na problem, z jakim stykamy się poszukując w sieci takich informacji, czyli mnogość kupionych opinii czy zwykłe trollowanie fanbojów danych marek czy konkretnych produktów.
Przyznam, że brak zaufania do takich rekomendacji w sieci to duży problem obecnie i jednocześnie spore wyzwanie dla twórców JUST ask, by zapewnić u siebie prawdziwe i rzetelne opinie o wszystkich publikowanych produktach i usługach. Moderacja to jedno, a właściwa ocena i dbanie o poziom tych wpisów to drugie i trudniejsze zadanie.
Najważniejsze są jednak początki, czyli moment w którym budujemy zaufanie pierwszych użytkowników. A tutaj twórcy się nie popisali. W zakładce Produkty i Usługi znajdziemy już takie pozycje jak poniżej.
Opinie też nie zachęcają.
Mam nadzieję, że to testowe wpisy z produktami i opisami, ale skoro serwis został już udostępniony publicznie, można było zadbać o kilkanaście wpisów z ładnymi grafikami i obszernymi opisami produktów, z których korzystają sami twórcy. A jeśli już pojawiają się jakieś wpisy z zewnątrz, podejrzewam, że ten zakład fryzjerski już któryś z użytkowników dodał, przydałaby się od razu moderacja, a ściślej mówiąc usunięcie.
Przede wszystkim w mojej ocenie niezbędne jest określenie wymagań odnośnie takich wpisów. Najważniejszą kwestią są grafiki, należy określić ich jakość oraz wymiary oraz to samo dotyczy obszernych opisów ze szczegółami. Podobne wymagania niezbędne są, co do opinii. W przeciwnym wypadku będzie to powielenie już istniejących miejsc w sieci, a poszczególne rekomendacje będą wyglądały jak wyciągnięte żywcem z Allegro – „Wszystko ok, kontakt ok – polecam tego allegrowicza”.
Rozumiem, że twórcy liczą na efekt skali, że z czasem i rozwojem serwisu i odpowiednią bazą opinii zbierze się odpowiednia ilość rzetelnych opinii, a ich autorzy zbiorą odpowiednią ilość gwiazdek i tym samym będą warci dodania do znajomych czy obserwowanych przez innych użytkowników. Jednak niestety, samo się to nie zrobi, a przy takich początkach, wręcz jestem pewien, że serwis nie przyciągnie do siebie tej najbardziej wartościowej grupy użytkowników.
Reasumując pomysł jak najbardziej dobry, a sam serwis potrzebny. Wymaga to jednak jeszcze sporo pracy, mam nadzieję, że twórcy skupią się teraz na jego jakości i aktywnie będą dbać o wszystkie publikowane tam pozycje. Zwłaszcza, że i jest potencjał w pomyśle na jego monetyzację w przyszłości. Dostępne będą konta premium oraz konta brand z ciekawą funkcją Geofencing+, na której będą mogły skorzystać i firmy jak i użytkownicy serwisu.
Trzymam kciuki za powodzenie tego projektu i liczę, że moje uwagi nie zostaną odebrane jako czepialstwo, a zwykłą opinię potencjalnego użytkownika, który czekał na tego rodzaju portal w polskiej sieci. Wymaga on jednak dopracowania, a z pewnością będę z niego korzystał w przyszłości.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu