Google

Jak zmieniło się Google przez 15 lat. Podsumowanie 1998-2013

Grzegorz Marczak
Jak zmieniło się Google przez 15 lat. Podsumowanie 1998-2013
Reklama

Posiadająca swoją siedzibę w kalifornijskim mieście Mountain View, firma Google założona została w 1998 roku. Od tego czasu z prostej wyszukiwarki int...

Posiadająca swoją siedzibę w kalifornijskim mieście Mountain View, firma Google założona została w 1998 roku. Od tego czasu z prostej wyszukiwarki internetowej przekształciła się w gigantyczną międzynarodową korporację mającą wpływ na życie milionów ludzi na całym świecie. Mimo, iż Google oferuje obecnie setki różnego rodzaju usług i produktów, wyszukiwarka wydaje się być wciąż jednym z najważniejszym elementem działalności firmy.

Reklama

W ciągu ostatnich 15 lat zaszły w niej olbrzymie zmiany, z których najważniejsze postanowiliśmy krok po kroku prześledzić. Przedstawiamy jednak również wydarzenia dotyczące innych obszarów, które były istotne zarówno z punktu widzenia internautów, jak i rozwoju firmy.

1998

Współzałożyciele – Larry Page i Sergey Brin we wrześniu 1998 roku rejestrują firmę i w garażu należącym do Susan Wójcicki, obecnie członka zarządu Google uruchamiają wyszukiwarkę Google. Domena google.com zarejestrowana została ponad rok wcześniej – w sierpniu 1997r.

2000

Ukazuje się dodatek do przeglądarek – Toolbar PageRank – pokazujący w skali od 1 do 10 wartość odwiedzanej witryny dla Google. Umożliwia on także wyszukiwanie bez uprzedniego wchodzenia na stronę główną Google.

We wrześniu odnotowana została pierwsza zmiana/aktualizacja algorytmu – zaobserwowano bardzo duże wahania pozycji stron w wynikach wyszukiwania (początek „Google dance”).

W październiku uruchomiono usługę płatnych reklam na listach wyników – Google AdWords. Opublikowano także pierwszych 10 wersji językowych domeny google.com. Ponadto ogłoszono, że w indeksie znajduje się miliard adresów stron internetowych – Google stało się największą wyszukiwarką na świecie.

2001

Uruchomiona została wyszukiwarka grafiki – początkowo obejmowała 250 mln obrazów. W wynikach wyszukiwania pojawiają się podpowiedzi – „Czy chodziło ci o…?” Pod koniec roku Google ogłasza, że w indeksie wyszukiwarki znajdują się już 3 miliardy dokumentów internetowych.

2002

Pierwsza udokumentowana modyfikacja algorytmu. Jej zakres nie był dokładnie znany, wiadomo jedynie, że nie była to tylko aktualizacja wskaźnika PageRank. Ponadto pojawił się nowy serwis - Google News oraz wczesna wersja wyszukiwarki produktów – Froogle.

Reklama

2003

Pierwsza aktualizacja algorytmu posiadająca własną nazwę – Boston Update. Przypuszczano, że zwiększyła ona znaczenie linków, jako czynnika decydującego o pozycjach stron. Dwa miesiące po niej wprowadzono kolejną modyfikację - Cassandra Update, mającą zwalczać ukryte linki i zamaskowany tekst oraz szerokie linkowanie ze współposiadanych domen. Przy okazji udostępniono możliwość zgłaszania do ponownego rozpatrzenia stron usuniętych z wyników Google. Niedługo później wprowadzono kolejny update, nazwany Dominic. Odpowiadał on za zmianę sposobu zgłaszania i zliczania linków – działać zaczęły nowe roboty internetowe Google odwiedzające strony - „Deepcrawler” oraz „Freshbot”. W wyniku kolejnych dwóch aktualizacji – Esmerelda oraz Fritz zmienił się sposób odwiedzania i indeksowania stron w Internecie z okresowego na codzienny. Ostatnią dużą aktualizacją w 2003 r. była Florida Update. Zwalczała ona wiele technik SEO z lat 90. takich jak upychanie słów kluczowych na stronie.

2004

Styczniowy Austin Update był ulepszeniem poprzedniej modyfikacji (Florida), natomiast aktualizacja Brandy przyniosła lepsze rozumienie synonimów oraz zmianę w analizowaniu słów kluczowych przez Google (LSI – Latent Semantic Indexing).

Reklama

Zaprezentowana została także usługa Google Local, pozwalającą na przeglądanie map, wyznaczanie trasy dojazdu oraz wyszukiwanie informacji o lokalnych firmach (później Google Local połączono z Mapami Google).

W kwietniu uruchomiono pocztę Google – Gmail.

2005

Publicznie udostępniono Mapy Google.

We współpracy z Microsoft’em i Yahoo wprowadzony został atrybut linków „nofollow”, mający pomóc w walce ze spamowymi linkami i komentarzami.

Modyfikacja Bourbon Update, jak spekulowano, zmieniła sposób traktowania powielonych stron oraz kopii treści (duplicate content). Bardzo istotna była aktualizacja Jagger. Stworzono ją w celu dewaluacji oraz zwalczania linków niskiej jakości, linków płatnych oraz farm linków.

Reklama

Wprowadzono nowy rodzaj map strony – w formacie XML. Umożliwiono ich zgłaszanie poprzez Narzędzia dla Webmasterów Google (Google Webmaster Tools). Umożliwiono także korzystanie ze spersonalizowanych wyników wyszukiwania, opierających się na historii wyszukiwań danego użytkownika.

Jednym z najważniejszych wydarzeń było również z pewnością uruchomienie aplikacji Google Analytics.

2006

Udostępniona została usługa Google Trends pozwalająca śledzić zmiany liczby zapytań wykonywanych w Google.

W USA uruchomiono wyszukiwarkę Patent Search, która umożliwia przeszukiwanie ponad 7 mln patentów wydanych od 1790 r.

Bardzo głośnym wydarzeniem było przejęcie przez Google serwisu YouTube.

2007

Google ogłosiło dalsze postępy prac nad wyszukiwaniem uniwersalnym (universal search). W jednym wyniku wyszukiwania zintegrowano filmy, książki, wiadomości, grafiki i informacje lokalne.

Google Trends rozszerzono o dodatkową opcję - Hot Trends, pokazującą listę najpopularniejszych zapytań wykonywanych w poszczególne dni, z podziałem na kraje.

W Mapach Google wprowadzona została nowa funkcja – Street View, wyświetlająca panoramiczne zdjęcia ulic. Początkowo objęte nią zostało 5 miast w Stanach Zjednoczonych.

W listopadzie Google podało informacje o powstaniu systemu Android, pierwszej otwartej platformy dla urządzeń przenośnych.

2008

Do najistotniejszych wydarzeń należy bez wątpienia oficjalne udostępnienie przeglądarki internetowej Google Chrome. W wyszukiwarce Google pojawiło się automatyczne podpowiadanie fraz w trakcie ich wpisywania (autouzupełnianie). Ponadto do sprzedaży trafił pierwszy telefon z systemem operacyjnym Android.

2009

W lutym wprowadzono szeroko komentowaną aktualizację – Vince, niekiedy określaną jako „Big Brands Update” z racji jej rzekomego faworyzowania znanych marek w wynikach wyszukiwania.

Pod koniec roku, dla wielu zapytań faktem stało się wyszukiwanie „w czasie rzeczywistym”. W wynikach pojawiają się nowe posty z Twittera, najaktualniejsze wiadomości z Google News, a nawet posty na blogach z przed kilku sekund.

Po raz pierwszy pojawiły się także lokalne wyniki wyszukiwania podawane automatycznie bez wpisywania lokalizacji w zapytaniu.

Kolejną nowością dodaną do wyszukiwarki był panel „opcje wyszukiwania”, umożliwiający wybieranie rodzajów wyników (np. recenzje, filmy, fora internetowe) oraz ich zakresu czasowego.

Ponadto w wynikach wyszukiwania Google rozpoczęło wyświetlanie opisów rozszerzonych (ang. rich snippets). Przedstawiają one dodatkowe informacje takie jak średnia ocena, liczba opinii czy ceny produktu.

Z kolei w Mapach Google wprowadzone zostały wizytówki miejsc, prezentujące różnego typu informacje o firmach, ciekawych miejscach, stacjach transportu publicznego czy punktach orientacyjnych.

Wspólnie z Yahoo i Microsoft’em Google ogłosiło wspieranie atrybutu „rel canonical” pozwalającego wskazywać robotom wyszukiwarek bazowe strony i unikać indeksowania kopii stron.

2010

Zmieniono nazwę Centrum firm lokalnych na Miejsca Google oraz dodano do nich nowe opcje takie jak obszar prowadzonej działalności czy spersonalizowany pulpit.

Majowa aktualizacja May Day Update dotyczyła tzw. fraz długiego ogona i dotknęła w szczególności strony ubogie w treści.

W czerwcu doszło do jednej z poważniejszych zmian w algorytmie Google. Nowy system zwany Caffeine znacząco przyspieszył przeszukiwanie i indeksowanie stron. Wg oficjalnych informacji zapewniał o 50% bardziej aktualne wyniki wyszukiwania niż dotychczas.

Jesienią w Google pojawia się wyszukiwanie dynamiczne (Google Instant), które dzięki przewidywaniu haseł wyświetla wyniki wyszukiwania już w trakcie wpisywania fraz.

Nieco później na stronie rezultatów umieszczono ikonkę lupy umożliwiającą podgląd stron z listy wyników bez konieczności odwiedzania ich.
Pod koniec roku Google i Bing potwierdziły, że biorą pod uwagę sygnały społecznościowe przy ustalaniu pozycji stron (w styczniu 2014 r. ukazała się niezgodna z tym stanowiskiem wypowiedź przedstawiciela Google).

Ponadto w 2010 r. zadebiutowała wyszukiwarka miejsc, wyświetlająca na mapie zbiór konkretnych miejsc oznaczonych czerwonym znacznikiem.

2011

Rok zaczął się od głośnego publicznego ukarania przez Google sklepu internetowego Overstock.com za stosowanie niedozwolonych technik pozyskiwania linków.

W lutym wprowadzono pierwszą z kluczowych w ostatnim czasie aktualizacji algorytmu – Panda. Jej zadaniem było oczyszczenie rezultatów wyszukiwania ze stron niskiej jakości – mających bardzo małą ilość treści, zduplikowanych, niekompletnych, zawierających dużą liczbę reklam w stosunku do pozostałej treści itp. Panda wg informacji Google dotknęła 11,8% wyników wyszukiwania. W Europie pojawiła się dopiero w kwietniu wraz z wprowadzeniem wersji Panda 2.0. Po jej wdrożeniu uwzględniane zaczęły być m.in. informacje o stronach zablokowanych przez użytkowników przeglądarki Chrome. Całkowite upowszechnienie Pandy na świecie nastąpiło dopiero w sierpniu wraz z jej wersją 2.4.

W międzyczasie doszło jednak także do kilku innych istotnych wydarzeń. Pierwszym z nich było wprowadzenie przycisku +1 pojawiającego się obok stron w wynikach wyszukiwania. Poprzez kliknięcia +1 dla stron, użytkownicy uzyskali wpływ na organiczne i płatne wyniki w obrębie ich kręgu społecznościowego.

Kilka miesięcy później Google wraz z Microsoft i Yahoo udostępniły projekt schema.org będący zestawem nowych oznaczeń zawartości stron internetowych. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie szybszego rozwoju rozszerzonych rezultatów wyszukiwania (rich snippets).

Przełomową datą z pewnością był 28 czerwca. Tego dnia Google uruchomiło własny serwis społecznościowy - Google+ będący konkurencją m.in. dla Facebooka. W ciągu zaledwie dwóch tygodni zarejestrowało się w nim 10 mln użytkowników.

W rezultatach wyszukiwania kolejną nowością były rozszerzone linki – wyświetlane głównie dla zapytań związanych z marką dodatkowe linki do maksymalnie 6 najważniejszych podstron danego serwisu.

Pod koniec roku doszło do następnej zmiany w algorytmie, znanej jako Freshness Update. Objęła ona ok 35% zapytań, a jej celem było lepsze promowanie nowych, aktualnych treści.

Wciąż obserwowane były jednak dalsze modyfikacje, będące prawdopodobnie efektem kolejne aktualizacji algorytmu – Panda 3.1.

Na pewno wartym odnotowania było ponadto wprowadzenie przez Google wyszukiwania głosowego na komputerach stacjonarnych oraz wyszukiwania przez przeciągnięcie obrazka.

2012

Do wyników wyszukiwania włączone zostały profile społecznościowe użytkowników, a w przeszukiwaniu spersonalizowanym także ich zdjęcia i posty w Google+.

Początek roku to także kolejna zmiana w silniku wyszukiwania, oznaczona przez Google kodem „Venice”. Odpowiadała ona za silniejsze „lokalizowanie” organicznych rezultatów wyszukiwania.

24 kwietnia 2012 roku to dzień, który dobrze zapamiętała branża SEO i wielu właścicieli witryn. Wprowadzona została wtedy aktualizacja algorytmu nazwana Pingwinem, mająca zdecydowanie zwalczać strony stosujące niedozwolone metody pozyskiwania linków.

Niecały miesiąc potem znacząca zmiana zaszła na stronie wyników Google. Pojawił się na niej tzw. Graf wiedzy prezentujący bezpośrednio dodatkowe informacje związane z wykonanym zapytaniem.

We wrześniu doszło zmiany sposobu traktowania przez Google domen dokładnie dopasowanych do zapytania – Exact-Match Domain (EMD) Update.

2013

Przedstawiciel Google Matt Cutts oznajmia zamiary wprowadzenia kolejnej, już 25 poprawki w Pandzie – ma być ona już ostatnią przed zintegrowaniem Pandy z rdzeniem algorytmu.

Pod koniec maja Google zajęło się problemem wyświetlania w wynikach dwóch tych samych domen dla jednego zapytania (Domain Crowding). Dzień potem wprowadzono czwartą poprawkę w Pingwinie, oficjalnie określoną jako Pingwin 2.0.

Z kolei w sierpniu pojawił się nowy rodzaj wyników wyszukiwania – „artykuły pogłębione” (ang. In-depth articles). Są to obszerne artykuły pozwalające na bardzo dokładne poznanie danego zagadnienia (wyświetlane są one jedynie dla niektórych zapytań, obecnie tylko w angielskiej wersji google.com).

26 września oficjalnie ogłoszono jedną z największych i najistotniejszych do tej pory zmian w wyszukiwarce Google. Wprowadzony został całkowicie nowy algorytm nazwany Kolibrem (ang. Hummingbird). Zaczął on działać już około miesiąc przed ogłoszeniem, a efekty jego funkcjonowania mają być widoczne dla 90% wyszukiwań. Istotą Kolibra jest całkowita zmiana sposobu interpretacji zapytań. Zamiast wyświetlać strony jak najlepiej dopasowane do wpisanych fraz, nowy algorytm przede wszystkim stara się udzielić odpowiedzi na zadane prze użytkownika pytanie.

Niedługo po informacjach nt. Kolibra doszło z kolei do następnej aktualizacji Pingwina posiadającej oznaczenie Pingwin 2.1. Miała ona za zadanie dalsze odfiltrowanie z wyników stron naruszających wytyczne Google, a które nie zostały wychwycone przez poprzednie wersje.

Ważną nowością w polskiej wersji Google był wprowadzony w listopadzie nowy rodzaj reklamy graficznej – PLA (ang. Product Listing Ads). Wyświetlana jest ona dla zapytań związanych z produktami i przedstawia konkretne oferty towarów wraz z cenami i zdjęciami.

Infografika


Autor: Maciej Dobkowicz, agencja SEO SEMTEC


Content Marketing Specialist w agencji SEMTEC Sp. z o. o., od czterech lat związany z branżą SEO, posiada dwuletnie doświadczenie w zakresie audytów i optymalizacji SEO serwisów internetowych.
SEMTEC Sp. z o. o. jest agencją specjalizująca się w świadczeniu kompleksowych usług pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych (SEO), w tym SEO Content Marketing.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama