11

Jak wygląda segment urządzeń z Androidem i kto w nim dominuje? [infografika]

Od dawna wiemy, że ilość modeli telefonów z Androidem rośne w tempie przewyższającym możliwość zapamiętania i opisania tych urządzeń. Szczególnie różne odmiany tych samych modeli oraz chińskie klony nie ułatwiają tego zadania. Firma OpenSignalMaps (twórca aplikacji umożliwiającej sprawdzenie siły sygnału sieci komórkowej na danym terenie) udostępniła bardzo ciekawy raport dotyczący urządzeń, w których wykorzystywana jest […]

Od dawna wiemy, że ilość modeli telefonów z Androidem rośne w tempie przewyższającym możliwość zapamiętania i opisania tych urządzeń. Szczególnie różne odmiany tych samych modeli oraz chińskie klony nie ułatwiają tego zadania. Firma OpenSignalMaps (twórca aplikacji umożliwiającej sprawdzenie siły sygnału sieci komórkowej na danym terenie) udostępniła bardzo ciekawy raport dotyczący urządzeń, w których wykorzystywana jest ich aplikacja. Pokazuje on jak obecnie kształtuje się segment urządzeń z Androidem.

Raport oparty został na badaniu dotyczącym ponad 681 tys urządzeń korzystających ze wspomnianej aplikacji. Na podstawie badania, firma wyłoniła, aż 1363 modele smartphone’ów i tabletów. Ilustruje je poniższa grafika.

Na stronie firmy, w źródłowym materiale dostępna jest interaktywna wersja powyższej grafiki. Pozwala ona zobaczyć nazwy modeli, nawet w grupie najmniej popularnych urządzeń.

Wracając jednak do wspomnianych danych. Liczba modeli jest tak duża nie tylko ze względu na dużą ilość urządzeń, ale również fakt, że wiele z nikt korzysta z nieoficjalnych ROMów, które czasem identyfikują telefony jako zupełnie inne modele.

Bez wielkiego zaskoczenia, najpopularniejszym urządzeniem w zbadanej grupie jest Samsung Galaxy S II, który został odnotowany ponad 61 tys razy. Dużo ciekawsze są informacje o modelach, które znalazły się tuż za SGS2. Lewa połowa grafiki pokazuje bowiem jak silne są modele Samsunga i HTC. W lewej części odnalazłem tylko jeden telefon LG – P500 (w Polsce znany jako Swift Plus) oraz 3 Sony Ericssony i 4 Motorole.

W górnej połowie, lewej części widzimy także Samsunga Galaxy Note, którego potencjału nie doceniłem – przyznaję. Uważałem bowiem, że jest on raczej eksperymentem niż rynkowym produktem. Ktoś może co prawda napisać w komentarzu, że te dane nie są miarodajne, bo zbadana grupa stanowi tylko ułamek rynku. Według mnie jednak, ponad pół miliona urządzeń daje nam dość dokładne odbicie rynku. Myślę, że tak właśnie kształtuje się segment urządzeń z Androidem.

Ta różnorodność z punkt widzenia nabywców, może być plusem, ze względu na możliwość wyboru telefonu dostosowanego do indywidualnych potrzeb. Ciężko mi jednak wyobrazić sobie jak wygląda tworzenie aplikacji dla tak dużej i zróżnicowanej sprzętowo, grupy urządzeń.