CBOS w ramach cyklicznego (co pół roku) badania Oceny działalności parlamentu, prezydenta i mediów sprawdził, co Polacy myślą o pracach ekipy rządzącej oraz stacji telewizyjnych i radiowych, zarówno prywatnych jak i komercyjnych. Tą pierwszą część pominiemy, zainteresowanych zapraszam na koniec wpisu, gdzie udostępniam link do pełnej wersji raportu.
Polsat najlepiej ocenianą stacją telewizyjną w Polsce, którą oceniamy najgorzej?
Od dawna zastanawiałem się i z pewnością wielu z Was, jak pozostała część społeczeństwa ocenia telewizję i radio publiczne przez ostatnie dwa lata. Czasem jak przypadkiem włączę TVP, nadziwić się nie mogę, jak to możliwe, że taka propaganda, rodem z PRL-u wróciła do naszego kraju.
Ocena stacji telewizyjnych (publicznych i komercyjnych) w Polsce
Przeglądając wyniki badania wyraźnie widzimy, że odczucia Polaków, co do oceny telewizji publicznej są podobne. Jeszcze w ostatnim badaniu w 2014 roku 82% Polaków dobrze oceniało telewizje publiczną, 12% źle, a brak sprecyzowanej oceny deklarowało 6% badanych. Następne badanie po kilku miesiącach 2016 roku (ciekawi brak 2015 roku) pokazało, że coś niedobrego się dzieje z mediami publicznymi w Polsce. Dobrą ocenę deklarowało już tylko 68% Polaków, złą 21%, a brak zdania 11%. Nie lepiej było w następnych badaniach, a ostatnie wskazuje już, że tylko 57% Polaków dobrze ocenia TVP, źle 27%, 16% jeszcze się zastanawia, co tu się dzieje.
Podobne spadki dobrej oceny zaliczył TVN, który w mojej ocenie "przegina" w drugą stronę, co widać też w ogólnej ocenie Polaków. W 2014 roku dobrze oceniało tę stację 80% badanych, obecnie jest to już tylko 65%, złe oceny działalności wystawiło im w 2014 roku 12% badanych, a w ostatnim badaniu 18% Polaków. Znacząco zwiększył się odsetek badanych, którym ciężko jest ocenić tę stację - w 2014 było to 8%, a obecnie aż 17%.
Najbardziej neutralną (to również moje zdanie) stacją pozostał Polsat, którego dobrze ocenia 70% Polaków, źle 12%, a 18% nie ma zdania. Na wykresie zmian ocen na przestrzeni lat widać również, że są stabilne i cały czas na zbliżonym poziomie.
Ocena stacji radiowych (publicznych i komercyjnych) w Polsce
Jak to wygląda w przypadku stacji radiowych? Nawet jeszcze gorzej w przypadku rozgłośni publicznej Polskiego Radia, już mniejszość badanych ocenia ją dobrze, bo 47% w porównaniu do 77% w 2014 roku, źle 14%, w 2014 roku - 5%. Bardzo duża grupa nie ma wyrobionego zdania, bo aż 40% w porównaniu z 18% w 2014 roku.
Oceny komercyjnych rozgłośni również charakteryzują się brakiem wyrobionej opinii, w przypadku Radia Zet takową deklarowało 43%, RMF FM - 36% i Radio Maryja - 58%. Najlepiej oceniają Polacy RMF FM, dobrą ocenę wystawiło im 58% badanych, dalej Radio Zet - 51% i Radio Maryja - 20%. Złe oceny wystawiło RMF FM i Radio Zet po 6% badanych, w przypadku Radio Maryja 20%.
Powyższe wyniki pokazują, że większość Polaków dostrzega zmiany w telewizji i radiu publicznym i ocenia je jako złe. Czy to coś zmienia dla nas? Można mieć nadzieję, że ta tuba propagandowa ekipy rządzącej nie trafia do większości i nie będzie miała tak dużego wpływu na trzeźwą ocenę ich działalności, jak mogłoby się wydawać. Może też to trochę naiwne z mojej strony, ale taką mam szczerą nadzieję, że tak będzie.
Link do całego badania na stronach CBOS (pdf).
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu