8

Jak nasi giganci z Megapanelu radzą sobie w obszarze mobilnym [Ranking] ?

Poprosiłem firmę PBI o przesłanie mi prostego zestawienia dodając do rankingu grup informacje o odsłonach mobilnych. Ostatnio portale przejawiają dużą aktywność jeśli chodzi o mobile dlatego fajnie będzie zobaczyć jak radzili sobie we wrześniu i porównać to za parę miesięcy do sytuacji obecnej (szczególnie działania WP i Onet, które dość mocno wchodzą w wersje mobilne). […]

Poprosiłem firmę PBI o przesłanie mi prostego zestawienia dodając do rankingu grup informacje o odsłonach mobilnych. Ostatnio portale przejawiają dużą aktywność jeśli chodzi o mobile dlatego fajnie będzie zobaczyć jak radzili sobie we wrześniu i porównać to za parę miesięcy do sytuacji obecnej (szczególnie działania WP i Onet, które dość mocno wchodzą w wersje mobilne).

Jak więc przedstawiała się sytuacja naszych „mocarzy” we wrześniu 2011? Generalnie procent odsłon mobilnych to nadal między 0,5% a 3% w stosunku do odsłon klasycznych. Są jednak w zestawieniu tacy, którzy mają co nadrabiać i tacy, którzy w stosunku do pozostałych radzą sobie całkiem dobrze.

Patrząc na zestawienie % widzimy dwóch zdecydowanych liderów czyli Gazeta.pl z 2,66% (28 milionów odsłon mobilnych) oraz, Wirtualną Polskę z wynikiem 2,48% (55 milionów odsłon). Do najlepszej trójki łapie się jeszcze Onet 1,95% (54 miliony odsłon mobilnych).

Na wyróżnienie zasługuje też grupa Ringier Axel Springer, które wprawdzie zasięgowo jest bardzo daleko za liderami to jednak jeśli chodzi o udział odsłon mobilnych prezentuje się całkiem dobrze osiągając 1,53% (1,2 miliona odsłon).

Zdecydowanie natomiast swój wynik może poprawić Allegro, które ma zaledwie 0,31% odsłon mobilnych co jest najgorszym wynikiem wśród TOP20.

Poniższe zestawienie przygotowałem na podstawie danych z PBI i Megapanelu. Odsłony pokazane są tylko przy podmiotach, które mają zainstalowany audyt site-centric, wyniki posortowane są według parametru real users:



Patrząc na te dość małe % można zastanawiać się czy jest o co walczyć i jak sytuacja jeśli chodzi o konsumpcję internetu przez urządzenia mobilne będzie się w naszym kraju zmieniać. Z pewnością duże znaczenie tutaj mają tanie smartphony, które na umowę można kupić już od kilkuset złotych, druga sprawa to polaryzacja wersji mobilnych. Nie wystarczy sam naturalnych ruch, trzeba użytkownikom pomóc dotrzeć do aplikacji i wersji mobilnych i wytłumaczyć o co chodzi.

Walczyć jednak musi każdy, żaden duży portal nie może lekceważyć usług mobilnych. Szczególnie kiedy konkurencja wykonuje w tym kierunku coraz bardziej stanowcze ruchy.

Za przesłanie zestawienia dziękuje firmie PBI