UKE udostępnił dziś wyniki swojego corocznego badania konsumenckiego, przeprowadzonego w listopadzie 2023 roku, z którego to możemy dowiedzieć się ciekawych danych na temat podejścia czy w ogóle o ocenie klientów usług telekomunikacyjnych w Polsce.
Zacznijmy od ogólnych danych odnoszących się do poziomu wykorzystywania usług telekomunikacyjnych przez rodaków.
Zdecydowana większość z nas korzysta z telefonów komórkowych - 97%, ale co ciekawe na drugim miejscu znalazła się telewizja - 80%, wyprzedzając nieznacznie internet, z którego korzysta trzech na czterech Polaków.
Telefony stacjonarne zniknęły już niemal całkowicie z naszego życia, to zaledwie już tylko 7% z badanych - w większości też pewnie nieświadomych, że mają to jeszcze w swojej ofercie dodane kiedyś za złotówkę. Z kolei pakiety usług wybiera niemal połowa z nas.Telefonia komórkowa
Jeśli chodzi o telefony komórkowe, zaskakujący jest brak wiedzy na temat technologii dostępowych, z których korzystamy podczas połączeń głosowych.
Z innych ciekawych danych, co do korzystania z telefonów komórkowych, wymienić można popularność komunikatorów, 67% z ogółu badanych i aż 88% z osób posiadających telefon komórkowy i korzystających z internetu w telefonie, korzysta na co dzień z komunikatorów.
Najpopularniejsze są dwa: Messenger i WhatsApp.Dostęp do internetu
Telefonię stacjonarną pomińmy, przejdźmy od razu do internetu, z którego korzysta aktualnie 74% badanych.
Większość z nich korzysta ze stacjonarnego dostępu do internetu - 74%, z internetu mobilnego w smartfonie - 61%, a w komputerze - 15%. Ponad 40% z badanych może cieszyć się już z dostępu do szybkiego internetu stacjonarnego z prędkościami powyżej 300 Mb/s, a jak dodamy do tego prędkości pomiędzy 100 a 300 Mb/s, to 70% posiada łącze z prędkościami powyżej 100 Mb/s przy pobieranych danych. Trudno się więc dziwić, iż podobnie jak w przypadku telefonii komórkowej, zdecydowana większość badanych dobrze ocenia usługi dostępu do internetu w Polsce. Zaskakujące są dla mnie powyższe wyniki, a w szczególności wskazania posiadanego pakietu internetu mobilnego bez limitu. Może to świadczyć o tym, iż stosowany przez operatorów zabieg internetu mobilnego bez limitu GB, ale z ograniczeniem prędkości zrobił swoje.Usługi wiązane
Na koniec zostały nam jeszcze usługi wiązane, z których aktualnie korzysta niemal połowa badanych.
Najczęściej łączymy w pakiety trzy usługi - 63%, z czterech usług korzysta co piąty ankietowany, a z dwóch 15%. Największą popularnością cieszą się tu następujące usługi, według kolejności - telewizja, internet stacjonarny, telefonia komórkowa i internet mobilny. Dlaczego wybieramy usługi wiązane? Nie będzie tu zaskoczeniem, że dla trzech na czterech badanych najistotniejsza jest tu ich cena - niższa, niż w przypadku wykupywania tych samych usług z osobna.Z innych potencjalnie ciekawych danych z raportu, UKE zapytało jeszcze rodaków o 5G, ale w mojej ocenie to jeszcze za wcześnie na takie pytania. Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie, a aukcja 5G w pasmie C rozstrzygnęła się w październiku. Nie dziwi więc, że słyszało o niej zaledwie 7% badanych, a z tych 7% jedynie 24% znało jej wynik.
Źródło: UKE.
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu