Motoryzacja

Innowacje techniczne? Znajdziesz je w BMW serii 3, 8 oraz w nowym X5

Tomasz Niechaj
Innowacje techniczne? Znajdziesz je w BMW serii 3, 8 oraz w nowym X5
29

Wraz z premierą nowej serii 8, BMW wprowadziło mnóstwo innowacji technicznych. Nowy kokpit – zarówno ten wirtualny przed kierowcą (BMW Live Cockpit), jak i ten fizyczny – nowe systemy wspierające kierowcę, a w tym innowacyjny asystent jazdy w korku, który obserwuje oczy prowadzącego, funkcja Digital Key, dzięki której Twój smartfon będzie też Twoim kluczykiem, a także bezprzewodowy system Apple Car Play. Co istotne, wszystkie te nowości trafiły także do nowego i świetnie zapowiadającego się BMW serii 3, a także do luksusowego SUV-y: X5, X7. Jak w szczegółach prezentują się te rozwiązania?

Ostatnie kilka miesięcy obfitowało w liczne premiery samochodów BMW. Najpierw nowa seria 8 wraz z X5. Chwilę później superluksusowy SUV X7. W następnej kolejności: oczekiwana, nowa generacja BMW 3, aż wreszcie w ostatnich tygodniach pokazano najnowszą limuzynę: seria 7. Wszystkie te auta łączy rewolucja techniczna, która zaszła w dziedzinie nowych technologii. Oto jej kluczowe elementy:

Systemy asystujące kierowcy Professional wraz z asystentem jazdy w korku

Rozwiązania pozwalające na półautonomiczną jazdę drogą szybkiego ruchu czy w korku nie są dziś niczym niezwykły, szczególnie w segmencie premium. Śledzenie linii na drodze i utrzymywanie odległości względem poprzedzającego samochodu nie jest już nadzwyczaj trudne dla dzisiejszych radarów, kamer i komputerów montowanych w samochodach. Samochody BMW realizują to zadanie skutecznie od wielu już lat. Obowiązujące przepisy narzucają jednak pewne ograniczenia, bo wciąż to kierowca ma siedzieć za „sterami”. W nowym BMW 3, 8, X5, a także w nadchodzącej nowej serii 7 i X7 pojawił się pakiet systemów asystujących kierowcę Professional. Nazwa długa, ale jeszcze dłuższa jest lista funkcji, którą ten zestaw zawiera. To m.in. system zapobiegający niezamierzonemu zjazdowi na sąsiedni pas ruchu, asystent utrzymujący komfortowo auto między liniami, aktywny tempomat reagujący na inne pojazdy, radary i czujniki wykrywające potencjalne zagrożenia (inne pojazdy, rowerzystów, pieszych), system monitorujący martwe pole jak i ruch poprzeczny podczas wyjeżdżania przodem lub tyłem z miejsca parkingowego, no i wreszcie rozwiązania ostrzegające, a w razie konieczności interweniujące w razie krytycznego zagrożenia. Te starają się uniknąć kolizji gdyby kierowca nie zareagował odpowiednio szybko w wielu różnych sytuacjach. Ciężko to wszystko wymienić i zapamiętać.

Lista ta brzmi imponująco, ale jeszcze bardziej zaskoczyć powinien zakres działania, a także skuteczność z jaką wyżej wspomniane systemy działają. Wystarczy wspomnieć, że system umożliwiający samodzielne zatrzymanie pojazdu w razie zagrożenia działa w zakresie prędkości od 0 do 210 km/h! Asystent chroniący przed niebezpieczną zmianą pasa ruchu działa aż do prędkości maksymalnej pojazdu. System ostrzegający o ryzyku kolizji, a w razie konieczności interweniujący, reaguje nie tylko na poprzedzające pojazdy, ale także te jadące za nami, na pieszych, jak i rowerzystów. Monitoruje także obszar skrzyżowania do którego się zbliżamy i potrafi wspomóc kierowcę kiedy inny pojazd wymusi pierwszeństwo przejazdu. Większość krytycznych sytuacji została zweryfikowana przez Euro NCAP, w którym BMW X5 uzyskało maksymalną notę 5 gwiazdek. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj ochrona pieszych i rowerzystów, także w nocy.

Innowacyjny asystent jazdy w miejskim korku

Użytkujący nowy samochód BMW zapewne częściej będzie jednak korzystał z funkcji półautomatycznej jazdy nowej serii 3, 7, 8 lub X5, X7. W tym zakresie BMW zrobiło coś naprawdę niezwykłego, co najbardziej jest widoczne podczas jazdy w miejskim korku. Auta te zostały bowiem wyposażone w dodatkową kamerę obserwującą oczy kierowcy. Rejestruje ona w którą stronę patrzy kierowca i w określonych sytuacjach przywołuje go jeśli ten oczekuje autonomicznej jazdy. Najlepiej obrazuje to film:

Po pierwsze: testowane auto BMW naprawdę świetnie podąża zajmowanym pasem ruchu w korku miejskim. Film nagrany został w bardzo przestronnym SUV-ie X5 o słusznej przecież szerokości nadwozia, więc tym mniejszy margines błędu miały systemy autonomicznej jazdy. Po drugie: teoretycznie w ramach 2. poziomu autonomiczności kierowca może puścić kierownicę tylko na pewien czas, ale musi cały czas nadzorować sytuację na drodze. BMW dzięki wspomnianej wcześniej kamerze obserwującej oczy kierowcy wie czy prowadzący patrzy na drogę. Jeśli w kluczowych momentach jego wzrok skupiony jest na sytuacji przed samochodem, system pozwoli na w pełni autonomiczną jazdę przez nawet kilkanaście-kilkadziesiąt minut! W praktyce, BMW serii 3, 8 czy BMW X5 potrafią bez ingerencji kierowcy przedrzeć się przez kilkunastokilometrowy korek poprawiając komfort podróżowania i obniżając poziom stresu kierowcy. Co istotne, tak zautomatyzowana jazda możliwa jest w każdych warunkach, a nie tylko na wielopasmowej drodze dwujezdniowej z wydzielonym pasem zieleni, poza terenem zabudowanym. W polskich warunkach najwięcej czasu w korkach spędza się w mieście, wg badań TomTom nawet 1 godzinę dziennie! I właśnie w takich warunkach możemy z powodzeniem oddać „władze” systemowi pokładowemu i znacznie bardziej zrelaksowani oddać się rozmowie czy bardziej uważnie wsłuchać się w audiobooka.

Asystent cofania

Wraz z powyższym pakietem systemów wspierających kierowcę otrzymujemy także funkcję o nazwie: asystent cofania. Szerzej można o niej przeczytać w materiale jej poświęconym. Przydaje się ona zwłaszcza w dużym SUV-ie X5, w sytuacji gdy wjechaliśmy wąską uliczką w miejsce, z którego da się tylko zawrócić. Wówczas wystarczy włączyć bieg wsteczny, uaktywnić opcję „asystent cofania” na ekranie centralnym i kontrolować prędkość samochodu. Komputer powtórzy ostatnie 50 metrów, tyle że w drugą stronę. W efekcie: uda się bezstresowo wyjechać z kłopotliwego miejsca.

BMW Live Cockpit – System Operacyjny BMW 7.0

Pod nazwą BMW Live Cockpit skrywa się nie tylko zupełnie nowy projekt wirtualnych zegarów, ale przede wszystkim nowy System Operacyjny 7.0 (często nazywany iDrive). Cechą charakterystyczną tego pierwszego jest centralnie umieszczona oraz świetnie skomponowana z podstawowymi elementami „zegarów” mapa, która znacząco ułatwia nawigację na nieznanym kierowcy terenie. Prędkościomierz i obrotomierz nieszablonowo umieszczone zostały po bokach ekranu. Tradycyjnie dla BMW o aktualnej prędkości obrotowej silnika informuje nie tylko wskazówka, ale także powiększona cyfra, przy której rzeczona wskazówka się znajduje. Prędkość pojazdu odczytamy nie tylko z „przyklejonej” do lewej strony skali, ale także z cyfrowego wskazania w centrum lewej części Live Cockpit-u. Kierowca może wybrać, co wypełni prawą sekcję spośród kilku dostępnych opcji: wskazania komputera pokładowego, parametry silnika, czy np. multimedia. Zmieniając tryb jazdy między: Comfort, Sport, a Eco zmienia się także styl wirtualnych zegarów.

Przed twórcami nowego systemu operacyjnego 7.0 stało wyjątkowo trudne zadanie, bo w powszechnej opinii stosowany przez BMW system iDrive to wzór jeśli chodzi o intuicję, funkcjonalność i dostępność informacji. W istocie: rozwiązanie to oferuje szybki dostęp nie tylko do nawigacji, czy niezwykle rozbudowanych opcji samochodu, ale także do wiadomości ze świata, informacji pogodowych, multimediów czy wreszcie do zarządzania podłączonym smartfonem. Nowa wersja iDrive – System Operacyjny 7.0 – została znacząco przeorganizowana. Z lewej strony znalazły się odnośniki do najważniejszych funkcji, dzięki czemu nie trzeba wychodzić do strony głównej by dostać się do interesującej nas opcji. Oprócz tego, zreorganizowano większość opcji w taki sposób, by najczęściej używane i najważniejsze funkcje były na wierzchu. To znacząco skraca odnalezienie interesującej nas informacji. Co istotne, użytkownik może w znacznym zakresie personalizować zawartość ekranu i ułożyć go w taki sposób, by był dla niego wygodniejszy. To samo tyczy się stylistyki.


iDrive chwalony jest także za niezwykle wygodny sposób obsługi. Najnowszą wersją można sterować na aż 4 sposoby! Za pomocą legendarnego już wielofunkcyjnego pokrętła (ze zintegrowaną funkcją touchpada) wraz z zestawem przycisków do najważniejszych funkcji, dotykowo wybierając poszczególne funkcje bezpośrednio na ekranie, gestami (7 różnych), a także wykorzystując polecenia głosowe (Inteligentny Asystent BMW). Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie by mieszać te metody. Wielu do obsługi przychodzących połączeń używa gestów, joystickiem porusza się po menu, a mapą nawigacji zarządza dotykowo.

Obsługa głosowa – Inteligentny Asystent BMW

Po wypowiedzeniu magicznego „Hej BMW” aktywuje się Inteligentny Asystent BMW, z którym można rozmawiać w sposób bliski do rozmowy z inną osobą. Można go zapytać o restauracje w pobliżu, poprosić o zmianę temperatury automatycznej klimatyzacji czy np. poprosić by nawigacja „zabrała nas do domu”. Asystent odpowiada również na pytania związane z obsługą samochodu czy zmianą wybranych funkcji. System jest cały czas rozwijany i jego możliwości z miesiąca na miesiąc rosną dzięki regularnym aktualizacjom, które można wykonać samemu za pomocą smartfona. Ciekawostką jest możliwość nadania imienia samochodowi i w ten sposób go wywoływać, np. „Hej Tomek” :)

Usługi BMW ConnectedDrive

W ramach usług BMW ConnectedDrive otrzymujemy kilka funkcji. Po pierwsze to pomoc asystenta – Concierge – pracownika obsługi klienta, którego możemy poprosić o pomoc w naprawdę różnych sytuacjach. Na nasze życzenie wyszuka nam np. restauracji bądź hotelu o interesującym nas standardzie. Można go także poprosić o wyszukanie alternatywnej drogi w związku ze specyficzną sytuacją na drodze i przesłanie trasy bezpośrednio do systemu nawigacji w samochodzie. Jeśli kierowca poprosi, może także otrzymać pomoc związaną z działaniem zaawansowanych funkcji samochodu. Rozmowa odbywa się oczywiście w języku, jaki ustawiony jest w systemie pokładowym, także polskim.

Po drugie: aplikacja BMW Connected zainstalowana na Twoim smartfonie. Z jej poziomu można nie tylko zlokalizować samochód, ale przede wszystkim zweryfikować czy zaryglowane są zamki, a także zdalnie włączyć ogrzewanie postojowe (można go także zaprogramować na określoną godzinę). Aplikacja umożliwia także synchronizację z naszym kalendarzem, dzięki czemu kluczowe powiadomienia otrzymamy także na ekranie systemu iDrive. Szybka weryfikacja stanu pojazdu (zasięg, paliwo, ciśnienie w oponach) pozwala także lepiej zaplanować podróż – szczególnie, że można ją zaplanować wcześniej jeszcze w domu i po prostu przesłać do samochodu.

Po trzecie: dostęp do wielu usług online jak np. dane pogodowe, interesujące nas obiekty w pobliżu (bądź w miejscu docelowym), informacje ze świata, a także wyszukiwanie online.

Po czwarte: BMW Assistance. W razie problemów, np. przebita opona czy nieszczęśliwy wypadek można skorzystać z pomocy oferowanej bezpośrednio przez obsługę klienta. Często w takich sytuacjach stres powoduje, że dokonujemy niewłaściwych decyzji i kontakt z wyszkoloną i dobrze zorientowaną osobą będzie kluczowy. Szczególnie, że jednym ruchem możemy udostępnić jej wszystkie dane na temat naszego pojazdu jak np. lokalizacja czy stan pokładowych systemów bezpieczeństwa. W efekcie będzie ona w stanie precyzyjniej wezwać pomoc na miejsce zdarzenia. Zrobi to także w sytuacji, gdy wydarzy się groźna kolizja, potencjalnie wypadek i nikt z pasażerów nie odpowie na wezwanie konsultanta, co w takiej sytuacji może uratować życie podróżujących.

BMW Digital Key

Dla najbardziej zżytych ze smartfonami pomyślana jest funkcja BMW Digital Key. Dzięki niej, smartfon wyposażony w NFC (także wspierany przez specjalny, zewnętrzny moduł) może pełnić rolę kluczyka. Wystarczy go przyłożyć do klamki drzwi i zamki się odryglowują. Przydatne, gdy z takiego czy innego powodu nie chcemy mieć ze sobą kluczyka, a także wtedy gdy samochód użytkuje więcej niż jedna osoba. Wówczas, nawet zdalnie, możliwe jest udostępnienie samochodu np. współpracownikowi czy członkowi rodziny.

Head-Up Display

Wyświetlacz przezierny – Head-Up Display (HUD) – to nieodłączna cecha samochodów premium. Dane wyświetlane bezpośrednio na przedniej szybie są lepiej widoczne dla kierowcy, którego wzrok nie musi często zmieniać skupienia między sytuacją na drodze a wskazaniami komputera pokładowego. W nowych samochodach BMW serii 3, 8 oraz X5 pojawił się jeszcze większy i jeszcze bardziej rozbudowany Head-Up Display. Udostępnia on nie tylko dane na temat aktualnej prędkości, ograniczeń, ale także wyświetla wskazania nawigacji wraz z najważniejszą częścią mapy (najbliższe skrzyżowanie). Informuje także o stanie działania asystentów kierowcy. To szczególnie istotne gdy korzystamy z omówionego wcześniej asystenta jazdy w korku – w końcu mamy patrzeć na drogę, prawda? :)

Stosowany przez BMW HUD jest oczywiście kolorowy i kierowca może regulować mnóstwo parametrów: jego położenie, jasność, kąt pochylenia, a także zawartość wyświetlanych informacji. Można więc ograniczyć się jedynie do wskazań prędkości, a można także włączyć pełen zestaw i przez większość jazdy korzystać wyłącznie z HUD-a.

System kamer 360 stopni

Podczas codziennych manewrów parkingowych niezwykle pomocny okazuje się system kamer 360 stopni. To tak naprawdę zestaw 4 kamer szerokokątnych wraz z oprogramowaniem, które potrafi połączyć obraz z nich wszystkich. W efekcie możliwe jest wyjrzenie dosłownie zza innego samochodu, jak i obejrzenie naszego auta z „lotu ptaka” czy… z praktycznie dowolnej każdej innej strony. Kierowca może wybrać jeden z kilkunastu widoków i spojrzeć czy np. nie zarysuje felgi o wysoki krawężnik podczas manewru. Co istotne, kamery oferują naprawdę świetną jakość.

Oczywiście system ten współpracuje z radarami, w efekcie czego na ekranie otrzymujemy ostrzeżenia np. o nadjeżdżającym pojeździe. Tym samym: nawet jeśli nie zauważymy go w kamerze, to system ostrzeże nas wizualnie oraz dźwiękowo.

Bezprzewodowy Apple CarPlay

Integracja ze smartfonami Apple dzięki usłudze CarPlay weszła na jeszcze wyższy poziom, szczególnie że w nowych autach BMW nie trzeba łączyć się przewodem z iPhonem. W efekcie, po wejściu do pojazdu i wykryciu smartfona wystarczy włączyć stosowną opcję w menu iDrive i możemy korzystać z CarPlay. Telefon może pozostać w kieszeni marynarki przez całą podróż.

Na koniec

Premiera nowych aut BMW – serii 3, odświeżonej limuzyny 7, sportowego coupe 8, a także SUV-ów X5 oraz X7 – pokazała, że samochody BMW to nie tylko legendarna radość z jazdy, ale także niezwykle nowoczesne rozwiązania techniczne poprawiające komfort podróżowania, bezpieczeństwo, a także uprzyjemniające obsługę samochodu. Nowa generacja systemów asystujących kierowcę jest na absolutnie topowym poziomie i pozwala na w pełni autonomiczną jazdę w miejskim korku. Na drodze szybkiego ruchu systemy nie starają się wyręczyć kierowcy, a raczej wspomóc go w chwilach, gdy tego oczekuje lub potrzebuje, umożliwiając czerpanie frajdy z jazdy. Dzięki usługom łączności – zestaw ConnectedDrive – codzienne użytkowanie zostało jeszcze bardziej ułatwione. Bezprzewodowa usługa CarPlay, zdalne zarządzanie samochodem czy wreszcie niezwykle wygodny i intuicyjny iDrive.

BMW zbudowało samochód, którego kierowca czerpie frajdę nie tylko wtedy gdy go prowadzi, ale także wtedy gdy go użytkuje – korzystając z niezwykle zaawansowanych technicznie rozwiązań. Ba! BMW zbudowało już kilka takich samochodów, a kolejne są w drodze!

--

Artykuł powstał we współpracy z firmą BMW

<script type="text/javascript"> (_gdeaq = window._gdeaq || []).push(['nc', 'false']); </script> <script type="text/javascript"> (_gdeaq = window._gdeaq || []).push(['cmp', false]); </script> <i id="_gde_isndwl_tfojpvkhpx" style="display: none !important; visibility: hidden !important"></i> <script type="text/javascript"> (_gdeaq = window._gdeaq || []).push(['hit', 'gde-default', 'p3aV77N5iXGE3ChQTwaO5pRMP_0uacdnfFFJxOyHWOX.M7', 'wehtlirsvy', 'llwtrxmegjllmfjuqhxxazaawamg'], ['viewable', 'gde-default', 'p3aV77N5iXGE3ChQTwaO5pRMP_0uacdnfFFJxOyHWOX.M7', 'tfojpvkhpx', '_gde_isndwl_tfojpvkhpx']); </script> <script type="text/javascript" src="//gde-default.hit.gemius.pl/gdejs/xgde.js"> </script>

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu