Amazon

Innowacje, solidny zastrzyk wiedzy i fantastyczna atmosfera. Relacja z Innovation @ Amazon

Kamil Świtalski
Innowacje, solidny zastrzyk wiedzy i fantastyczna atmosfera. Relacja z Innovation @ Amazon
Reklama

W minioną sobotę odbyła się trzecia edycja imprezy organizowanej przez polski oddział Amazon. Innovation @ Amazon to konferencja, której hasłem przewodnim są innowacje — i faktycznie, to wokół nich kręciły się tematy nie tylko prelegentów, ale także towarzyszących warsztatów... i rozmów przybyłych na miejsce uczestników!

Amazon dla wielu Polaków wciąż pozostaje synonimem ogromnego sklepu internetowego. I faktycznie, to jedno z pól ich działalności — ale na tym zdecydowanie nie koniec... a odbywająca się w gdańskim Starym Maneżu impreza skłania do refleksji, że może wręcz przeciwnie — to dopiero początek. Bo owszem, historia firmy zaczęła się w 1994 roku od sprzedawania książek. Przez te 24 lata firma zdążyła rozwinąć skrzydła do tego stopnia, że obecnie jest jednym z liderów innowacji w świecie technologii. A i nad Wisłą jest jej więcej, niż wielu może się wydawać. Bo Amazon od lat jest przedsiębiorstwem, które stawia na nowoczesne rozwiązania rozwijane przez rozsianą po świecie ekipę!

Reklama

W biurze w Gdańsku jest teraz około 600 osób. Pracujemy nad Alexa, pracujemy sporo nad AWS — i z lokalnymi społecznościami. I tutaj się przeplatamy z pracą z innymi polskimi ekipami. Na przykład: w obszarze AWS mamy specjalistów i architektów m.in. w Warszawie. Sporo współpracujemy z rozmaitymi organizacjami oraz deweloperami przy hackatonach i tematycznych imprezach — m.in. AWS User Groups (...) Współpracujemy z lokalnymi organizacjami kobiecymi z obszaru IT. Chcemy zachęcić i zbudować chęć do technologii wśród wszystkich. Współpracujemy z uczelniami — m.in. z Politechniką Gdańską czy Uniwersytetem Warszawskim, gdzie regularnie proponujemy tematy, którymi zajmują się studenci. Możemy połączyć siły oferując wiedzę, środowisko oraz zasoby dla studentów. W ten sposób pobudzając kreatywność i dać możliwość zmierzenia się z rzeczywistymi problemami. [R. Kukliński - dyrektor Amazon Development Center w Gdańsku]


Na odwiedzających tegoroczne Innovation @ Amazon czekało siedem prezentacji, których tematy były naprawdę rozpięte. Od kultywowania różnorodności w miejscu pracy, przez budowanie nowoczesnych aplikacji w chmurze, projektowanie doświadczeń sterowanych głosem, na uczeniu maszynowym i przetwarzaniu języka naturalnego kończąc. Zestaw specjalistów zasilających szeregi firmy opowiadał o codziennych wyzwaniach, dzielił się doświadczeniem i wiedzą ze wszystkimi, którzy przybyli w miniony weekend do Gdańska. Prelegentami na tegorocznej edycji byli między innymi: Lauren Kisser (dyrektor Amazon Web Services z Amazon Development Centre w Cambridge), Tomasz Stachlewski (Solution Architect w Amazon Web Services), David Kaiser (Country Manager DE, a poza tym zajmuje się się rozwijaniem Alexa Skills) czy Alex Klementiev (Senior Manager w Machine Learning Core, na co dzień zarządza grupą zajmującą się przetwarzaniem języka naturalnego).


Charakter imprezy był na tyle luźny, a całość była zorganizowana dostatecznie prężnie, że po każdym wystąpieniu słuchacze mieli szansę na sesję Q&A, podczas której prelegenci odpowiadali na na wszystkie kierowane ku nim pytania. A jeszcze więcej można ich było zadać w kuluarach, gdzie na spokojnie można było podyskutować, dopytać, sprawdzić w praktyce i rozwiać... ewentualne wątpliwości. Wielkie brawa dla organizatorów za tę wyjątkowo przystępną, luźną, formę. Warto też wspomnieć odbywające się dzień wcześniej, prowadzone w kameralnych grupach, warsztaty, na których także specjaliści z firmy dzielili się wiedzą. Pochwała należy się też za pilnowanie czasu — to jedna z niewielu konferencji, na których faktycznie wszystko odbywało się zgodnie z planem, obyło się bez jakichkolwiek opóźnień i wymuszanego pośpiechu.

(Amazon) To jeden z największych inwestorów w tym kraju. Firma jest bardzo obecna w Polsce. Dużo jest funkcjonalności, które są dostępne w Polsce i dla Polaków — a ich ilość stale rośnie. Przypominam że doczekaliśmy się, między innymi, translacji strony Amazon.de na język polski (Amazon.de/pl — przyp.) Ważnym elementem obecności firmy w kraju jest "Fullfillment by Amazon" — gdzie użytkownicy którzy chcą rozpowszechniać na świecie swoje produkty mogą to zrobić za pośrednictwem serwisu. Rynek globalny jest dla nich na wyciągnięcie ręki. [R. Kukliński]

Ale oczywiście Innovation @ Amazon to nie tylko prezentacje zaproszonych na konferencję prelegentów. To także doskonała okazja by przetestować w praktyce cały zestaw najnowocześniejszych produktów w portfolio firmy. Na miejscu można było m.in. sprawdzić na własnej skórze jak wyglądają i działają Amazon Echo Plus, Amazon Echo Spot czy wyposażony w niewielki ekran Amazon Echo Show — a co ważniejsze, jak pomocną w praktyce jest asystentka Alexa. Wszystkie stanowiska cieszyły się ogromną popularnością — a kameralny charakter imprezy w ramach której można było wymieniać doświadczenia nie tylko z innymi użytkownikami i programistami, ale także pracownikami Amazon, którzy odwiedzili Innovation @ Amazon, były niekwestionowanym plusem.

Reklama


Jednym z najczęściej pojawiającym się pytań było oczywiście to, kiedy Alexa zrozumie nas po polsku. Nie mogłem więc nie zadać go Rafałowi Kuklińskiemu stojącemu na czele Centrum Rozwoju Technologii Amazon Polska:

Reklama

Jeżeli chodzi o Alexa — oczywiście pracujemy nad internacjonalizacją, wspiera ona kolejne języki, to jest skomplikowany proces — ale trwa. Amazon dużą wagę przykłada do tego, aby ta internacjonalizacja wszystkich produktów następowała. Takim ruchem w kierunku miejsc gdzie asystentka nie jest jeszcze dostępna, było umożliwienie zakupu Alexy w ponad 80. krajach na całym świecie — w tym w Polsce. Ciekawym jest też to, że sporo rodzimych deweloperów buduje swoje aplikacje także z myślą o Alexa. Dostrzegają w tym rynku potencjał i wiedzą, że jest to przyszłość — choć to wciąż wczesne dni technologii głosowych.


Organizowana przez Amazon, skupiająca się na innowacjach, konferencja to idealne miejsce dla wszystkich, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę i umiejętności. Pełne merytoryki wykłady, wykorzystujące umiejętności warsztaty praktyczne i atmosfera w której wszyscy wzajemnie się napędzają i motywują do działania — tak zapamiętam Innovation @ Amazon. Firma stale inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania i nie boi się nowości — tą pasją chce zarażać także i w Polsce. I patrząc na zadowolenie przybyłych tam gości jestem przekonany, że idzie im doskonale! Podobnie zresztą jak inwestowanie w rozwój nad Wisłą. Oddziały firmy z każdym kwartałem się powiększają, powstają kolejne centra rozwoju, a portfolio usług dostępnych dla Polaków się powiększa. Chmura AWS jest niezwykle popularną, a katalog Amazon Prime Video się rozrasta — co ważne, także po polsku. Oby tak dalej!

Tekst powstał przy współpracy z firmą Amazon

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama