Kiedy mówimy o serwisach technologicznych w polskim internecie pierwsze moje skojarzenie to IDG.pl (oraz serwisy przynależące do grupy). Na łamach moj...
Kiedy mówimy o serwisach technologicznych w polskim internecie pierwsze moje skojarzenie to IDG.pl (oraz serwisy przynależące do grupy). Na łamach mojego bloga kilka razy czepiałem się samego IDG o to, że się nie rozwija, nie zmienia swojego serwisu, nie stara się stworzyć bardziej przyjaznego dla czytelników miejsca.
Pamiętam, że kiedy zarzuciłem IDG brak rozwoju, głos z komentarza uspokajał mówiąc, że zmiany będą, ale mają dużo serwisów i dużo pracy a poza tym nadal stabilne 3 miliony czytelników.
Jak więc teraz wygląda sytuacja jednego z największych serwisów technologicznych w Polsce? Według megapanelu pomiędzy styczniem a lipcem IDG straciło ponad 700 tysięcy użytkowników! Sam serwis IDG.pl spadam bardzo mocno co można zobaczyć zarówno na alexa.com jak i w google trends.
Po lewej styczeń 2008 po prawej lipiec 2008
Jeśli przyjrzymy się niektórym serwisom z grupy IDG to tutaj sprawa również nie wygląda najlepiej, internetstandard.pl (który swoim wyglądem chyba już standardów w sieci nie wyznacza) i computerworld.pl mają znikomą oglądalność, a pcworld.pl mocno spada. Wszystkich najnowszych dzieł IDG w stylu erpstandard.pl itp nie widać w ogóle w google trends.
Zastanawiam się na co tak naprawdę IDG czeka? Wprawdzie jest to firma która generuje swoje przychody również z standardowej prasy, ale czy w tych czasach stać kogoś na to aby odpuścić sobie biznes online?
Ostatnio IDG zauważyło chyba brak aktywności użytkowników (na razie w komentarzach) i organizuje różne konkursy z nagrodami. Nie wiem czy ktoś kto wpadł na ten pomysł zbadał kim są czytelnicy których jeszcze ten serwis ma, ale z pewnością wielu z nich nie zacznie być aktywnym komentatorem ponieważ do wygrania jest plecak czy inny gadżet.
Kto rośnie w segmencie "nowych technologi" nie trudno zauważyć, na przykład Onet od stycznia do lipca z 500 tysięcy zrobił ponad 1 milion czytelników, Interia w tym samym czasie również dołożyła sobie około 500 tysięcy. Wprawdzie nie wiadomo jak i co dodawanej jest portalom w tej kategorii ale liczby rosną.
Czytając IDG mam coraz częściej wrażenie, że nie wiadomo dla kogo ten serwis jest prowadzony. Z jednej strony pojawiają się typowo biznesowe newsy, często dość szczegółowo wchodzi się w dane zagadnienia aż tu nagle wpada nowa specyfikacja drukarki xyz czy też info o najnowszych słuchawkach z ozdobnym kamieniem od swarowskiego.
Łącząc ten miksy tematyczne (i według mnie niezdecydowanie jeśli chodzi o grupę docelową) z brakiem rozwoju, zmian graficznych i rosnącą ze strony portali konkurencją można by zbudować jakiś konkretny powód spadków IDG (aczkolwiek nie uważam, żeby była to jedyna przyczyna)
Tymczasem portal gazeta.pl który w kategorii "nowe technologie" nie jest na razie obecny (co nie oznacza, że jest to temat przez gazetę pomijany) wypuścił nowego blogoida o nazwie Technonews.pl (o gadżetach, komórkach i MP3).
Gazeta ma już więc technoblog, a teraz technonews gdyby stworzyć jeszcze kilka technoblogoidów to może nawet udało by się wychylić głowę w kategorii "nowe technologie" w megapanelu. Czy takie są plany gazety tego niestety nie wiem - ale rozsądne by było zaistnieć w statystykach sekcji w której do tej pory widać mocne konkurencyjne portale.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu