Jak zachęcić uczniów do aktywnego udziału w lekcjach? Być może juz niedługo tradycyjne sale lekcyjne ze starymi, zużytymi ławkami i pomazaną tablicą zastąpimy wirtualną rzeczywistością. Przedsmak tej zmiany mieli okazję poznać uczniowe. I to nie tylko poznańskiej podstawówki.
Z inicjatywą przeprowadzania lekcji VR wyszli nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr. 33 w Poznaniu. Nowoczesne technologie wykorzystano w czasie zajęć przeprowadzanych zdalnie, które prowadzone były w czasie pandemii koronawirusa. Zamknięcie szkół spowodowało, że tradycyjne lekcje próbowano zastępować innymi środkami, jednak z różnym skutkiem. Dlatego też w Poznaniu spróbowano czegoś zupełnie innego i interesującego. Z pomocą przyszło HTC udostępniające rozwiązania wirtualnej rzeczywistości z serii HTC Vive.
Zaskoczenie uczniów było ogromne. Nikt nie przypuszczał, że można zajęcia matematyki, czy innych przedmiotów, przenieść do wirtualnej rzeczywistości. Tym bardziej, że udział w nich mogły wziąć także inne osoby. Opublikowane w sieci lekcje obejrzało ponad dwadzieścia tysięcy osób. Za scenariusz do każdej z nich odpowiadają sami nauczyciele danego przedmiotu, którzy samodzielnie prowadzili zajęcia z wykorzystaniem innych programów.
Lekcje przyszłości z HTC. Wirtualna rzeczywistość zachęca do nauki
Skłoniła nas chęć dotarcia do ucznia w inny niż na co dzień sposób, sposób w którym to uczeń ma większe doświadczenie niż nauczyciel. Świat VR dla naszych nauczycieli był czymś nowym, dla ucznia tematem już znanym. Chcieliśmy pokazać uczniom, że w tak trudnym dla nas wszystkich czasie umiemy postawić sobie kolejne wyzwania, pokazać, że będziemy wspierać ucznia w każdy, możliwy sposób.
– powiedział Daniel Banaszewski, dyrektor SP33.
Jednak do ideału wciąż daleko, tym bardziej, że sytuacja pandemiczna tylko utrudniała wygodne prowadzenie tego typu zajęć. Ze względu na ograniczenia sprzętowe lekcje prowadzone były w systemie 15 minutowym. Po skończonej sesji VR była kilkuminutowa przerwa na dezynfekcję urządzeń oraz przygotowanie i wgranie gry lub aplikacji dla następnego nauczyciela.
Pierwsze lekcje VR przeprowadzono z wykorzystaniem gogli HTC Vive Pro. Obraz z wirtualnej rzeczywistości transmitowany był z wykorzystaniem YouTube. Uczniowie mieli szansę wziąć udział w lekcjach matematyki, czy j. angielskiego. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii poznawali bryły geometryczne w przestrzeni kosmicznej, czy ćwiczyli słówka w wirtualnym mieszkaniu. Co ciekawe, w trakcie zajęć wykorzystywano także Half-Life: Alyx — najnowszą odsłonę znanego cyklu studia Valve, które ma szansę zrewolucjonizować rynek rozgrywki w wirtualnej rzeczywistości. Poznańska szkoła planuje w najbliższym czasie zakup kolejnych zestawów VR — te pozwolą na prowadzenie lekcji z goglach VR razem z uczniami. Liczę, że z podobnych rozwiązań zaczną korzystać także inne placówki i kolejni uczniowie będą mogli spróbować swoich sił w wirtualnej rzeczywistości — nawet do nauki.
Źródło: informacje prasowe
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu