Polska

Supermoc mObywatela. Ta funkcja wiele upraszcza

Grzegorz Ułan
Supermoc mObywatela. Ta funkcja wiele upraszcza
Reklama

Wpadł mi w ręce ostatnio raport Krajowej Izby Rozliczeniowej i Związku Banków Polskich, którego wyniki pokazują, przy jakich usługach Polacy korzystają z logowania bankowością elektroniczną.

Nie przedłużając od razu powiem, i co niezmiernie mnie zaskoczyło (przecierałem oczy ze zdumienia), aż 51% rodaków loguję się bankowością elektroniczną do usług e-administracji.

Reklama

Widziałem kiedyś, jak to robił mój znajomy i wyglądało to jak droga przez mękę — login, hasło, kod autoryzacyjny, coś poszło nie tak, od nowa. Pomogłem mu wtedy zmienić sposób logowania, co niezmiernie go ucieszyło. Pomogę i Wam.

Zacznę jednak od tego, z czego może wynikać ta popularność logowania bankowością elektroniczną zwłaszcza w kontekście tego, że Polacy chętnie odchodzą od w ogóle logowania się do bankowości internetowej na rzecz korzystania tylko z aplikacji mobilnej swojego banku.

Według ostatniego raportu NetB@nk, aż 18,1 mln Polaków ani razu w miesiącu w przeciągu I kwartału 2025 roku nie logowało się do bankowości internetowej, tylko do aplikacji mobilnej. Patrząc na wyniki raportu KIR, zaczynam odnosić wrażenie, że te pozostałe logowania do bankowości internetowej, w głównej mierze odpowiadają za logowanie się do usług e-administracji.

Podejrzewam, że paradoksalnie wzięło się to z potrzeby ułatwienia aktywacji Profilu Zaufanego. Swojego czasu to była jedyna opcja online, bez tego trzeba było udawać się w tym celu osobiście do punktu potwierdzającego.

Jak to zmienić, by samo każdorazowe logowanie do e-usług było też prostsze? Przede wszystkim pobrać aplikację mObywatel (Google Play na Androida lub App Store na iPhone), jeśli jeszcze jej nie macie i aktywować ją według powyższej instrukcji Ministerstwa Cyfryzacji.

Jak już mamy aktywną aplikację mObywatel na smartfonie, wystarczy zalogować się wówczas do owego Profilu Zaufanego na stronie ePUAP pod tym linkiem - https://pz.gov.pl/. Po zalogowaniu rozwijamy menu po prawej stronie pod naszym nazwiskiem i przeklikujemy się przez ścieżkę: Profil zaufany — Szczegóły profilu — Zmień metodę autoryzacji.

W dalszej kolejności wybieramy opcję przedłużenia ważności, potwierdzamy swój numer telefonu i adres email, wprowadzamy otrzymane kody oraz logujemy się już ostatni raz w tym celu na stronie banku, gdzie trzeba przeklikać się przez ścieżkę, uzależnioną od Waszego banku. Po wszystkim metoda autoryzacji zmieni się na kody SMS.

Reklama

Zmiana metody autoryzacji na SMS spowoduje odłączenie zewnętrznego dostawcy tożsamości od profilu zaufanego. Upewnij się więc, że pamiętasz nazwę użytkownika (login) i hasło, aby nie utracić dostępu do swojego profilu zaufanego. Jeśli nie pamiętasz nazwy użytkownika lub hasła, wybierz Przypomnij nazwę użytkownika lub Nie pamiętam hasła.

Od teraz będziecie logować się do PZ loginem i hasłem, a potwierdzać logowanie kodem z wiadomości SMS. By zmienić to na powiadomienia push w aplikacji mobilnej mObywatel, odwiedzamy tę samą ścieżkę: Profil zaufany — Szczegóły profilu — Zmień metodę autoryzacji i zmieniamy metodę potwierdzania z kodów SMS na push.

Reklama

Co z samym logowaniem do usług e-administracji? Przy każdej e-usłudze jesteśmy przekierowywani do zalogowania się na takiej stronie:

Teraz, zamiast logowania przy pomocy zakładki: Bankowość elektroniczna, wystarczy wybrać: Aplikacja mObywatel.

W samej aplikacji mObywatel z kolei wybieramy ścieżkę w menu na dole: Kod QR — Zeskanuj kod QR, skanujemy go na stronie logowania, potwierdzamy PIN-em w aplikacji i gotowe.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama