20

HomePod, czy może HomeWtop? Z tego produktu Apple nie jest zadowolone

Wielu ekspertów uważało, że jak tylko HomePod pojawi się na rynku inteligentnych głośników, ten wystrzeli jak z procy ku uciesze fanów nieco bardziej interaktywnych sprzętów odtwarzających dźwięk. Co się okazało? Że HomePoda Apple może sobie zaliczyć na minus: ten jest zwyczajnie za drogi, mało "sexy" i w dodatku, pojawił się za późno.

Jak podaje Mark Gurman z Bloomberga, niektóre sklepy, w których HomePod jest dostępny nie sprzedają nawet 10 takich głośników każdego dnia. Mało tego, Apple w porozumieniu z Inventec Corp. zmniejszyło produkcję swoich inteligentnych głośników. To właśnie ten podmiot – partner Apple odpowiada za dostarczanie podzespołów dla „rewolucyjnego” HomePoda.

Niezwykle niepokojących danych dostarcza nam sam rynek: HomePod w ciągu pierwszych 10 tygodni od umieszczenia pierwszych egzemplarzy w sklepach odpowiadał za 10 procent wszystkich transakcji dotyczących inteligentnych głośników. Amazon Echo w tym momencie mógł się poszczycić aż 73 procentami, a Google Home – 14. Dane ze Slice Inteligence nie były więc szczególnie optymistyczne szczególnie dla Google, choć i Apple wtedy liczyło na znacznie więcej. Jak jest teraz? HomePod generuje zaledwie 4 procent ogólnej sprzedaży inteligentnych głośników.

apple homepod

Wszystkie grzechy Apple

Mark Gurman wskazuje na jedną, bardzo ważną kwestię. Apple zwyczajnie przegapiło dogodny moment dla wypuszczenia na rynek swojego inteligentnego głośnika. To powinno odbyć się już w grudniu zeszłego roku, gdy mieliśmy do czynienia z bardzo atrakcyjnym dla producentów elektroniki użytkowej okresem świątecznym. Gdyby HomePod pojawił się już wtedy, bardzo możliwe, że statystyki byłyby znacznie lepsze.

Ale z HomePodem są jeszcze inne problemy. Klienci wbrew pozorom głupi nie są (jak to często czytelnicy nazywają błędnie fanów Apple) i doskonale widzą, że Amazon i Google potrafią zrobić przede wszystkim funkcjonalne urządzenie pozwalające na rozszerzoną interakcję. Jak jest z HomePodem? Ten jest dobry głownie do… słuchania muzyki, a i jest o około 200 dolarów droższy od swojej bezpośredniej konkurencji. Czy tak wygrywa się na rynku? Apple pokazało, że jest w stanie mimo to dokopać innym producentom, ale… w przypadku HomePoda nie widać, aby tak miało się stać.

A tymczasem rynek inteligentnych głośników cały czas się rozwija. Google ma wystartować z Asystentem jeszcze w tym roku w Polsce. Nowe formy obsługi interfejsów będą sukcesywnie wprowadzane w innych krajach. Na tej podstawie Gene Munster z Loup Ventures stwierdza, iż Google sprzeda w 2018 około 18 milionów głośników, a w następnym będzie to już 39 milionów. Amazon natomiast wyciągnie znacznie lepsze wyniki: 29 milionów w 2018 i 39 w 2019 r. Apple w tym peletonie zdaje się być na nieco straconej pozycji, ale umówmy się – Cupertino tę batalię przegrywa najwyraźniej na własne życzenie.