Aplikacje mobilne

Ponad milion aplikacji do kosza. Google Play to wciąż cyfrowy śmietnik

Patryk Koncewicz
Ponad milion aplikacji do kosza. Google Play to wciąż cyfrowy śmietnik
Reklama

Ogólna liczna pobrań i przychodów z aplikacji mobilnych nie wygląda kolorowo. Google dokonało więc masowej czystki.

Google Play to obecnie największy sklep mobilny pod względem ilości dostępnych aplikacji. W odróżnieniu od konkurencji w postaci App Store nie posiada tak rygorystycznych wymogów, a deweloperzy mogą dodawać swoje treści bez obaw o rygorystyczną weryfikację. Dla twórców to korzystne, ale dla użytkowników niekoniecznie. Wiąże się to bowiem z tym, że mobilny sklep na urządzenia z Androidem pełen jest śmieciowych aplikacji, nierzadko niebezpiecznych dla właścicieli. Google musi więc regularnie robić porządki. W pierwszej połowie roku ze sklepu zniknęło ponad milion aplikacji.

Reklama

Liczba śmieciowych aplikacji rośnie, przychody maleją

Sklep mobilnych aplikacji od Google to raj dla bezsensownych chińskich gierek, tworzonych na kolanie kalendarzy i kalkulatorów oraz scamerskich aplikacji, które mają na celu wyciągnięcie od użytkownika wrażliwych danych. Apple można wiele zarzucić w kwestii polityki wydawniczej, jednak trzeba przyznać, że z dyscypliną w App Store radzi sobie znacznie lepiej.

Źródło: Depositphotos

Z danych zaprezentowanych przez Sport Lens wynika, że liczba aplikacji dostępnych w Google Play z roku na roku rośnie w bardzo szybkim tempie. Jeszcze w połowie 2021 roku było ich 3,8 miliona, a w grudniu już 4,7 mln. W praktyce jednak spora ich część jest kompletnie bezwartościowa lub narusza regulamin platformy. Google od czasu do czasu robi więc wielkie czystki, takie jak w pierwszym kwartale tego roku, gdzie Google usunęło ponad 1,3 miliona aplikacji. Zmniejszyło to sumaryczną ilość apek do poziomu 3,3 miliona – dla porównania w App Store znajduje się obecnie około 2,2 mln.

Negatywnie przedstawiają się także kwestie zarobkowe oraz liczba pobrań. W pierwszej połowie bieżącego roku wydatki konsumentów na mikropłatności i wewnętrzne subskrypcje wyniosły 21,3 miliarda dolarów, co oznacza 7% spadku względem ubiegłego roku. Ostatnie sześć miesięcy to także spadek pobrań o 700 milionów. W międzyczasie ogólna ilość pobrań w App Store wzrosła o 400 milionów, a przychody wyniosły 43,7 miliardów dolarów, co przekłada się na 5,5% wzrostu w stosunku do tego samego okresu.

Stock image from Depositphotos

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama