58

Google nie odpuszcza i obala 10 mitów o Google Glass

Google’owi jest smutno. Jego okularów nie lubią, jego okularów nie chcą nosić. Dlatego Google dwoi się i troi, prowadząc coraz ciekawsze kampanie PR, mające przełamać stereotypy, jakimi obrósł ten produkt. Skąd taki opór wobec nadal stosunkowo nowego cudeńka technologicznego, które miało poszerzyć (i ulepszyć) naszą rzeczywistość? Po pierwsze – grupa early adopters po prostu tak […]

Google’owi jest smutno. Jego okularów nie lubią, jego okularów nie chcą nosić. Dlatego Google dwoi się i troi, prowadząc coraz ciekawsze kampanie PR, mające przełamać stereotypy, jakimi obrósł ten produkt.

Skąd taki opór wobec nadal stosunkowo nowego cudeńka technologicznego, które miało poszerzyć (i ulepszyć) naszą rzeczywistość?

  1. Po pierwsze – grupa early adopters po prostu tak ma. Ogromna część nowinek niemal zawsze boryka się na tym etapie ze sceptycyzmem najbardziej wymagających użytkowników. Brakuje przeciwwagi w postaci zwykłych, nieco mniej wybrednych konsumentów.
  2. Po drugie, jak to ładnie ktoś ujął: ‘too much, too soon’. Don Reisinger z portalu Slash Gear sensownie tłłumaczy, dlaczego nie dołączył do elitarnej grupy Google Glass Explorers – po prostu na tę chwilę jest to produkt w fazie beta. Po co używać czegoś, co i tak zostanie ulepszone? Pewnie, że nie każdy ma w sobie nieodpartą potrzebę smakowania czegoś, co dopiero zostało wyjęte z piekarnika i nawet nie doprawione. (Reisinger kwituje: “może po prostu jestem nudny, ale trudno mi to zmienić”). Ale na tę chwilę chodzi tak naprawdę o miks ceny, jakości i użyteczności. Ta pierwsza nadal jest zbyt wysoka, ta druga mogła by być wyższa, a ta trzecia pozostaje za niska.

Do tych czynników dołączył ostatnio inny, zupełnie niespodziewany. Otóż niektórzy przedstawiciele władz lokalnych w USA planują wprowadzić zakaz używania Google Glass podczas jazdy samochodem. Argumentem jest odwracanie przez urządzenie uwagi użytkownika, np. podczas odbierania połączeń, wiadomości i innych notyfikacji, co w efekcie może doprowadzić do wypadku. Google będzie w tej kwestii lobbować w trzech stanach (Illinois, Delaware i Missouri), ale już teraz działa prewencyjnie. Powołuje się np. na aplikację DriveSafe, która alarmuje zasypiających za kółkiem kierowców i wspiera się dość ciekawą akcją PR, obalającą 10 mitów Google Glass.

  1. Mit 1: Okulary rozpraszają i odcinają od rzeczywistego świata. Google przypomina, że Glass jest domyślnie wyłączony. W przeciwieństwie do obecnych alternatyw, jak gapienie się na ulicy w tablet albo smartfon, okulary są zaprojektowane w taki sposób, aby dać nam dokładnie tyle cyfrowej wygody, ile w danym momencie potrzebujemy. A chwilę później możemy płynnie wrócić do “nieposzerzonego” realu.
  2. Mit 2: Glass jest zawsze włączony i nagrywa wszystko w swoim zasięgu. To ma związek z poprzednim punktem. Glass nie jest docelowo włączony, ale nawet kiedy nagrywa, jego bateria nie uciągną dłużej niż 45 minut.
  3. Mit 3: Glass Explorers (czyli de facto najwcześniejsi nabywcy i beta-testerzy) to fanatycy technologii i geecy. Google twierdzi, że Explorerzy pochodzą z różnych środowisk: to rodzice, studenci, dziennikarze, lekarze, strażacy (i geecy! Nie wierzę, że inie ma żadnych geeków!). To w takim stopniu sympatycy nowych technologii, jak ludzie, których na co dzień możemy spotkać nad tabletami w kawiarni.
  4. Mit 4: To właśnie teraz Glass przeżywa swój najlepszy okres. Zgodnie z tym co zauważył Don Reisinger, produkt jest na razie prototypem. Google sam przyznaje, że dzisiejsza wersja w zestawieniu z przyszłą, może przypominać “cegłę” z lat 80. położoną obok smartfonu. O ostatecznym kształcie zadecydują sami użytkownicy, dlatego tak istotny jest feedback Explorerów.

    2

  5. Mit 5: Glass ma zaimplementowany system ‘facial recognition’. Najkrócej: nie. Google, pod wpływem opinii użytkowników, podjął świadomą decyzję, aby nie oferować takiej aplikacji. I nawet jeżeli stworzy ją ktoś inny, niekoniecznie znajdzie się ona w sklepie MyGlass.
  6. Mit 6: Okulary zakrywają twoje oczy. Ekran Glass znajduje się tak naprawdę nad prawym okiem, a nie przed nim. Urządzenie zostało zaprojektowane w taki sposób, aby użytkownik był w pełni obecny w realu, a nie odcinał się od niego, mając przed okiem bardziej kompaktowy ekran telefonu.

    3

  7. Mit 7: Glass jest narzędziem inwigilacji doskonałej. Google twierdzi, że gdyby chciało stworzyć takie urządzenie, to postarałoby się lepiej. Poza tym istnieją bardziej dyskretne sposoby inwigilacji, niż maszerowanie po ulicy w okularach, które świecą za każdym razem, kiedy wyda im się komendę głosową.
  8. Mit 8: Glass jest dostępny tylko dla tych nielicznych, których na niego stać. Tutaj Google trochę kluczy i relatywizuje: że niektórzy po prostu oszczędzali na ten zakup latami, że w wielu przypadkach za zakup zapłacił ktoś inny, np. pracodawca, że ktoś zebrał pieniądze drogą crowdfundingu…(albo przynajmniej próbuje ;) ). Bądź co bądź, 1500$ piechotą nie chodzi.
  9. Mit 9: Glass jest zabroniony. Wszędzie. Funkcjonalności okularów Google’a są odbiciem funkcjonalności telefonów, dlatego stosują się do nich identyczne zasady. To może przestać być aktualne przynajmniej w samochodach, jeżeli lobbyści firmy okażą się niewystarczająco przekonujący.
  10. Mit 10: Glass oznacza koniec prywatności. Podobne opinie pojawiały się podczas wprowadzania na rynek pierwszych telefonów w XIX wieku, a później kamer i… kamer w telefonach. A jednak liczba telefonów, kamer i kamer w telefonach rośnie z roku na rok. I będzie rosła, nawet jeżeli Google Glass poniesie rynkową klęskę. Zresztą… obrońcy prywatności mogą zajrzeć na YouTube i zwrócić uwagę na filmy, które ludzie tam udostępniają.

Trzeba przyznać, że argumentacja Google jest przekonująca, a same działania PR bardzo rzeczowe i nienachalne. W podobnej stylistyce utrzymana jest także lista porad dla społeczności Google Glass Explorerów. Ostatnia ze wskazówek jest szczególnie udana: “Nie bądź Glasshole – szanuj innych i jeżeli tylko mają jakieś pytania lub wątpliwości dotyczące Glass, bądź uprzejmy i cierpliwy. Wytłumacz im jak to działa i najlepiej zademonstruj. A tam, gdzie prosi się o wyłączenie telefonu, wyłącz i Glass.”. Niewykluczone, że pomimo dobrych (i komercyjnych) chęci Google, Glass wyłączać się będzie także w samochodzie. W przeciwieństwie do telefonów.

Źródła: Google+, TechCrunch, Google Glass, Slash Gear.
Grafiki: 1, 2, 3, 4.
Wideo: YouTube.