26

Glovo wchodzi do Polski – ich kurierzy dostarczą Ci cokolwiek zechcesz w mniej niż godzinę

Dostaliśmy dziś informację na skrzynkę e-mail o debiucie w Polsce hiszpańskiego startupu Glovo. Na razie tylko w stolicy, ale grzebiąc w adresie strony widać już kolejne miasta, na przykład Kraków.

Glovo, to aplikacja mobilna, dzięki której możemy zamówić dowolny produkt w swoim mieście, który zostanie nam dostarczonym w czasie „liczonym w minutach”. Aplikacja ma już 5,5 mln użytkowników na całym świecie, działa w 186 miastach w 26 krajach. 35 tysięcy aktywnych kurierów dostarcza użytkownikom produkty z 16 tysięcy punktów partnerskich.

Debiut Glovo w Polsce w zasadzie nie jest zbyt udany, jeśli chodzi o przygotowanie – więcej dowiemy się ze sklepów mobilnych czy z przesłanego nam e-maila niż z ich strony www, nie do końca przetłumaczonej i kaleczącej nasz język czy z nieaktywnymi odnośnikami. To wszystko nie wzbudza zbytnio zaufania, ale miejmy nadzieję, że szybko się z tym uporają i poprawią te początkowe błędy, bo potencjał usług jest spory.

Zamów dowolną rzecz, a kurier z Glovo dostarczy ją w mniej niż godzinę. Jesteś głodny? Odbierz pyszne jedzenie ze swojej ulubionej restauracji i kup produkty z dowolnego sklepu lub supermarketu w mieście. Ulubione hamburgery, pyszna zdrowa żywność, pizza, dania z grilla, kebab, tapas, a może sushi? Kwestia smaku. Wybierz swoje ulubione danie, a my je dostarczymy! Potrzebujesz czegoś? Jedzenie, leki, kwiaty, alkohol, artykuły spożywcze, gry, skarpetki… Możemy nawet odebrać Twój garnitur z pralni albo przywieźć zapomniane klucze. Glovo będzie Twoim osobistym asystentem. Znajdź świetne okazje w pobliżu. Upoluj mega promocje w sklepach. Wykorzystaj darmowe kupony. Korzystaj z całodobowych dostaw jedzenia. Jesteś na diecie? Wybierz się na zdrowe zakupy online. Coca-Cola lub Nespresso z dostawą do domu? Żaden problem. Zamów dowolną rzecz, z dowolnego miejsca.

Cokolwiek, to nie jest wcale przesada, wachlarz sklepów i produktów, które możemy zamówić jest spory. Dodanych już jest sporo sklepów partnerskich, jednak katalog produktów jeszcze kuleje, bo nie we wszystkich pozycjach uświadczymy możliwość zamówienia. Gotowy jest na przykład Rossmann, ale już jeden z największych elektromarketów EURO RTV AGD – nie.

Co do składania samego zamówienia na wybrany produkt, zdaje się to być przygotowane intuicyjnie i wygodnie. Wybieramy interesująca nas kategorię – restauracje, apteki, supermarkety, cokolwiek, kurier (tu też mieści się to cokolwiek, mogą to być na przykład zostawione gdzieś klucze) czy pozostałe sklepy, jak właśnie Rossmann czy iSpot, następnie wskazujemy produkty, które chcemy zakupić, czas dostawy i w zasadzie to tyle, jeśli wcześniej dodaliśmy nasz adres dostawy czy kartę płatniczą.

No właśnie – formy płatności… Tu też na razie biednie. Jedynie dostępna jest opcja dodania karty płatniczej, zarówno przy składaniu zamówienia na stronie, jak i poprzez aplikację mobilną. Aż się prosi o dodanie choćby Google Pay czy Apple Pay, nie wspominając już o BLIKU, który bije rekordy popularności w Polsce. To też świadczy o braku przygotowania do startu, akurat w naszym kraju.

Co z kosztami dostawy? Te ustalane są na podstawie odległości. Jeśli zamawiamy produkt bez wskazania sklepu, cena usługi i towaru pokaże się nam w aplikacji dopiero po jego zakupie przez kuriera.

Ceny naszych usług są uzależnione od dystansu do pokonania, innymi słowy: im bliżej, tym taniej. Kiedy zamawiasz „Kuriera” na Glovo, aplikacja oblicza odległość od punktu odbioru do punktu dostawy i wskazuje na tej podstawie koszt dostawy. Kiedy zamawiasz „Cokolwiek” na Glovo, aplikacja oblicza odległość od punktu odbioru do punktu dostawy i wskazuje na tej podstawie koszt dostawy. Gdy kurier dokona zakupu produktu, poznasz całkowity koszt usługi. Jeśli zamawiasz z jednego z naszych sklepów, cenę artykułu poznasz wcześniej, a koszt dostawy będzie z góry ustalony, w zależności od warunków naszej umowy z danym sklepem. Szczegóły możesz sprawdzić, klikając wybrany sklep. Dzięki temu przed potwierdzeniem zamówienia poznasz całkowity koszt usługi. Pamiętaj, że w miastach z całodobową obsługą do kosztu dostawy nocnej (w godzinach od 24:00 do 8:00) doliczamy 7% prowizji do ceny każdego produktu.

Miejmy nadzieję, że wymienione przeze mnie błędy o niedociągnięcia zostaną szybko naprawione, bo sam pomysł wydaje się niezwykle ciekawy. Do tej pory, by zamówić jakiś produkty wchodziliśmy na strony poszczególnych sklepów, teraz będziemy mogli to załatwić z poziomu jednej aplikacji mobilnej.

Przeglądając te sklepy partnerskie w aplikacji i zasady współpracy z Grovo, naszła mnie tylko jedna wątpliwość, jak rozwiązano kwestie ubezpieczenia towaru? Bo to przecież nie działa, jak tradycyjna firma kurierska.

Zamówienia przekazujemy kurierom, którzy dokonują zakupów w Twoim imieniu, a zatem to Ty jesteś nabywcą oraz użytkownikiem końcowym. Wszelkie zwroty lub reklamacje dotyczące produktów należy zgłaszać bezpośrednio w miejscu zakupu, bez udziału Glovo.

Okazało się, że Glove oferuje ubezpieczenie towaru do 2000 euro, obawiam się więc, że poszczególne sklepy nie zdecydują się na umieszczenie droższych produktów w swoich katalogach.