Mobile

Generation Mobile 2013 - co się działo w ciągu 2 dni konferencji

Paweł Aleksandruk
Generation Mobile 2013 - co się działo w ciągu 2 dni konferencji
Reklama

Generation Mobile 2013 to już drugi event organizowany przez AntyWeb.pl i NoNoobs.pl, na którym spotkali się ludzie branży mobilnej i nie tylko z Pols...

Generation Mobile 2013 to już drugi event organizowany przez AntyWeb.pl i NoNoobs.pl, na którym spotkali się ludzie branży mobilnej i nie tylko z Polski i ze świata. Podczas 2 dni intensywnych prezentacji dowiedzieliśmy się o kilku ciekawych rozwiązaniach mobilnych, które zmieniają trendy nie tylko w sektorach technologicznych, ale również w bankowości i życiu codziennym docelowych użytkowników.

Reklama

Konferencja była prowadzona przez Grzegorza Marczaka z AntyWeb oraz Agnieszkę Świtkowską i Dariusza Sokołowskiego z NoNoobs, którzy dbali o zapowiedzi i organizację, a także “pospieszanie prelegentów”;), tak aby wszyscy zainteresowani mieli szansę wystąpić i nikt nie poczuł się poszkodowany.


Z pełną listą firm oraz sponsorów można zapoznać się na stronie Generation Mobile 2013, ja chciałbym sie jednak skupić na kilku, które szczególnie zadziałały na moją wyobraźnię i ich ciekawych lub interesujących rozwiązaniach.

Ponieważ uważam, że gemifikacja to ciekawe rozwiązanie, nie mogę pominąć faktu, że podczas trwania tego eventu, każdy z uczestników mógł brać udział w konkursie w którym główną nagrodą był tablet HP. Do dyspozycji uczestników była oddana strona mobilna, na której można było się meldować i oceniać każdy wykład czy prezentację oraz sprawdzić program i swoje osiągnięcia. Wyniki rywalizacji były wyświetlane również na monitorze przy wyjściu z auli konferencyjnej.

W trakcie trwania konferencji różne firmy w różny sposób przedstawiały swoje mobilne rozwiązania, niektórym wyszło to bardzo dobrze - czasem nawet pomimo pewnych problemów technicznych, ale o tym nieco później - niektórzy jednak, chyba nie potraktowali konferencji poważnie i nie przygotowali się do niej należycie, co spowodowało nadużyciem przerywników typu “yyyyy” podczas ich wypowiedzi.


Pierwszego dnia pozytywnie pokazało się Spotify i prezentacja prowadzona przez Patricka Bromana. Co prawda to właśnie podczas tego wystąpienia zawiódł iPad mini, z którego leciała prezentacja, to Patrick wybrnął z twarzą i okraszając żartami swoją wypowiedź przedstawił nie tylko historię, ale i plany Spotify. Widać, że zależy im, nie tylko na naszym rynku, ale również na specjalistach, których chcą rekrutować w naszym kraju. Podczas rozmowy w kuluarach, przedstawiciele firmy przyznali, że cenią naszych developerów i chcieli by aby wielu z nich pracowało u nich w firmie.

Reklama

Wielkim rozczarowaniem konferencji, chyba nie tylko w moim przekonaniu okazało się Evernote. Potraktowali nas trochę po macoszemu, a ich prezentacja pobiła chyba wszystkie rekordy “yyyy”. Dymitry Stavisky, próbował zainteresować publiczność. Podał on tylko kilka faktów o produkcie, które były interesujące. ale nie porywające, takich jak na przykład to, że wprowadzając na rynki azjatyckie Evernote mili pewne obawy, gdyż powiedziano im, że aby produkt się sprzedał będą musieli zmienić wszystko - nie zmienili nic i produkt przyjął się bardzo dobrze w niezmienionej formie. Wspomniał także, że nie czują się w żaden sposób zagrożenie ze strony innych firm, jak chociażby Google z ich nowy produkt Keep.


Reklama

Po tych prezentacjach przyszła czas na rozwiązania mobilnej bankowości. Tu swoje produkty przedstawiły dwa banki Bank Zachodni WBK oraz PKO Bank Polski. Sporo statystyk, ale również wiele ciekawych informacji. Myślę, że porywająca prezentacja PKO i ich nowy produktu IKO sprawił, że klika osób obecnych - jeśli nie wszyscy, zapragnęli otworzyć konto w PKO. Ich apka ciągle się rozwija, ale już dziś dzięki niej jesteśmy w stanie pozbyć się kart płatniczych z portfela i przeprowadzić większość transakcji za pomocą telefonu i rozwiązań jakie proponują. Miedzy innymi możemy wypłacić pieniądze z bankomatu - na razie tylko PKO, ale już niebawem usługa będzie również dostępna w jednej z najpopularniejszych sieci bankomatów w Polsce, możemy również przelewać pieniądze, a także płacić za zakupy wszędzie tam gdzie do tej pory używaliśmy kart płatniczych.


Atmosferę rozładował na pewno występ Antoniego Syrek-Dąbrowskiego. Wzbudził on co prawda mieszane uczucia ukazując trochę kontrowersyjną opcję “robienia startupów w chmurze” i do tej pory pewnie liczni z uczestników próbują dojść do tego, “czy ten pan to na serio...?” Więc mam nadzieję, że mogę tu rozwiać wszelkie wątpliwości i powiedzieć, że to był to występ profesjonalnego komika;). Podoba mi się jednak opcja, że zaczynają się śmiać ze startuperów, przedsiębiorców i developerów - oznacza to, że scena ta rośnie w siłę:).

Pierwszego dnia mogliśmy również oglądać prezentacje PayPala, T-Mobile, Qualcomm - bardzo ciekawe rozwiązania i na pewno przyszłościowe, Przelewy24, Xyologic, a także uczestniczyć w prezentacji i nagradzaniu finalistów w konkursie na najlepsze aplikacje dla iOS, Windows Phone i Androida.

Dzień pierwszy zakończył się imprezą integracyjno-networkingową dla uczestników konferencji, ale ten temat pominę, kto nie był ten niech żałuje;).

Reklama

Drugiego dnia zachwyciła swoim produktem firma Eniro Polska, znana bardziej jako Panorama Firm. Choć ich aplikacja mobilna nie jest jeszcze w pełni gotowa i obejmuje swoim zasięgiem tylko kilka miast, to wydaje się być ciekawym rozwiązaniem dotyczącym wyszukiwania firm i usług. Czekam na dopracowanie niedociągnięć, jak się wydaje bardziej dotyczących funkcjonalności niż wyglądu.


Ciekawe prezentacje przeprowadziły firmy taksówkowe iTaxi i MyTaxi. Szczególnie Stefan Batory z iTaxi uraczył nas wieloma ciekawymi danymi dotyczącymi rynku taksówkowego, oraz przyszłych planów firmy. Wydaje się, że w przyszłości walka o klienta miedzy tymi dwoma firmami nabierze rozpędu, gdyż proponują oni prawdziwą rewolucję na rynku taksówek. Obydwie firmy mają ciekawe rozwiązania w dziedzinie lokalizacji, komunikacji oraz “socjalizacji” usług i mam nadzieję, że zamiast rywalizować nawiążą współpracę, tworząc naprawdę ciekawe rozwiązania komunikacyjne.

Warto jeszcze wspomnieć o panelu dyskusyjnym w którym brało udział trzech panów, Wojciech Urbański z Allegro, Stefan Nowak z Nokaut oraz Arek Skuza z iTraff prowadzonym przez Grzegorza Marczaka od nas;). Dyskusja wrzała na temat przyszłości m-commerce, pułapek i rozwiązań jakie już są stosowane i jakie będa miały wpływ na przyszłość sprzedaży mobilnej w Polsce i na świecie. Poruszone zostały również tematy rozwlekłych procesów płatniczych i braku w naszym kraju “one click payment”. Myślę, że gdyby nie określony czas przeznaczony na tą dyskusję, trwałaby ona do wieczora, szczególnie że Arek co chwila poruszał jakąś interesującą, nową kwestię rozniecającą kolejną burzliwą dyskusję.


Można pokusić się o stwierdzenie, że passę zachwytu nad mobile i nowymi produktami oraz rozwiązaniami ostudziła trochę - oczywiście motywująco, Monika Mikowska, która przedstawiła “7 grzechów głównych w mobile commerce”. Okazało się, że spora część aplikacji m-commerce nie jest zoptymalizowana oraz gotowa na opanowanie rynku i jeszcze sporo pracy pozostało jej developerom. Kardynalne błędy to między innymi nieintuicyjna obsługa, potrzeba przedzierania się przez, wydawałoby się niekończące się kategorie zanim dotrze się do szukanego produktu, oraz potrzeba scrollowania w celu dotarcia do “ukrytych poza wyświetlaczem” opcji sklepu czy funkcji płatności. Tu także kuleje “one click payment”, a właściwie jego brak - winą zostały obarczone banki i zawiłe procesy autoryzacyjne;).

Nie sposób jest opisać wszystkich prezentacji i dlatego odsyłam do strony głównej Generation Mobile 2013 po więcej szczegółów na temat innych firm, które mogliśmy oglądać na konferencji - Gemius, SerwerSMS, Httpool, Redexperts, LoveMobile, Grupa Sport.pl, Google i WP. Tam także, już niebawem będą dostępne dodatkowe informacje oraz raporty z konferencji.

Mam nadzieję, że wszyscy oprócz “kilku toreb gadgetów konferencyjnych” wyszli z tego wydarzenia z nowymi inspiracjami, pomysłami oraz plikiem wizytówek i ciekawymi propozycjami współpracy.

To moje wrażenia. Napiszcie w komentarzach jak Wy to widzieliście? Czy może wybieracie się za rok?

Do zobaczenia za rok na Generation Mobile 2014 - mam nadzieję z lepszym WiFi;)!

Fotki: Jan Rybczyński i trochę ja;)


Partnerem Generalnym Generation Mobile 2013 była firma Qualcomm.


Partnerem relacji z konferencji była firma Allegro.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama