Polska

Fałszywe maile i SMSy do klientów Poczty Polskiej. Uważajcie na linki i załączniki!

Kamil Świtalski
Fałszywe maile i SMSy do klientów Poczty Polskiej. Uważajcie na linki i załączniki!
Reklama

Poczta Polska informuje o próbach oszustw. Uważajcie na wiadomości e-mail i SMS — tamtejsze linki i załączniki!

W związku z wprowadzeniem od pierwszego lipca zmian w rozliczaniu podatku za przesyłki spoza Unii Europejskiej panuje spore zamieszanie. Informacji w sieci na temat tego jak to się odbywa jest multum. Sam robię zakupy spoza UE regularnie, otrzymuję kilkadziesiąt takich paczek rocznie z różnych zakątków świata i... wygląda na to, że z tymi rozliczeniami potrafi być różnie w zależności od placówki i rodzaju przesyłki. Niezmiennie szokuje mnie to, że listonosze dostarczający pakunki za które należy się dodatkowa opłata nie są wyposażeni w terminale, a także cały ten chaos organizacyjny. Nie dziwi jednak wzmożona aktywność przestępców, dla których okazało się to pomysłem na biznes. Poczta Polska oficjalnie ostrzega o możliwych próbach oszustw. Najwyraźniej przestępcy nie śpią i wprowadzają w życie nowy pretekst dla akcji phishingowych.

Reklama


Fałszywe maile i SMSy do klientów Poczty Polskiej. Uważajcie na linki i załączniki

Poczta Polska otrzymuje informacje dotyczące nowych działań internetowych przestępców. Ci wysyłają niczemu nieświadomym użytkownikom wiadomości e-mail i SMSy z odnośnikami i załącznikami. Te drugie narażają użytkowników na zarażenie koniem trojańskim. Co więcej, jak to zwykle bywa z takimi atakami — użytkownicy mogą być proszeni o dane logowania do banku lub innych serwisów. W oficjalnym komunikacie rzeczniczka prasowa Poczty Polskiej, Justyna Siwek, pisze:

Po kliknięciu w załącznik albo link znajdujący się w otrzymanej wiadomości, komputer może zostać zarażony wirusem, w tym wypadku koniem trojańskim, który pozwoli przestępcom wykraść dane i przejąć kontrolę nad komputerem. W przypadku najnowszego ataku cyberprzestępców, jaki wykryliśmy, użytkownik może też zostać poproszony o dane logowania do banku albo innych serwisów. Grozi to przekazaniem wrażliwych danych osobowych, a nawet utratą pieniędzy z kont bankowych. Kategorycznie wyjaśniamy, że Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła i nigdy nie prosi swoich klientów o dane bankowe.

Poczta Polska prosi też o zgłaszanie wszystkich podejrzanych wiadomości na adres e-mail incydent@poczta-polska.pl.


Okazja czyni złodzieja. Uważajcie na podejrzane wiadomości

Wierzę że znając podstawowe zasady bezpieczeństwa nikt nie nabierze się na metody przestępców. Mimo wszystko ostatnie miesiące pokazują, że z tą znajomością bywa... różnie — zresztą nie dalej niż wczoraj Grzegorz starał się odpowiedzieć na pytanie poniekąd związane ze szkodami, które takie ataki mogą wyrządzić (zobacz: Nieautoryzowane transakcje – czy banki mają obowiązek zwrotu środków utraconych w wyniku oszustwa?). Po wprowadzonych kilka tygodni temu zmianach panuje spory chaos organizacyjny, klienci wypatrujący swoich paczek z najrozmaitszych zakątków świata dają się wziąć z zaskoczenia i o problemy nietrudno. Dlatego bądźcie ostrożni, rozważnie otwierajcie linki, załączniki i czuwajcie. No i dajcie znać znajomym i rodzinie, może wciąż wypatrują paczek z Aliexpress i spółki które kupili kilka miesięcy temu...

Źródło

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama