Wczoraj napisał do nas jeden z Czytelników wiadomość, w której poinformował nas o niezrozumiałej decyzji Tripadvisor o zakończeniu wsparcia dla języka polskiego na stronie i w aplikacji mobilnej.
Tripadvisor usunął polską wersję ze strony i aplikacji. Polacy przenieśli się do Google
Z początkiem tego roku twórcy serwisu z opiniami i recenzjami lokali, restauracji czy atrakcji turystycznych Tripadvisor zdecydowali o usunięciu polskiej wersji strony pl.tripadvisor.com i aplikacji mobilnej. To niezrozumiała decyzja w kontekście jej popularności w Polsce, swoje niezadowolenie z tego stanu rzeczy wyrazili zarówno właściciele lokali, jak i użytkownicy serwisu i aplikacji mobilnej.
Język polski zniknął z serwisu prawdopodobnie na początku tego roku, można to wywnioskować z opinii rozżalonych użytkowników aplikacji mobilnej Tripadvisor w Google Play. Wnioskuje to też z danych Wayback Machine - Internet Archive, tak jeszcze na początku stycznia wygladała strona główna Tripadvisor:
Teraz w całości serwis dostępny jest dla polskich użytkowników w wersji angielskiej, można jedynie zostawiać opinie i recenzje w języku polskim i wyświetlać je po zaznaczeniu w opcjach.
Nasz Czytelnik tak oto skomentował ten fakt:
Po tym jak Zomato przejęło Gastronautów przez jakiś czas szukaliśmy dla siebie miejsca, trafiając ostatecznie na serwis TripAdvisor. Myśl, która nam przyświecała, brzmiała: to za duży serwis, aby ktokolwiek mógł go wykupić, można coś tam wysyłać bez strachu, że ktoś to przejmie i wykasuje wszystko w cholerę, zostawiając zgliszcza. W porównaniu z Gastro, na Tripie można było recenzować nie tylko restauracje ale również i atrakcje turystyczne (dostępna była m.in. możliwość wysyłania zdjęć). Przez tych ładnych kilka lat dorobiliśmy się tam dość pokaźnej liczby recenzji, zdjęć, zostawiliśmy na Tripie (dosłownie i w przenośni) niemało zdrowia, poświęciliśmy na to naprawdę sporo czasu.
Tymczasem, gdzieś w 2021, z serwisu zniknął język polski. Zostawiono całą masę innych wersji językowych, ale akurat tę polską - skasowano. Do dziś nie jesteśmy pewni, co było powodem takiego obrotu spraw. Napisałem nawet wiadomość do obsługi, ale nie dowiedziałem się niestety niczego ciekawego. To cios o tyle, że nie każdy płynnie posługuje się choćby angielskim - a niekoniecznie musi mieć ochotę na tłumaczenie maszynowe, dostępne w serwisie. Aplikacja na Androida również nie działa już po polsku, co spowodowało że straciła 90% swojej wcześniejszej funkcjonalności.
W wiadomości, którą przesłał w wyjaśnieniu tej decyzji Tripadvisor możemy przeczytać, iż podjęli ją z uwagi na konieczność skupienia się na rozwoju podstawowych funkcjonalności, dzięki którym użytkownicy w Polsce nadal mogą z nich korzystać, nawet już bez dedykowanej domeny pl.
Okazuje się jednak, iż mimo, że lubimy oceniać i recenzować miejsca, które odwiedzamy, brak obsługi polskiego języka w serwisie zdyskwalifikował go niemal z miejsca. Sprawdziłem na Tripadvisor najpopularniejsze lokale i ostatnie opinie jakie znalazłem to te z 2020 roku.
Jak widać powyżej ten sam lokal nadal oceniany jest w to miejsce w Google, które chyba pozostało dla Polaków jedynym miejsce, gdzie teraz będziemy recenzować lokale.
Wspomniane przez naszego Czytelnika Zomato (przejęli serwis Gastronauci.pl w 2014 roku), również świeci pustkami z tym, że już od 2018 roku. Nie wiem, co się wtedy zmieniło na Zomato, wprawdzie po części też przeszli już na wersję angielską, ale opisy lokali nadal są w języku polskim.
Wydaje się więc, że zwyczajnie przestaliśmy korzystać z tego typu serwisów, wybierając najprostszą i najszybszą drogę do opiniowania i recenzowania odwiedzanych miejsc, czyli w Google, no i po części też na Facebooku. Dedykowane aplikacje i serwisy tracą powoli na znaczeniu, przynajmniej jeśli chodzi o polskie lokale i atrakcje, stąd zapewne odejście ich twórców od wspierania polskich wersji.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu