Facebook jest nieugięty w przesuwaniu granicy prywatności, w skrajnych przypadkach pod naporem opinii publicznej ustępuje ale zaraz po tym podejmuje k...
We are now making a user’s address and mobile phone number accessible as part of the User Graph object. Because this is sensitive information, we have created the new user_address and user_mobile_phone permissions. These permissions must be explicitly granted to your application by the user via our standard permissions dialogs.
Dlaczego po raz kolejny się czepiam skoro to użytkownik sam decyduje o tym czy da aplikacji dostęp do swoich danych adresowych i numeru telefonu?
Z 500 milionów aktywnych użytkowników Facebooka prywatnością przejmuje się pewnie bardzo niewielki procent - a jeszcze mniejszy czyta dokładnie wszystkie komunikaty jakie wyświetlane są przy akceptowaniu aplikacji. Nie należy więc przyjmować, że każdy będzie zdawał sobie sprawę na co tak naprawdę pozwala i jakie mogą być tego konsekwencje. Facebook mógłby też lepiej postarać się informować użytkowników o tym na co tak naprawdę się zgadzają. Wprawdzie powstał osobny blok z informacjami o dostępie do danych kontaktowych natomiast już to co dokładnie udostępniamy nie jest tak bardzo rzucające się w oczy jak powinno.
Oczywiście Facebook nie ma na celu sprzedaży naszych danych osobowych czy też bycia ich właścicielem. Tego typu teorii spiskowych nie należy w ogóle rozważać. To co natomiast chce FB osiągnąć to powiększenie naszego social graphu o bardzo łatwy dostęp (właściwie bez naszej interakcji) do coraz to nowych aplikacji. Nasze dane będą więc "pływały" przez internet po to tylko abyśmy jeszcze łatwiej i szybciej mogli skorzystać z nowej usługi / serwisu /aplikacji (wszystko oczywiście za naszą zgodą).
Obawiam się tylko jednego - Facebook rozwija się za szybko w stosunku do poziomu wiedzy społeczeństwa na temat prywatności i ochrony danych. Szczególnie ważne jest to w kontekście tych, którzy będą chcieli wykorzystać niewiedzę ludzi i zarabiać pieniądze na prywatnych informacjach. Niestety mamy też dość dużo przykładów spamu i aplikacji wyłudzających danych na Facebooku i w około niego.
Trochę rozczarowuje mnie ten brak zaangażowania Facebok w edukację użytkowników. Wiedza nie jest przecie wrogiem przemian - wręcz odwrotnie jest ich najlepszym możliwym sprzymierzeńcem. Wszystko oczywiście przy założeniu, że przemiany będą akceptowane przez społeczeństwo.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu