Polska

Urzędy bez ton zmarnowanego papieru? Choć trudno w to uwierzyć, to już się dzieje

Tomasz Szwast
Urzędy bez ton zmarnowanego papieru? Choć trudno w to uwierzyć, to już się dzieje
Reklama

Gdyby w Familiadzie zadano pytanie o to, z czym kojarzą się polskie urzędy, ankietowani z pewnością udzieliliby odpowiedzi, że z tonami dokumentacji. To nie tylko szkodliwe dla środowiska, ale przede wszystkim stanowiące spore obciążenie dla budżetu za sprawą konieczności odpowiedniego zarządzania i archiwizacji. Na szczęście pozytywne zmiany już się dzieją, o czym właśnie mogliśmy usłyszeć.

14 lipca 2025 roku odbyła się konferencja zorganizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji, NASK i Centralny Ośrodek Informatyki. To właśnie te instytucje odpowiedzialne są za EZD RP, czyli Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej. Jak przebiega wdrożenie EZD RB i co czeka nas w najbliższym czasie? Oto garść najważniejszych informacji.

Reklama

Z urzędów i instytucji państwowych może zniknąć papier. I to zupełnie za darmo

Jak poinformowali organizatorzy konferencji, obecnie z EZD RP korzysta przeszło 1300 jednostek administracji publicznej. Najmniejszą jednostką, która już wdrożyła system jest Państwowa Inspekcja Nadzoru Budowlanego w Hajnówce. Tworzą ją... trzy osoby. Ten sam system został wdrożony również m.in. w Urzędzie Miejskim w Białymstoku, gdzie korzysta z niego ponad 1200 osób. Na co mogą liczyć podmioty, które zdecydują się na implementację EZD RP?

Przede wszystkim na to, że system zostanie wdrożony bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów z budżetu jednostki. W ramach wdrożenia otrzymują dostęp do systemu, pakiet szkoleń, wsparcie wdrożeniowe i infrastrukturę chmurową.

Skąd w takim razie środki na EZD RB? Z Krajowego Programu Odbudowy. Na przeszkolenie pierwszych 300 tysięcy użytkowników przeznaczone zostanie 200 milionów złotych właśnie z KPO.

Cyfrowe urzędy już za kilka lat

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, platforma EZD RP stanie się obowiązkowa dla wszystkich jednostek administracji centralnej i samorządowej od 1 stycznia 2028 roku. Obecnie z systemu korzystają 473 jednostki, 763 instytucje jest w trakcie wdrożenia, a 1241 podmiotów znajduje się w formalnym procesie dołączenia.

Oznacza to, że cel jest bardzo ambitny, a czasu na jego realizację zostało naprawdę niewiele. Wypada jednak trzymać kciuki za to, by wszystko się udało. Urzędy wolne od ton niepotrzebnego papieru to coś, na czym wszyscy skorzystamy.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama