Polska

Ministerstwo Cyfryzacji klepie się po plecach. Tu nie ma powodów do dumy

Piotr Kurek
Ministerstwo Cyfryzacji klepie się po plecach. Tu nie ma powodów do dumy
Reklama

Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło sukces: rozwiązaliśmy problemy z e-Doręczeniami. Pytanie tylko, czy do tych problemów powinno w ogóle dojść...

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o wielkich problemach z działaniem systemu e-Doręczeń, który na szeroką skalę uruchomiono 1 stycznia tego roku. Urzędnicy zgłaszali m.in. długie opóźnienia w wysyłce i odbiorze korespondencji wysyłanej drogą elektroniczną, a niektóre dokumenty giną lub "zawieszają się" w systemie. Ponadto wiele osób napotyka problemy z logowaniem do skrzynek i pobieraniem załączników. Z relacji medialnych wynika, że sprawę komplikuje też brak synchronizacji z systemami obiegu dokumentów w urzędach oraz zgłaszane przypadki naruszenia ochrony danych osobowych – mowa np. o upublicznianiu numerów PESEL urzędników, którzy wysyłają konkretne pisma. Te niedogodności poważnie utrudniają pracę urzędów i mogą prowadzić do opóźnień w postępowaniach administracyjnych. Sytuacja jest na tyle poważna, że już pojawiają się sygnały od samorządów, które nie wykluczają wezwania do wyłączenia systemu, jeśli problemy nie zostaną rozwiązane do końca stycznia.

Reklama

e-Doręczenia z problemami. Spektakularna porażka?

Do sprawy odniosło się Ministerstwo Cyfryzacji, które w swoim komunikacie mówiło:

W związku ze zgłoszeniami części podmiotów publicznych dotyczącymi problemów z realizacją usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, które zostały przekazane Poczcie Polskiej, Minister Cyfryzacji zwrócił się do Prezesa Poczty Polskiej o przedstawienie do 23 stycznia 2025 r. informacji nt. stanu realizowanych usług przez Pocztę Polską jako Operatora Wyznaczonego, w tym informację w zakresie naprawy zgłaszanych błędów dot. realizacji usługi oraz przedstawienie propozycji działań naprawczych usprawniających korzystanie z e-Doręczeń.

Falstart? Do nowego systemu przygotowywano się bardzo długo i jego uruchomienie było wielokrotnie przekładane i tłumaczone koniecznością dopięcia wszystkiego na ostatni guzik, by nie było problemów. Urzędy miały mieć kilkanaście miesięcy na zapoznanie się z nowymi procedurami i działaniem poszczególnych funkcji i narzędzi gwarantujących szybki i bezpieczny sposób komunikacji elektronicznej. Okazuje się jednak, że w całym tym okresie zapomniano o najważniejszym – wydolności systemu i przygotowania ze strony operatora. W tym przypadku chodzi oczywiście o Pocztę Polską, która po raz kolejny pokazuje, że chyba ma spory problem z odnalezieniem się w cyfrowym świecie.

e-Doręczenia do poprawy. Więcej problemów nie będzie?

Ministerstwo Cyfryzacji odnosząc się do sprawy, zapowiedziało, że oczekuje od Poczty Polskiej szczegółowych wyjaśnień, ale także zapewnia o pełnej gotowości Centralnego Ośrodka Informatyki w udzieleniu pomocy technicznej. A teraz informuje o rozwiązaniu większości problemów z systemem. Wspólnie podjęto działania mające na celu usprawnienie funkcjonowania systemu e-Doręczeń dla podmiotów publicznych, w tym samorządów. System ten, do którego przystąpiło ponad 40 tysięcy podmiotów, wymaga poprawnej integracji od każdego z nich. Poczta Polska zidentyfikowała i rozwiązała problemy z 34 podmiotami, które nieprawidłowo korzystały ze Standardu wymiany danych UA API, co przyczyniło się do znacznej poprawy działania całego systemu. Problemy z wydłużonym czasem i odbieraniem przesyłek dotyczyły niewielkiego odsetka (mniej niż 1%) przesyłek nadanych w styczniu.

Obecnie system e-Doręczeń zrealizował już ponad 3,5 miliona przesyłek. W celu poprawy integracji, eksperci Poczty Polskiej przedstawią dobre praktyki na spotkaniu z integratorami organizowanym przez Centralny Ośrodek Informatyki. System e-Doręczeń składa się z części backendowej, za którą odpowiada Poczta Polska, oraz frontendowej, którą zarządzają różne instytucje rządowe i dostawcy systemów kancelaryjnych. Centralny Ośrodek Informatyki zapewnia dostęp do testowego środowiska integracyjnego, aby ułatwić proces integracji. We współpracy z Pocztą Polską, COI będzie nadal wspierać podmioty publiczne i firmy obsługujące ich systemy w eliminowaniu błędów integracyjnych oraz kontynuować działania edukacyjne dla użytkowników systemu e-Doręczeń.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama