Akcja Partnerska

Email marketing z ciekawą fabułą – 5 pomysłów na zainteresowanie odbiorcy

GM
Grzegorz Marczak
18

Czy oglądałeś kiedyś serial, który wciągnął Cię tak bardzo, że obejrzałeś wszystkie odcinki jednym tchem, a po obejrzeniu ostatniego, nie mogłeś się doczekać kolejnej serii? Ja bez trudu mógłbym wymienić co najmniej kilka przykładów mistrzowsko opowiedzianych historii, które od razu budziły ciekawoś...

Czy oglądałeś kiedyś serial, który wciągnął Cię tak bardzo, że obejrzałeś wszystkie odcinki jednym tchem, a po obejrzeniu ostatniego, nie mogłeś się doczekać kolejnej serii? Ja bez trudu mógłbym wymienić co najmniej kilka przykładów mistrzowsko opowiedzianych historii, które od razu budziły ciekawość, trzymały w napięciu do samego końca i których zakończenie pozostawiało niedosyt.

Autorem wpisu jest Ireneusz Klimczak (cc) Content Marketing Expert z GetResponse.

Dziś przedstawię 5 sposobów na zawieszenie akcji w sytuacji pełnej napięcia (ang. cliffhanger) w mailingach. Zabiegi te mają na celu rozbudzenie ciekawości odbiorcy i są powszechnie stosowane przez twórców literackich i filmowych. Dodałem również przykłady konkretnych kampanii, które w podobny sposób budują napięcie i zwiększają zaangażowanie subskrybentów.

Zapoznaj się z poniższymi przykładami i sprawdź, które z nich mógłbyś wykorzystać w swoich kampaniach email marketingowych. Buduj napięcie i sprawiaj, że Twoi subskrybenci będą chcieli jeszcze więcej – w ten sposób zwiększysz konwersję i skuteczność działań email marketingowych.

Niebezpieczeństwo

Jednym z podstawowych i niezwykle skutecznych sposobów na zawieszenie akcji jest umieszczenie bohatera w sytuacji zagrożenia. Jeżeli historia kończy się w momencie, gdy bohater znajduje się w niebezpieczeństwie, większość osób chce poznać jego dalsze losy - włączy zatem kolejny odcinek serialu lub zacznie czytać następny rozdział książki.

Zabieg ten doskonale sprawdza się w literaturze i kinematografii, ale czy można wykorzystać go w kampaniach email marketingowych? Oczywiście, że tak! Istnieje wiele przykładów kampanii wykorzystujących atmosferę zagrożenia w celu skupienia uwagi odbiorców i zachęcenia ich do zapoznania się z większą ilością informacji na jego temat.

Wszystko zależy od obranej strategii komunikacji. Niektóre firmy wykorzystują koncepcję tzw. wroga marki – uosobienia przeciwstawnych wartości. Np. jeżeli zajmujesz się promocją zdrowia, Twoim wrogiem będą: bierny tryb życia, kaloryczne jedzenie, palenie tytoniu, etc. Znając wroga marki, nietrudno będzie Ci stworzyć kreację zwracającą uwagę na realne niebezpieczeństwo.

Przykładem marki, która działa w oparciu o jasno określone wartości i informuje odbiorców swoich kampanii o realnych zagrożeniach jest TOMS. Początkowo przy zakupie pary butów, firma przekazywała jedną parę potrzebującym dzieciom. Z czasem marce TOMS udało się stworzyć globalny ruch na rzecz poprawy jakości życia. Niedawno marka wraz z towarzystwem National Geographic wprowadziła kolekcję mającą na celu ochronę dzikich kotów zagrożonych wyginięciem.


Zdj. 1 Fragment newsletteraod firmy TOMS, zwracającego uwagę na konieczność ochrony zagrożonych gatunków.

Tajemnica

Najbardziej interesujący bohaterowie dzieł kultury zazwyczaj skrywają jakieś tajemnice. Stopniowo dowiadujemy się o szczegółach z ich życia. Powoli poznajemy wydarzenia, które mają wpływ na podejmowane przez nich decyzje i dalszy bieg historii.

Jeżeli chcesz rozbudzić ciekawość subskrybentów, postaraj się roztoczyć wokół głównego elementu kampanii aurę tajemnicy. Buduj napięcie etapami (np. wprowadzając na rynek nowy produkt, prezentuj jego poszczególne cechy za pomocą oddzielnych wiadomości) i nie zdradzaj wszystkich szczegółów od razu.

Ten sam mechanizm możesz wykorzystać do promocji. Zaoferuj subskrybentom tajemniczy prezent lub ogłoś wyprzedaż części asortymentu (o szczegółach poinformuj na stronie sklepu). Możesz również powiadomić ich o nadchodzącym, niespodziewanym wydarzeniu, a następnie odliczać dni, które pozostały do wyjawienia dalszych informacji.


Zdj. 2 Fragment newslettera od firmy KateSpade, informującego o nagłej wyprzedaży. Wiadomość nie zdradza szczegółów, odbiorca może dowiedzieć się więcej wchodząc na stronę.

Zaskoczenie

Kolejny sposób na zachęcenie odbiorcy do zapoznania się z większą ilością informacji jest wywołanie zaskoczenia. Można to osiągnąć na wiele sposobów, jednym z nich jest przełamanie rutyny – wprowadzenie do utartego schematu niespodziewanego elementu.

Wywołanie zaskoczenia jest skutecznym sposobem na skupienie uwagi odbiorców i zostanie zapamiętanym. Czasami wystarczy wprowadzić drobne zmiany do przewidywalnej sytuacji, aby zbić z tropu i zadziwić subskrybentów.


Zdj. 3 Fragment wiadomości od firmy Photojojo. Wiele osób będzie zaskoczonych, jak wiele cennych wskazówek dot. fotografii, mogą udzielić im pieski.

Wyjaśnienie krok po kroku

Kolejnym sposobem na zawieszenie akcji i zarazem podsycenie zainteresowania jest wyjaśnienie zagadki/interesującego zjawiska krok po kroku.

Taka konwencja ma miejsce pod koniec każdego odcinka animowanej serii Scooby Doo. Zanim zobaczymy prawdziwą twarz osoby, która podszywa się pod czarny charakter, członkowie grupy Tajemnicza Spółka wyjaśniają całą sytuację w szczegółach.

Spróbuj wykorzystać tę technikę, aby przedstawić ideę stojącą za Twoim produktem oraz proces jego powstawania. Dla wielu faktycznie zainteresowanych osób będzie to nie lada gratka. Wykorzystanie email marketingu jako wejścia za kulisy, sprawia, że ten kanał marketingowy nabiera szczególnej wartości.

Technika ta może okazać się szczególnie skuteczna w przypadku skomplikowanych, zaawansowanych produktów. Przygotuj kampanię email marketingową, która wyjaśni dlaczego robisz to, co robisz. Subskrybenci na wyższym poziomie wtajemniczenia prawdopodobnie będą chcieli zobaczyć przygotowanie produktu od kuchni. Fani Twojej marki zawsze czekają na informacje i możliwość zobaczenia Twojego zespołu w akcji.


Zdj. 4 Fragment newslettera od firmy StoneBrewing. Susbkrybenci mogą zobaczyć, w jaki sposób powstają poszczególne piwa i jak idea przyświeca ich twórcom.

Uda się, czy się nie uda?

Jeżeli istotą Twojej kampanii jest osiągnięcie konkretnego celu, możesz zaangażować odbiorców, udzielając informacji na temat postępu. Wpływ na przebieg i powodzenie kampanii, z pewnością będzie ich trzymać w niepewności do samego końca.

Podobnie, jak w przypadku większości akcji na allegro - ostatnie minuty są dla uczestników najbardziej emocjonujące. Przygotuj kampanię, której przebieg będzie dla subskrybentów interesujący.


Zdj. 5 Fragment wiadomości od Greenpeace Polska. Wiadomość zachęca do przyłączenia się do akcji i pomoc w realizacji założonego celu.

Testuj i sprawdź, co działa najlepiej

Wykorzystaj powyższe techniki w swoich kampaniach i zobacz, które z nich mają największy wpływ na zainteresowanie odbiorców. Monitoruj statystyki działań email marketingowych i zobacz, które sposoby budowania napięcia są najbardziej skuteczne.

Foto Email concept with laptop and hands via Shutterstock.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu